Redakčním testem nám tentokrát prošla modernizovaná Mazda CX-5, a to druhá generace tohoto oblíbeného vozu.
Nová Mazda CX-5 i nadále patří do kategorie středně velkých kompaktních SUV.
Aktuální druhá generace disponuje stále stejným rozvorem, dalo by se tedy tvrdit, že se jedná jen o povedený facelift.
Ve skutečnosti, tomu tak ale není. Pětka doznala výrazných změn a přepracování, které jsou patrné například v rámci podvozku nebo v samotném odhlučnění vozu.
Druhá generace pětky se opravdu povedla, působí nyní elegantnějším a dravějším dojmem než generace první.
Jedna z dalších věcí, která nás na Mazdě jako automobilce baví, je její odmítání downsizingu (snižování objemu motoru) a její věrnost k motorům klasického objemu.
My jsme aktuálně otestovali zástupce atmosférického čtyřválcového dvoulitru o výkonu 118kW v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol.
EXTERIÉR
Vnější design druhé generace vcelku zdrsněl. CX-5 jede na vlně aktuálního, pro mne velice líbivého, designu značky.
Přední partie nyní disponuje výrazně menšími světly, která jsou ostře střižena a decentně vklíněna mezi chromované lemování spodní partie masky a kapotu vozu.
Velikost předních světlometů je efektně kontrastní oproti zbytku přední partie vozu.
Samotná maska vozu je objemná, stejně tak jako logo značky, kterým je vybavena.
Spodní část mohutného předního nárazníku doplňuje decentní linka s integrovanými čočkami mlhového osvětlení.
Boční a zadní partie vozu se nesou v duchu jednoduchosti a kompaktnosti.
Pětka po celém svém obvodu disponuje ochranným oplášťováním, vše ve velice jemném podání. V rámci zadní partie je zmiňované oplastování oživeno dvojicí decentních chromovaných koncovek výfuku.
Testovaná verze disponovala sedmnáctipalcovými tmavě lakovanými koly s poměrně vysokými pneumatikami, které ve výsledku vnějšímu vzhledu vozu nikterak neškodily. Naopak je Vám naznačeno, do jaké kategorie se Mazda řadí.
INTERIÉR
Mazda disponuje rozvorem 270 cm a to společně s vysokou stavbou karoserie kategorie SUV dává interiéru velkou prostornost.
Pozice za volantem včetně celkové ergonomie vnitřního uspořádání je již tradičně výborná. S Mazdou se sžijete velice rychle.
Samotná palubní deska doznala nového tvarování. Kaplička přístrojů před řidičem, její vrchní část, je nově mohutně tvarována. V rámci kapličky pak naleznete klasické ukazatele rychloměru, otáčkoměru, dále pak ukazatele teploty motoru, stavu paliva a informace z palubního počítače.
Střední část palubní desky je věnována displeji palubního infotainmentu, který přes rozhraní HMI na středovém panelu ovládáte navigaci, telefon a audiosoustavu.
V rámci střední části palubní desky pak naleznete ovladače pro výhřev předních sedaček a volantu, dále pak ovládání dvouzónové klimatizace, na které navazuje samotný středový panel, který je vybaven klasickým voličem manuální převodovky, v rámci druhé generace nově výše umístěný. Jeho dráhy řazení jsou krátké a přesné.
Dále jsou v rámci středového panelu umístěny ovladače parkovací brzdy a ovladače palubního infotainmentu.
Loketní opěrka je výklopná a disponuje úložným prostorem a dvojicí USB portů.
Volant testované verze Mazdy byl vyhřívaný a multifunkční s možností ovládání telefonu, audiosoustavy a tempomatu.
Interiér Mazdy je prostorný, to samozřejmě platí i pro prostor na zadních sedadlech.
Zavazadlový prostor v rámci druhé generace nabízí 509l objemu.
Samozřejmostí je i odkládací prostor pod falešným dnem zavazadelníku.
MOTOR A JÍZDA
Jak již bylo zmíněno v úvodu, Mazda nepatří k automobilkám, které jdou cestou downsizingu, tedy snižováním objemu motoru a následného dohánění výkonu pomocí turbodmychadla.
Tento přístup se mi osobně líbí. Například u v minulosti testované Mazdy 6 s naftovým motorem o objemu 2,2l jsme s jeho projevem, jízdními vlastnostmi a hlavně spotřebou, byli nadmíru spokojeni.
Aktuálně testovaná CX-5 disponovala benzínovým atmosférickým dvoulitrem o výkonu 118kW v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou.
Projev testovaného benzínového čtyřválce je velice kultivovaný.
K jeho stinným stránkám bohužel patří jeho občasná lenost v nízkých otáčkách. Jeho potenciál se naplno projeví až ve vyšších otáčkách. Tato poloha motoru není cizí a nevadí mu, jen po stránce uživatelské není vždy na místě.
Co je zapotřebí pochválit, je jeho tichý chod, dále pak systém start x stop, o jehož existenci skoro nevíte.
Celkově je nutné Mazdu CX-5 pochválit za odhlučnění interiéru, s novým modelem je zase o krok dále.
Jízdní vlastnosti Mazdy jsou také dobré, vůz je vybaven systémem G-Vectoring Control, který si hraje s točivý momentem při průjezdu zatáčkou a snaží se tak zabránit nedotáčivosti vozu.
V rámci redakčního testu se spotřeba Mazdy pohybovala lehce pod 8l.
ZÁVĚR
Základní cena Mazdy CX-5 s benzínovým dvoulitrem, manuální převodovkou, pohonem pouze přední nápravy a v základní výbavě Emotion činí 560 900kč.
Námi testovaná verze disponovala výbavou Attraction a pohonem všech kol, její cena startuje na 761 900kč.
Mazda CX-5 a její druhá generace, to je skvěle vypadající vůz s ostře střiženými a originálními rysy, který je navíc radost řídit.
Občasná absence výkonu testované benzínové verze je nakonec vyvážena jinými přednostmi. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru.