Mercedes-Benz A 180d – vůz, který vám umí naslouchat

13

Mercedes-Benz, dlouholetý průkopník na trhu s automobily, si pro nás připravil novou, již čtvrtou generaci modelu A. Jedná se o model, který si od svého uvedení na trh, prošel velmi zajímavým a pestrým vývojem.

Aktuální generace se po stránce vnějšího vzhledu tváří jako klasický hatchback. Ve výsledku se ale jedná pouze o vnější vzhled, který snese označení „klasický“. Vše ostatní, převážně pak interiér a nový multimediální, hlasem ovládaný systém MBUX se vymykají měřítkům tohoto segmentu.

Mercedes-Benz vypustil do světa vůz, ze kterého jeho konkurence nebude mít jistě lehké spaní.

Áčko a jeho vnější vzhled

Nová generace áčka disponuje vnějším vzhledem, který jede na vlně čisté a jednoduché elegance. Na voze je samozřejmě jasně patrný aktuální designový směr automobilky, převážně pak v pojetí vzhledu celé přední „žraločí“ partie.

Stran vnějších rozměrů nám nové áčko narostlo do všech směrů. To samozřejmě pomohlo, jak vnitřnímu prostoru, tak i vnějším proporcím vozu. Áčko vás jednoduše neatakuje žádnými výraznými zlomy nebo liniemi, je takové celistvé, jednolité a elegantní, co do výrazu značné rozkročené a opticky velmi stabilní a dynamické.

Jeho zmiňovaná celistvost a kompaktnost tvarů má za následek také jistý prim v odporu aerodynamického vzduchu v rámci své kategorie.

Na atraktivitě testovanému vozu dodával příplatkový AMG paket, který vůz obohatil o slušivé osmnáctipalcové disky, masku chladiče s diamantovým lookem a dalšími prvky, který vůz „opticky“ přiostřují.

Nové „Áčko“ je tedy po stránce vnějšího designu jednoznačně velmi povedené, jeho tvary jsou celkem zdrženlivé, přesto elegantní a praktické.

Revoluční interiér

O co umírněněji působí nové áčko z exteriéru, o to větší paráda se děje v interiéru. To, že sedíte ve voze prémiové značky, je znát z každého centimetru vnitřního prostoru. Použité materiály a jejich následné zpracování, je jednoduše na vysoké úrovni.

Při prvním usednutí do vozu jsem byl překvapen měřítkem celého interiéru, který má obrovský detail. Na tak „malém prostoru“ je vám najednou prezentováno nepřeberné množství informací. Ty k vám putují převážně z dvojice dotykových displejů (2 x 10,25 palců), které jsou převzaty z vlajkové lodě značky. Displeje jsou sdruženy do jedné z palubky vystupující kontinuální palety. Oba displeje lze samozřejmě ovládat dotykově, navíc pak z multifunkčního volantu, nebo z nového touchpadu, který je umístěn na středovém panelu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Land Rover Discovery 3.0 TDV6 E - Švýcarský nůž v anglickém s

Ovládání z multifunkčního volantu funguje naprosto skvěle, a to pomocí dotykových plošek, které jsou umístěny na levé i pravé straně volantu. Tedy levou stranou ovládáte levý displej a pravou zase ten pravý, jak jednoduché a praktické.

Volant bych dále rád pochválil za jeho proporce, které jsou velmi adekvátní jak po stránce obvodu, tak po stránce jeho tloušťky.

Díky absenci stínění dvojice displejů, dostává palubní deska, zcela nový, ničím nerušený, striktně horizontální rozměr. K těmto horizontálním proporcím a liniím kontrastně velmi ladí kruhové výdechy klimatizace. Jejich podsvícení a vůbec osvětlení celého interiéru, to je samostatná, dechberoucí kapitola. Barevnost interiéru lze samozřejmě libovolně měnit, nebo si nastavovat barevné motivy, které s barevností pracují sami. Osvětlení umí také reagovat na zvolenou hudbu a umí na palubě navodit příslušnou atmosféru. Dále například při změně teploty mění příslušné výdechy svoji barevnost v závislosti na tom, zda teplotu zvyšujete či zmenšujete. Jednoduše skvělé.

Interiér je díky mezigeneračnímu nárůstu zase o něco prostornější, pozice za volantem je velmi příjemná, za pochvalu stojí také přední sportovní sedačky, které mají integrovanou hlavovou opěrku a vypadají opravdu velmi dobře. Nárůstu a většího otvoru zavazadlového prostoru se dočkal také kufr. Ten nově disponuje 370 – ti litry objemu.

 „Můj Mercedesi“

Inovace a pokroková řešení, které jsou pro značku Mercedes-Benz natolik typické, tak ty jsou v nové generaci třídy A zastoupeny systémem MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Jedná se o nový multimediální systém kombinující intuitivní ovládání vozu s inteligentním softwarem. Systém je jedinečný svou schopností učit se díky umělé inteligenci, lze ho také individualizovat a přizpůsobovat jeho uživateli.

O ovládání multimediálního systému přes dotykové plošky, nebo touchpad jsme si již řekli. Mercedes však navíc disponuje ovládáním hlasovým, které je naprosto revoluční. Po tom, co váš Mercedes oslovíte „Můj Mercedesi“, jste od něj zpětně dotázáni, co pro vás může udělat. Zde se pak otevírá prostor pro nepřeberné množství otázek a příkazů, které mu můžete hlasově jednoduše zadat. Od změny aktuální teploty ve voze, po nastavení navigace až po získání informace o například nejbližší restauraci. Díky připojení vozu k internetu pak také získáváte nepřeberné množství aktuálních informací, jako jsou například aktuální ceny paliv na čerpacích stanicích. To vše je vám ihned k dispozici, a to bez sundání rukou z volantu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda HR-V 1.5 CVT

Dalším skvělým prvkem tohoto systému je způsob, jakým vás vůz naviguje. To, že adresu můžete nastavit hlasem, již víme. Navigace však navíc disponuje funkcí, která vás tzv. vtáhne do děje. Při přiblížení ke křižovatce se navigace přepne do režimu, kdy vám na displej promítá obraz z přední kamery, do které se aktuálně přidává grafika, která vám ukazuje kam zrovna jet. Na domech navíc vidíte také čísla popisná, takže hledání konkrétní adresy je zase o něco jednodušší.

Dále jsem velmi ocenil přepnutí displeje na přední kameru v případě, kdy zastavíte na křižovatce, ne vždy se vám totiž povede zastavit tak, že vidíte ideálně na semafor. Přední kamera, díky svému umístění, tímto problémem netrpí a pohled na celou křižovatku včetně semaforů vám pak prezentuje přímo na displej.

Systém MBUX je tedy jednoduše skvělý, jeho ovládání, rychlost odezvy, grafické zpracování a hlasové ovládání nemá aktuálně u konkurence obdoby.

Motorizace a jízdní projev

Námi testovaný vůz disponoval základní vznětovou jednotkou, která nese označení 180d. Základ této jednotky pochází od Renaultu, hoši z Mercedesu na ni však aplikovali svojí vlastní řídící jednotku, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek nebo vysokotlaký systém vstřikování common-rail. Někomu by se tato motorizace v kontextu s vozidlem nemusela zdát, ale věřte, že pochybovat o ní, není vůbec na místě.

Jednotka disponuje objemem 1,5 litru, výkonem 85 kW a 260 Nm točivého momentu. Áčko v této motorizaci není tedy žádným sprinterem, absence výkonu však byla tím posledním, na co jsem si v rámci týdenního testu tohoto vozu vzpomněl.

Testovaná motorizace v kombinaci se sedmistupňovým automatem vás však velmi mile překvapí jízdním komfortem, a hlavně svojí spotřebou, která se během mého týdenního testu pohybovala okolo pěti litrů. Velkou pochvalu si pak zaslouží odhlučnění celého interiéru a minimalizace hluku z exteriéru. Mercedes totiž při vývoji nové generace áčka věnoval velkou pozornost vysoké tuhosti skeletu vozu a spojům mezi karoserii, podvozkem a hnacím ústrojím. AMG paket pak sebou nepřinesl jen sportovnější vzhled, ale také sportovní podvozek a osmnáctipalcová kola s nízkoprofilovým obutím. Vůz se tedy může zdát ve svém projevu poněkud tužší, ale rozhodně se nejedná o nic nepříjemného.

Mohlo by vás zajímat:  Test VOLKSWAGEN T-ROC CABRIOLET - když léto, tak se vším všudy

Závěr

Nové áčko startuje se svojí cenou na 629 200 Kč včetně DPH. Jedná se o model A 160, který disponuje zážehovou motorizací o výkonu 80 kW a manuální šestistupňovou převodovkou.

Testovaný vůz se vznětovou motorizací A 180d stojí v základním provedení 775 610 Kč včetně DPH, námi konkrétní vůz byl navíc vybaven sadou AMG, sadou PREMIUM, Surroundovým zvukovým systémem Burmester, determálními skly v zadní části vozu, nebo rozšířenou realitou pro navigaci multimediálního systému MBUX, jeho cena se tedy následně vyšplhala na hodnotu okolo 940 000 Kč včetně DPH.

Nová generace Mercedesu třídy A nám přinesla nový multimediální systém MBUX, který je opravdu pokrokový. Jeho ztvárnění je na vysoké úrovni a jeho ovládání je po stránce ergonomie také bezchybné. Ano, nevyhnete se nutnosti nastudování manuálu, ale to jen díky opravdu nepřebernému množství pokynů, na které je nové áčko schopno zareagovat. Systém MBUX je pak pomyslnou třešničkou na dortu, již tak skvělého interiéru, který je nápaditý, originální a v neposlední řadě skvěle vypadá.

K tomu všemu si ještě připočtěme aktuální designový směr vozů této značky, který se nese v duchu čistých elegantních tvarů s decentními dynamickými prvky.

Až potud není, dle mého názoru, třeba nad novou generací áčka nikterak pochybovat. Je jednoduše velmi povedená a pokroková.

Jistá nevole by mohla nastat u testované motorizace, osobně jsem s ní, ale žádný problém neměl. Navíc se jedná o velmi úspornou jednotku, její odhlučnění  je na vysoké úrovni a v kombinaci s automatickou převodovkou je jízda velmi komfortní.

Mercedes-Benz nám tedy opět připravil vůz, který vás bude bavit, celý týden bavil i mě, a já ho mohu vřele doporučit.

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora