Před třiceti lety se na trh dostalo auto, které navždy pomohlo s expanzí automobilky Mercedes-Benz. O kom je řeč? O sedanech 190 a 190E ze série W201, tedy o předchůdcích dnešní třídy C.
Vývoj modelu byl započat již v roce 1977, kdy se inženýrům v německém Stuttgartu dostaly do hlav první myšlenky na posílení modelové řady automobilky s trojcípou hvězdou. Do té doby jste si totiž mohli koupit pouze luxusní sedan třídy S a sedan střední třídy 200E.
Konečná podoba „baby Benzu“ přijela v roce 1982. Za designem stál Bruno Sacco a za celým automobilem neuvěřitelné množství peněz, které do něj Mercedes „narval“. Ovšem na tehdejší dobu byla řada W201 neuvěřitelně vyspělá! Počínaje ABS a konče zadní nápravou typu multilink… To tehdy žádný podobně velký vůz nenabízel.
Sacco navrhnul vyvážený mix mezi novátroskými prvky a starou osvědčenou klasikou a odkazem na své větší sourozence. Výsledkem je design, který nestárne ani třicet let po uvedení na trh. Dnes již charakteristickým prvkem modelu je rozměrná přední maska. Design příliš nezměnily ani dva facelifty – v letech 1988 a 1991.
Pod kapotou se nacházelo v té době až nebývalé množství motorů. V začátcích to sice byly pouze dva zážehové motory o výkonu 90 resp. 122 koní, brzy se však přidal první diesel o výkonu 72 koní a také výkonový vrchol tehdejší nabídky – motor 2.3-16 s výkonem 185 koní! Jak šel čas, automobilka začala exportovat stávající modely do zámoří a aby nasytila celý trh, musela přicházet s dalšími modely – silnější diesel 2.5 nabízel 90 koní, benzínová 2.6 dokonce koní 166.
Třešničkou na dortu byly verze EVO a EVO II. Od klasického sedanu jste je mohli odlišit poměrně snadno a to díky agresivnímu bodykitu či velkému zadnímu křídlu. Pod kapotou obou se nacházel motor 2.5-16, který byl vyvinut ve spolupráci s Cosworthem. EVO nabízelo výkon 195 koní, EVO II dokonce až 235 koní! Obou verzí bylo dohromady vyrobeno 1004 kusů (502 kusů EVO a 502 kusů EVO II) a to hlavně z důvodů homologace automobilu pro závody cestovních vozů DTM.
Sedany řady W201 se pravidelně zúčastňovaly německého mistrovství DTM. Zdaleka nejúspěšnější byla sezona 1992, kdy Klaus Ludwig dokázal vyhrát s upraveným modelem EVO II 16 z 24 závodů tohoto seriálu. Šampionát však automobilka opanovala i o rok dříve.
Výroba modelu byla zastavena až po deseti letech od jejího zahájení (přesněji tedy v roce 1992). Cifra vyrobených kusů se zastavila na čísle 1 879 629. Nástupcem se stala řada W202 nebo chcete-li třída C. Spolehlivostí však ani zdaleka nemohla konkurovat sedanu řady W201…