Parkování v Praze se stává stále větším problémem. To proto, že se stále více objevují takzvané modré zóny. Tedy stání, která jsou vyhrazena výhradně jenom rezidentům. Na druhou stranu je to dobrý krok pro zajištění parkování těm, co v konkrétních lokalitách opravdu bydlí. Nutno ale říci, že kdo chce modré zóny využívat k parkování, ten za ně musí také platit.
Jenom stovka ročně?
Pokud jde o cenu, tak se pochopitelně liší podle toho, v jakém konkrétním pásmu se daná zóna nachází. Pokud jde o ty nejprestižnějším, není výjimkou, že se vyžaduje poplatek ve výši až několika desítek korun ročně. A to pro ty, kteří potřebují v dané oblasti stát doslova každý den, několik hodin.
Je tu však i zajímavý protipól. A to cena, která je stanovena jenom na stovku ročně. Tedy skutečně jenom na 100 Kč za to, že bude možné celý rok parkovat v konkrétních modrých zónách. Jak je možné na tuto cenu dosáhnout?
Cesta spojená s ekologií
Už nyní tato cena platí. A to v případě, kdy máte elektromobil. Tedy automobil čistě na elektřinu. Jelikož zájem o ně však není nijak velký, je celkem pochopitelné, že jich v Praze moc neuvidíte. A tak je v plánu rozšíření podpory ekologických aut tím směrem, že by mohly zvýhodněni i majitelé hybridních vozů. Ty jsou kombinací elektromotoru a spalovacího motoru, a zde musíme říci, že jejich obliba celkem stoupá. A právě i tato skupina by se mohla dočkat toho, že by mohla získat kupon na stání v modré zóně jenom za sumu 100 Kč za rok.
Nutnost splnit tři podmínky
Stokoruna jako poplatek za parkování v modrých zónách nebude k dispozici automaticky. Logicky je určena jenom rezidentům. Tedy těm, kteří v dané oblasti bydlí a zcela logicky zde budou potřebovat zaparkovat svůj automobil. Ten samozřejmě musí být hybridem, což jsme zmínili výše. A k tomu všemu je nutné splnit ještě další trojici podmínek.
První je taková, že se musí jednat jenom o takové hybridní auto, které umožňuje provoz výhradně jenom na elektřinu. Umožní tedy přepnutí pohonu tak, aby byl využitý jenom elektromotor. Druhou podmínkou je výše výkonu spalovacího motoru, který je součástí hybridů. Zde je nutností, aby maximální výkon nepřesahoval hodnotu 135 kW. A třetí podmínka? Stáří auta. Ta není zase až tak komplikovaná, jelikož dané hybridní vozidlo nesmí být starší, než deset let. Konkrétně se počítá nikoliv udaný termín výroby, ale udaný termín první registrace – třeba i v zahraničí.
Kdy? Až po projednání
Pokud jste majitelé hybridů a jásáte, tak musíme dodat, že zatím nebylo pevně stanoveno, kdy by mohla daná změna platit. Je to dáno i tím, že je nutné absolvovat projednání. Očekává se ale, že je to jeden z návrhů, který má za cíl podpořit ekologii Prahy a proto se neočekávají nijak výrazné obstrukce, ani se neočekává smetení ze stolu. Naopak se očekává celkem jednoduché schválení.