Mazda 3 je lehčí a o krok napřed. Čím chce porazit konkurenty?

Auto 3209511 960 720[1]

Jednou z věcí, na kterých si japonská Mazda dlouhodobě zakládá, je nízká hmotnost svých vozidel. Nejnovějším důkazem je již čtvrtá generace modelu Mazda 3 využívající zcela inovativní technologii výroby plechů na skelet karoserie.

Lehkost i bezpečnost

Ve spoustě z nás představa lehkého auta vzbuzuje dojem určité nižší odolnosti a zároveň vyvolává otázky týkající se bezpečnosti takového vozu v případě nehody. Důležité ale je uvědomit si, že nižší hmotnost automobilu nutně neznamená nižší tuhost karoserie.  Zásadní roli zde totiž hrají použité materiály a také technologie výroby karoserie. Jak to tedy celé funguje?

Mohlo by vás zajímat:  Ford přichází s řešením bezpečnosti bezklíčových aut. Jak bude vypadat?

Unikátní technologie

Základem nejmodernějších karoserií jsou vysokopevnostní ocelové plechy, které jsou lehké, tudíž nezvyšují hmotnost automobilu, ale zároveň významně zvyšují tuhost, a tedy i odolnost karoserie.  Ke tvarování těchto plechů do požadovaných tvarů doposud docházelo za ohřevu na vysokou teplotu. Již dlouhou dobu se mluvilo o tom, že z hlediska ještě větší tuhosti by bylo výhodnější tváření za studena. To bylo ale až dosud technologicky velmi náročné a problém byl též s tvarováním materiálů do složitějších výlisků. Nyní však Mazda, ve spolupráci se společnostmi Nippon Steel & Sumitono Metal Corporation and HFE Steel Corporation, přichází s unikátní metodou, která umožňuje tváření za studena u plechů s mezí kluzu až 1310 MPa.

Mohlo by vás zajímat:  Jak vybrat ten nejlepší zvedák?

Uplatnění

Plechy vyrobené touto inovativní metodou najdete na mnoha místech skeletu nové Mazdy 3, například ve formě výztuhy vedoucí od kořene sloupků A nahoru obloukem střechy až ke sloupku C či ve sloupku A ve směru dolů, až do začátku prahů. V neposlední řadě se tyto profily uplatňují v roli dodatečné výztuhy přední části prahů ve směru k podlaze vozu. Výsledkem použití této nové technologie je snížení hmotnosti takto řešených částí karoserie přibližně o 3 kilogramy v porovnání se stejnými částmi předchozí verze Mazdy 3. Nová technologie tváření plechů vyžaduje také speciální metodu svařování, podrobnosti o ní však Mazda neuvádí.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora