Léto je v plném proudu a nám se do rukou dostalo náčiní, které je pro toto roční období, řekněme, více než předurčené. Do redakčního testu jsme tentokrát dostali Mazdu MX-5 v karosářském provedení RF.
Testované RF (Retractable Fastback) je alternativou ke klasickému roadsteru, RF disponuje koncepcí, v minulosti mnohokrát ověřené a velmi oblíbené targy. Vývojáři Mazdy MX-5 odvedli velký kus práce, protože realizovat tento koncept na takto malém voze není jednoduchý úkol, to vše při zachování stejného vzhledu a objemu zavazadlového prostoru jako u modelu s klasickou plátěnou střechou. Přesto se jim toto zadání povedlo splnit na výbornou, a výsledkem je velmi kompaktní a elegantní řešení, které vozu přináší nárůst hmotnosti jen o cca 45kilogramu. Složení střechy (vrchního dílu) trvá RF cca 13 sekund a je možné jej realizovat do rychlosti 10 km/h.
Mazda MX-5 RF, její aktuální čtvrtá generace, je zase opticky o něco robustnější než generace předchozí. Osobně v ní, v některých jejích vnějších partiích, vzdáleně vidím Corvettu C3, hlavně tedy model Stingray. Ano, Mazda je svým pojetím samozřejmě úplně někde jinde, a hlavně v jiném měřítku, ale například její nabubření v oblasti horních partií předních blatníků, nebo pojetí jejího zadního okna, které je vtlačeno mezi sloupky střechy, to jsou právě detaily, které jsou pro zmiňovanou C3 natolik typické.
MX-5 je vozem, který je proporčně velmi dobře zvládnutý, poměrně dlouhá kapota a kabina posunuta před zadní nápravu, to je léty ověřený recept na skvěle vypadající vůz. Přední světlomety jsou celkem úzkých horizontálních proporcí a dodávají vozu, velmi decentním způsobem, jistou zamračenost, dramatičnost a přísnost. Naopak zadní partie je celkem hravá. Zadní lampy, dominantní kruhová světla, která jsou z boku doplněna, jakými si horizontálními dynamickými podkovami. Ryzí sportovnost zadní partie pak podtrhuje, klasická dvojitá koncovka výfuku trčící zpod nárazníku, prostě jednoduché a čisté řešení. Námi testované RF bylo vybarveno do šedého odstínu Machine Gray. Barva je to velmi decentní a elegantní, přesto bych osobně, právě u tohoto vozu, více preferoval klasickou „mazdí“ červenou Soul Red Crystal. Mazda MX-5 je tedy ryze sportovním vozem kompaktních, vyvážených a velmi líbivých tvarů.
Interiér Mazdy je dle očekávání od vozů této značky přehledný, dobře zpracovaný a intuitivní. Palubní deska je celkem elegantně oživena kruhovými výdechy klimatizace. Její vrchní část byla u testovaného vozu vybavena displejem palubního infotainmentu, který dobře známe z ostatních modelů značky. K jeho výtkám již tradičně patří poněkud slabší grafické zobrazení. Displej je ovládán tlačítky přes rozhraní HMI na středovém panelu mezi sedačkami. Při položené ruce na loketní opěrce a při řazení si občas do otočného ovladače drknete předloktím, ale to je asi jediná výtka, kterou bych k uspořádání interiéru měl. Na druhou stranu je otázkou, zda to vůbec brát jako výtku, v MX-5 jiné místo na umístění tohoto konkrétního ovladače jednoduše není :- ). Stejně tak ta položená ruka na loketní opěrce není výsledkem nějakého frajérského jízdního stylu, ale jedné z mála možných pozic ruky při řazení. Palubka přístrojů před řidičem disponuje dvojicí klasických analogových ukazatelů, větší z nich umístěný uprostřed je věnován otáčkoměru, menší z nich potom rychloměru. Třetí displej je digitální a zásobuje Vás daty z palubního počítače, nebo informacemi o průběhu stahování střechy. Volant MX-5 je klasický trojramenný, multifunkční, striktně svisle orientovaný s užším obvodovým věncem, než jsme u vozidel této značky zvyklí. Díky posunutí motoru více vzad, tedy více ke středu auta, je posunuta také převodovka, ta bohužel, v pozici nohou spolujezdce v úrovni podlahy a středového tunelu, vcelku neprakticky vytváří takovou prazvláštní bouli :- (. Pozitivem tohoto umístění převodovky je opravdu velmi krátká vzdálenost mezi řadicí pákou a samotnou převodovkou. Krátká a přesná řadící páka na Vás pak přenáší veškeré zpětné vazby od převodovky. Zavazadlový prostor disponuje stejným objemem jako klasicky roadster, tedy 130-ti litry objemu.
Interiér Mazdy MX-5 je ergonomicky dobře zvládnutý, jedná se o malé sportovní vozidlo a velikost interiéru je tomu samozřejmě adekvátní. Osobně jsem s prostorem uvnitř vozu neměl žádný problém, převážně však z důvodu mé nižší postavy. U testované verze bych také rád pochválil anatomické sedačky Recaro, které jsou však dle údajů výrobce k dispozici až od nejvyšší výbavy Revolution Top.
Námi testovaný vůz disponoval dvoulitrovým zážehovým motorem o výkonu 118 kW. Motor byl v kombinaci s šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou, nutno říci, že kombinace je to opravdu skvělá. Připočteme si k tomu ještě pohon zadní nápravy se samosvorným diferenciálem a máte zaděláno na opravdu skvělý jízdní zážitek. Ten Vám MX-5 dopřává opravdu plnými doušky. Mazda MX-5 je jakoby ze staré školy, její jízdní projev je upřímný a po pár najetých kilometrech celkem jasně čitelný. Jste to čistě jen Vy a vůz, bez jakýchkoliv výrazných zásahů elektroniky (vyjma jednoduše vypínatelné stabilizace), nebo jakýchkoliv jiných novodobých pozlátek v podobě automatických meziplynů nebo střílení do výfuku. Ze začátku je Mazda docela kousavá a chce to s ní najet nějaké kilometry, než přesně zjistíte její limity a než se společně sladíte. Potom Vás ale odmění jasně čitelným jízdním projevem, který Vás bude jistě bavit. Při klidném tempu s ní budete jezdit za necelých 6 litrů, my jsem se se spotřebou v rámci redakčního testu pohybovali okolo hodnoty 6,9litrů.
Mazda MX-5 čtvrté generace je povedeným vozem, který jde hrdě ve stopách svých předchůdců. RF je plnohodnotnou alternativou ke klasickému roadsteru. U každého z nich najdete jistá pro a proti, RF se bohužel nabízí až od stupně výbavy Attraction, její cenovka tedy začíná na 779 900kč vč. DPH (motorizace 1,5 Skyactiv G-130) a je tedy o cca 70 000kč dražší než roadster ve stejné výbavě. Námi testovaný dvoulitr s manuální převodovkou a v provedení RF pak začíná na ceně 858 900kč vč. DPH.
Mazda MX-5 Vás jednoduše umí přenést v čase, její jízdní projev je krásně prostý a jasně čitelný. Provedení RF se nám jeví, co do času, jako častěji použitelné oproti klasickému roadsteru, a je pravdou, že bychom s ní chtěli jezdit každý den. Mazda MX-5 je vozem, který se nám bohužel nevracel vůbec dobře.