Pro tentokrát tu máme moji oblíbenou Mazdu a její nový model 3. Když jsem poprvé uviděl koncept tohoto vozu, zavládlo ve mně velké nadšení. Tvary, kterými tento koncept disponoval byly jednoduše úchvatné a inovativní.
Otázkou tedy bylo, do jaké míry se bude její finální podoba lišit od zmiňovaného konceptu. A ano, k jistým retuším zcela logicky došlo, přesto je ale nová Mazda 3 hatchback velmi pohledným vozem s originálním designem karoserie.
Já jsem aktuálně otestoval kousek, který disponoval klasickým zážehovým dvoulitrem, manuální šestistupňovou převodovkou a velmi pohlednou pro Mazdu typickou červenou barvou Red Soul Crystal.
Inovativní exteriér
Nová Mazda 3 se nabízí ve dvou karosářských provedeních. Jedná se o klasický sedan a námi testovaný hatchback. Krátce k sedanu, ten je v mých očích o mnoho usedlejší variantou tohoto modelu. Nakonec i samotná automobilka tyto vozy takto také prezentuje. Karoserie sedan má nabídnout více elegance a klidu, oproti dynamice a dravosti, kterou disponuje testovaný hatchback.
Nový hatchback nabídne velmi celistvé a poměrně jednoduché tvary. Vůz však hodně pracuje s proporcemi a rozložením jednotlivých partií karoserie. Trojka pak disponuje poměrně velkým přesahem karoserie před přední kola, a naopak velmi malým přesahem v zadní partii. Jistá optická vyváženost vozu je pak docílena mohutným, ve výsledku skvěle vypadajícím „céčkovým“ sloupkem.
Výrazný přesah přední partie pak podtrhují značně zakrojené světlomety, které vozu dodávají na dravosti a dynamice. Přední partii pak samozřejmě nesmí chybět objemná černě lakovaná přední maska. Z jejího černého lemování pak velmi elegantně vycházejí již zmiňované přední světlomety.
Bočnímu profilu tedy dominují ony zmiňované přesahy a masivní „céčkový“ sloupek. Dále pak velmi nízká a sportovní silueta.
Zadní partie je pak stejně jako pojetí celého vozu velmi klidná, pracující s proporcemi a detaily. K těm zde patří převážně zadní koncová světla, která pracují s kruhovým motivem, nebo poměrně objemné přesto decentní lízátko pátých dveří. Celá tato partie je pak podtržena dvojicí chromovaných koncovek výfuku.
Nová Mazda 3 hatchback se po stránce vnějšího vzhledu rozhodně povedla, její tvary jsou nové, originální a pohledné.
Nový interiér s novým displejem infotainmentu
Interiér nové trojky nadchne ihned po usednutí do vozu. Celá palubní deska působí velmi čistě a elegantně. Její orientace na řidiče je jasně patrná, samotná palubka přístrojů totiž přechází do dvojice výdechů klimatizace a tvoří tak jeden, na řidiče orientovaný, optický celek.
Novinkou, které si jako zarytý fanda vozů této značky ihned všimnete, je nový 8,8 palce široký displej palubního infotainmentu disponující také novou grafikou. Displej je do palubní desky celkem logicky a vzhledně zakomponován. Trčícímu displeji s bídnou grafikou dala Mazda tedy konečně vale. Fungující princip ovládání tohoto displeje pomocí kruhového ovladače zůstal naštěstí zachován.
Tradičně chválený chod voliče šestistupňové manuální převodovky musím chválit i u nové generace. Stejně tak jako posed ve voze, který je umístěn poměrně nízko.
Dalším příjemným prvkem interiéru vozu je samotný multifunkční volant. Ten disponuje subtilním věncem a vzhledným rozmístěním jednotlivých ovladačů.
Interiér nové Mazdy 3 i nadále úspěšně pokračuje v duchu Jinba Ittai, který automobilka razí již řadu let. Jisté propojení řidiče a vozu pomocí skvělé ergonomie, zde funguje na výbornou.
Volba motorizace
Nabízené motorizace nové trojky jsou aktuálně tři. Klasikou je dvoulitrový námi testovaný benzín Skyactiv-G122 s výkonem 90 kW. Naftovou motorizaci pak zastupuje klasický turbodiesel Skyactiv – D118 o výkonu 85 kW. Novinkou je pak nová motorizace s označením Skyactiv – X, která bude kombinovat vlastnosti benzínového a spalovacího motoru. Konkrétně jde tedy o kombinaci zapálení směsi svíčkou, nebo pomocí kompresního tepla ve válci. První kusy vybavené touto motorizací by se na evropském trhu pak měly objevit v průběhu podzimu.
Testovaná benzínová motorizace nově disponuje systémem M hybrid, jedná se o 24V mild-hybridní systém, který umí rekuperací nasbírat elektrickou energii a uložit jí do baterie k následnému použití. Vůz s touto technologií neumí jet čistě na elektrickou energii, umí ji však použít pro chod jeho elektrického okruhu. Následkem toho je pak například dřívější vypínání motoru při dojezdu do křižovatky.
Nová generace Mazdy 3 je i nadále řidičským vozem. Testovaná dvoulitrová atmosférická benzínová motorizace dosahuje svého výkonu při 6000 otáčkách za minutu, vrchol točivého momentu je pak na hranici čtyřech tisíc. Z těchto čísel je tedy jasně patrné, že i nadále se jedná o motorizaci, který miluje otáčky. Tato motorizace vám pak v kontextu s již tradičně skvělým řízením, podvozkem a šestistupňovým manuálem umí nabídnout výborný jízdní zážitek. V rámci týdenního testu jsem novou trojku nikterak nešetřil, spotřeba paliva dvoulitrové motorizace se pak pohybovala okolo 7 litrů.
Závěr
Základní cena nové Mazdy 3 hatchback s benzínovým motorem G122 není malá, jedná se o 520 900 Kč včetně DPH. Nová trojka vám však již v základní výbavě nabídne rozhodně „hodně muziky“.
Nová generace Mazdy 3 v provedení hatchback se v mých očích jednoznačně povedla. Tento na pohled originální a dobře vypadající vůz disponuje také ergonomickým a pohledným interiérem, navíc tato generace neztratila nic ze své původní radosti z jízdy.