Mazda 3 je lehčí a o krok napřed. Čím chce porazit konkurenty?

Auto 3209511 960 720[1]

Jednou z věcí, na kterých si japonská Mazda dlouhodobě zakládá, je nízká hmotnost svých vozidel. Nejnovějším důkazem je již čtvrtá generace modelu Mazda 3 využívající zcela inovativní technologii výroby plechů na skelet karoserie.

Lehkost i bezpečnost

Ve spoustě z nás představa lehkého auta vzbuzuje dojem určité nižší odolnosti a zároveň vyvolává otázky týkající se bezpečnosti takového vozu v případě nehody. Důležité ale je uvědomit si, že nižší hmotnost automobilu nutně neznamená nižší tuhost karoserie.  Zásadní roli zde totiž hrají použité materiály a také technologie výroby karoserie. Jak to tedy celé funguje?

Mohlo by vás zajímat:  Nikdo netušil, že UPS už několik měsíců využívá pro rozvoz samořiditelná auta. Začala s tím v květnu

Unikátní technologie

Základem nejmodernějších karoserií jsou vysokopevnostní ocelové plechy, které jsou lehké, tudíž nezvyšují hmotnost automobilu, ale zároveň významně zvyšují tuhost, a tedy i odolnost karoserie.  Ke tvarování těchto plechů do požadovaných tvarů doposud docházelo za ohřevu na vysokou teplotu. Již dlouhou dobu se mluvilo o tom, že z hlediska ještě větší tuhosti by bylo výhodnější tváření za studena. To bylo ale až dosud technologicky velmi náročné a problém byl též s tvarováním materiálů do složitějších výlisků. Nyní však Mazda, ve spolupráci se společnostmi Nippon Steel & Sumitono Metal Corporation and HFE Steel Corporation, přichází s unikátní metodou, která umožňuje tváření za studena u plechů s mezí kluzu až 1310 MPa.

Mohlo by vás zajímat:  ESP se od 1.listopadu stává povinnou výbavou všech aut

Uplatnění

Plechy vyrobené touto inovativní metodou najdete na mnoha místech skeletu nové Mazdy 3, například ve formě výztuhy vedoucí od kořene sloupků A nahoru obloukem střechy až ke sloupku C či ve sloupku A ve směru dolů, až do začátku prahů. V neposlední řadě se tyto profily uplatňují v roli dodatečné výztuhy přední části prahů ve směru k podlaze vozu. Výsledkem použití této nové technologie je snížení hmotnosti takto řešených částí karoserie přibližně o 3 kilogramy v porovnání se stejnými částmi předchozí verze Mazdy 3. Nová technologie tváření plechů vyžaduje také speciální metodu svařování, podrobnosti o ní však Mazda neuvádí.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora