Motor bez vačkových hřídelů může být realitou. Klasické rozvody mají být nahrazeny elektromotory

00

Konstrukce klasického spalovacího motoru se sice stále vylepšuje, ale jsou tu věci, které fungují stále stejně a řada lidí je přesvědčena o tom, že je nahradit nelze. Naštěstí tu jsou lidé, kteří mají inovativní myšlení a ti říkají, že motor bez vačkových hřídelů existovat může. Takzvanou první vlaštovkou byla určitě automobilka Koenigsegg se svou motorizací s názvem Freevalve. Tím snaha o inovace neskončila, jelikož se zajímavým nápadem přichází i britská firma Camcon Automotive, která přišla s unikátním řešením, které nazývá Intelligent Valve Technology, zkráceně IVT. Bude to znamenat konec klasických spalovacích motorů?

Mohlo by vás zajímat:  Kvalita autoservisů se zhoršila. Vybrat ten dobrý je stále těžší

Systém digitálně řízených ventilů

Jak celý systém funguje a v čem je unikátní? Spalovací motor využívající tuto technologii má takzvaně digitálně ovládané ventily. To znamená, že nejsou mechanicky spojeny, ale je zde využíváno vaček, které pohání malé elektromotory. Výsledkem má být mnohem lepší efektivita takového motoru primárně s ohledem na jeho lepší zdvih, stejně jako na mnohem lepší načasování.

Jaké praktické výhody může systém IVT přinést?

Tvůrci stojící za Intelligent Valve Technology mluví hned o několika výhodách. Tou první může být výraznější hospodárnost motoru, jelikož celý systém přesně pozná, v jaké je motor fázi a podle toho dojde k otevírání a také zavírání ventilů. To se při běžné jízdě může pozitivně podepsat na výrazném snížení spotřeby. Zapomínat nelze ani na fakt, že IVT může z praktického hlediska přinést také výraznější snížení emisi. V době přísných emisních limitů by se mohlo jednat o mnohem lepší volbu, než tolik proklínaný downsizing.

Mohlo by vás zajímat:  Motory TSI se zdvihovým objemem 1,0 a 1,5 litru jsou kompaktní a všestranné

Testování již probíhá

O ITV se mluvilo již v minulosti. Od té doby společnost Camcon Automotive ušla pořádný kus cesty. Od prvotních plánu se dostala přes prototyp motoru až k reálnému testování. Testovacím vozidlem je Jaguar XE s 2,0-litrovým motorem Ingenium. První výsledky vypadají celkem nadějně. Jediné, co se zatím jeví jako problém je cena této technologie. Společnost však dodává, že při běžné sériové výrobě která je běžná u současných spalovacích motorů by se cena až tak nelišila. Při započítání všech možných nákladných pokusů o snížení emisí by využití této technologie mohlo dokonce vyjít i levněji.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora