Občas vidíte fotku nějakého auta na internetu a vybavuje se vám papírový pytlík na nevolnost z letadla. Nebo se modlíte, ať padne zelená a to auto konečně odjede z vašeho zorného pole. A která že auta považuji já za ty neodpornější?
10. Subaru B9 Tribeca
Zbožňuju automobilku Subaru. Je to jedna z mojich nejoblíbenějších značek, která dala světu množství baječných aut, jako všechny generace Imprezy a jejích verzí WRX, Legacy nebo kupé BRZ. Dokonce i pro ulítlosti SVX nebo XT mám slabost a dokážu v nich najít nějakou krásu. Jenže pak přišla první Tribeca s čumákem ošklivějším, než čenich buldočka po rvačce. Naštěstí automobilka brzy svou chybu pochopila a vzhled uvedla do normálu. Ovšem i tak zůstává původní vzhled Tribecy bolestnou připomínkou, že i modla může stát na hliněných nohou.
9. BMW 5 GT
Jsem ochoten BMW odpustit ledacos. Koneckonců, tahle automobilka nám dala modely M, okruhový Batmobile 3.0 CSL nebo 2002 Turbo. Jenže od doby, co jsem na světě, má BMW tendenci nutit mne udiveně zvedat obočí nad dalšími kreacemi a pokusy zaplnit sebemenší díru na trhu. Zvládnu modely X které nesmí do terénu, přežiju i předokolku 2 Active Tourer a u Grand Coupé si pouze budu mrmlat pod fousy nespokojenost s názvem. Ale 5 GT je přes nesporné kvality auto s mimořádně ošklivou zadnicí. V tomhle žebříčku jde ale právě hlavně o vzhled, takže se omlouvám, ale tohle auto sem dle mě prostě patří.
8. Chrysler Crossfire Coupé
A opět příšerně tvarovaná záď je příčinou přítomnosti v mém žebříčku. Já chápu, že každé auto nemůže mít zadní část jako Buick Riviera. Ale navrhovat tvar auta podle kálejícího psa je prostě chyba. A kdyby nic jiného, viděli jste, co se stane, když kufr otevřete? Do toho miniaturního otvoru nemůžete nic naložit.
7. Alfa Romeo Arna
Ono to auto není až tak strašně ošklivé. Prostě obyčejný hranatý hatchback z 80. let. Jenže tohle má být Alfa Romeo. Auto, které si kupujete proto jak vypadá. Jeden z největších omylů automobilového průmyslu vznikl jako plod spolupráce Alfy Romeo a Nissanu. A udělali to tenkrát v Neapoli přesně obráceně, než bylo zapotřebí. Nissan dodal karoserii, kterou italové osadili motory. Dovedete si představit horší spolupráci? Výsledkem byla krize Alfy Romeo, která automobilku dovedla do podrůčí Fiatu. Tohle auto nejspíš nenávidí všichni petrolheadi.
6. Renault 7
Neznám nikoho, komu by se nelíbil Renault 5. Perfektní malý hatchback s nezaměnitelnými křivkami získal velkou popularitu. Ale když mu na zadek naroubujete peřiňák, nemůže to dopadnout dobře. Podobně se designeři rozhodli zničit spoustu aut, a násilné naroubování kufru jim nikdy na kráse nepřidalo. Vzpomeňte si na Škodu Fabii Sedan nebo Seat Cordoba, či jeho zrůdnější dvojče Polo Classic. A Renault nám předvedl, že schopnost prznit hezké malé hatchbacky má stále, když nám představil první generaci Thalie.
5. AMC Gremlin
Přední část po B-sloupky vypadá jako klasický americký hranatý sedan. A pak? Pak už nic, konec, auto je ukončené velmi zvláštně useknutou zádní částí. Naprostá nevyváženost vzhledu téhle škatule nenabízí jedinou hezkou křivku. Žádný div, že to auto bylo absolutně neúspěšné.
4. Nissan Juke
Ano, všichni ho máme rádi. Je neotřelý a ulítlý. A můžeme ho mít v báječné verzi Nismo. Ale ruku na srdce, vám se fakt líbí? Vypadá to, že tým designérů se na večer rozdělil, každý šel do jiné hospody a tam navrhl několik vizí, jak bude vůz vypadat. A když se sešli, tak ty nápady použili všechny. Výsledkem není jen kočkopes, ale auto, na kterém by se dal demonstrovaj vývoj designu všech aut z celého světa za posledních 50 let.
3. Dacia Duster
Ne, nezkousnu to. Možná právě proto, že těch aut jezdí tolik. Přitom by bylo snadné vyrobit jí hezky. Je to Dacia, nikdo od ní nic nečeká. Jednoduché laciné auto, které se na nic nehraje, účelné, nijak nezkrášlené a jednoduché. A nejspíš bylo takhle navrženo. Jenže pak asi přišel nějaký nadřízený a zhrozil se, kolik je na autě rovných ploch. Auto tak všude doplnil boulemi, výdutěmi a křivkami, díky čemuž vypadá opuchle, jako kdyby ho poštípal roj včel. A nezapomeňte, že Dacia patří také Renaultu…
2. SsangYong Rodius
To už se snad ani nedá komentovat. Já se přiznám, že SsangYong nemám rád jako celek. Actyon se zraločím nosem na čumáku, který předběhl dobu (a BMW X6) když se stal prvním SUV se splývavou zádí (tedy pardon SAC). Nebo Korando, jakási karikatura klasického Jeepu s velmi zvláštně řešenými blatníky? Nebo Musso, které bylo navrženo podle pravítka a tvarováno asi motorovou pilou? Ne, pokud mám vybrat jedno, tak volím to, které mne trápilo při mém pobytu v anglii – Rodius. Když poprvé přijel na parkoviště, vypadal jako vyvržená velryba na pláži. Rádoby dynamicky tvarovaný předek a za ním hranatá krabice. To vše na naprosto miniaturních kolech. SsangYong není první jen proto, že od této automobilky nikdo nic neočekává. Právě proto vyhrál…
1. Pontiac Aztek
Ano, je to mimořádně odporné auto. Nechutná maska a šilhavé oči. Ale ten hlavní důvod, proč vyhrává Aztek je jeho výrobce. Automobilka Pontiac nás donutila milovat jí, protože nám dala typy Firebird Trans Am, se kterým se proháněl Smokey a Bandita, nebo později v autě pojmenovaném KITT Michael Night. GTO, které ve verzi The Judge patřilo k nejlepším muscle cars, či původní model, se kterým se Vin Diesel proháněl ve filmu XXX i po Praze. A co teprve Fiero, které je s motorem uprostřed jedním z mála amerických aut a navíc posloužilo mnoha kutilům ke zhmotnění jejich snu o Ferrari či Lamborghini. Bohužel, Pontiac se rozhodl riskovat reputaci s pokusy o vstup do kategorií SUV a MPV. A s Aztekem to doopravdy nevyšlo.
A mimo pořadí si dovolím zmínit většinu „tuningem“ postižených aut. Na každém, byť sebeošklivějším autě, pracoval tým vzdělaných studovaných odborníků. A je fascující představa majitelů tuningových exemplářů, že s univerzálními díly koupenými na benzínových pumpách mohou jakkoliv zlepšit svůj vůz. Čest vyjímkám, kteří auto upraví profesionálně.
A co vy? Které auto je dle vás nejošklivější? A nebo jsem snad něktérému auto ublížil protože vy jeho vzhled máte rádi? Napište mi to do diskuze.
Foto:Autowp