Lancia (1906 – současnost)

Se smutnými zprávami o stahování značky Lancia nadešel čas si připomenout, o co vlastně nás italský Fiat pod vedením Sergia Marchionneho připraví. Lancia začínala jako značka prosazující technické inovace a největší slávu si získala účastí ve světovém rallyovém šampionátu. Z toho všeho nezbylo už nic. Snad jedině to jméno, při jehož vyslovení se nám vybaví světlejší dny minulosti značky.

Vše začalo narozením Vincenza Lancia v roce 1881 do rodiny patřící mezi vyšší střední třídu tehdejší italské společnosti. Přes léto rodina bydlela v horské vilce a na studenější části roku se stěhovala do svého sídla v Turíně, na jehož dvoře fungovala malá dílna Velocipedes and Motor Vehicle Factory Giovanni Ceirana. A přestože bylo od mladého Vincenza očekáváno, že se stane právníkem, vliv Ceirana znamenal obrat k technice. Vincenzo společnost obohatil v roce 1898, oficiálně na pozici účetního. Jeho zanícení a technické znalosti však znamenaly, že se postupně stal takovou holkou pro všechno.

Ceirano představil v roce 1898 svůj první automobil s názvem Welleys, který se stal na tehdejší poměry velice úspěšným. Dokonce natolik, že malá dílna nebyla schopna uspokojovat poptávku. V témže roce se na scéně objevila společnost Fiat, která dílnu odkoupila i se všemi patenty a zaměstnanci. Vincenzo Lancia se ve svých devatenácti letech stal hlavním testovacím jezdcem automobilky a později také jedním z oficiálních závodníků továrního týmu FIAT Racing Team. Byl dokonce znám jako jeden z nejrychlejších jezdců té doby. Svůj poslední závod odjel v roce 1910 v Modeně, kde ustanovil nový rekord na jednu míli s průměrnou rychlostí 113 km/h! V té době už vůz nesl i jeho jméno.

Mohlo by vás zajímat:  Praga nebyla jen značkou automobilů. Vyráběla i tanky nebo letadla

Pár let předtím, konkrétně v roce 1906, totiž založil se svým přítelem Claduio Fogolinem vlastní společnost. Ta nesla oficiální jméno Lancia & C. a první vlastní automobil, přesněji spíš prototyp, představila rok poté. Ještě neměl žádné jméno ani karoserii, ale disponoval výkonem 14 koní při 1 450 ot/min. Tak vysoké otáčky byly v té době nevídané, neboť většina vozů nebyla schopna dosáhnout ani 1 000 ot/min. Prvním oficiálním vozem se stalo tipo 51, které později dostalo jméno Alpha a započalo tak tradici označování modelů písmeny řecké abecedy. Výroba začala v roce 1908 a celkem se prodalo 108 kusů. Automobil dostal čtyřválcový motor o objemu 2 543 ccm, který produkoval 28 koní při 1 800 ot/min. To znamenalo výjimečně vysoké otáčky a také rychlost, přičemž váha vozu byla relativně nízká.

V roce 1913 Vincenzo Lancia se svou automobilkou představil model Theta, který jako první produkční evropský vůz disponoval kompletním elektrickým systémem v motorovém prostoru. První nákladní vůz pak přišel v roce 1915 se jménem Jota. Společnost se rozeběhla velmi uspokojivě, ale její zakladatel se nedožil ani šedesáti let a v roce 1937 zemřel na infarkt. Vedení proto převzala jeho manželka a syn Gianni.

Technické inovace značky Lancia to však nezastavilo. V roce 1948 Lancia představila první pětistupňovou převodovku v sériovém automobilu a o dva roky později přišel model Aurelia s prvním sériově vyráběným vidlicovým šestiválcem. Lancia experimentovala i s motory V8 a V12, ale ty se výroby v té době nedočkaly. Opačná situace byla v případě motoru V4 nebo nezávislého zavěšení kol produkčních vozů. S tím vším narůstal počet modelů Lancie, které spolu vzájemně neměly příliš společného. Kvůli tomu rostly také náklady na výrobu, ale poptávka nedostačovala. V roce 1956 vedení společnosti převzala rodina Pesenti, ale významná změna finanční situace se nekonala.

Mohlo by vás zajímat:  Historie koncepčního GAZu 24-95 Volha

Rok 1969 přinesl opět automobilku Fiat, která nabídla pomoc v podobě odkoupení. Lancia v té době vykazovala mnohamilionovou ztrátu a tak si nemohla dovolit odmítnout. Neznamenalo to její konec, spíš naopak. Fiat byl oddaný myšlenkám společnosti a tak přišly modely jako Stratos, Gamma a Beta. V 80. letech dokonce Lancia spolupracovala se švédským Saabem a model Delta se na severském trhu prodával jako Saab 600, zatímco pozdější model Thema sdílel platformu se Saabem 9000. Začátek zkázy značky zřejmě přišel v 90. letech, kdy většina Lancií byla technicky úzce spjata s modely Fiatu. Definitivní cestou k záhubě pak byl rok 2011 a spojení Fiatu s koncernem Chrysler. V Evropě se tak objevily modely 200, 300 a Grand Voyager pod jmény Lancia Flavia, Thema a Voyager. Naopak Lancia Delta se na některých trzích prodávala pod značkou Chrysleru a podobně.. V současnosti vedení koncernu Fiat oznámilo, že se značka Lancia stáhne ze všech zahraničních trhů a zůstane vyhrazena pouze tomu domácímu s nejmenším modelem Ypsilon. Až ten doslouží, pravděpodobně se rozloučíme i s celou značkou Lancia.

Pravděpodobně tou nejzajímavější částí historie značky je však její účast v motoristických sportech. Například v roce 1954 Lancia vstoupila do šampionátu Formule 1 a za volant jejího speciálu se posadil jezdec Ascari. Ten však o rok později zemřel při autonehodě v silničním voze značky Ferrari. Tragická nehoda v kombinaci se složitou finanční situací Lancie vedla k opuštění F1. Za krátkou dobu svého působení však značka zažila dvě vítězství a deset pódiových umístění. V sedmdesátých letech a první polovině osmdesátých se vozy značky Lancia proháněly i po dalších okruzích. Jednalo se především o upravený model Stratos HF nebo speciálně vyvinuté speciály.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra 602 Tatraplan Sport

Nejzářnějším bodem historie Lancie je bezpochyby účinkování v rallyových šampionátech. Vše začalo značkovým titulem v International Championship 1972 s modelem Fulvia. Poté nastoupilo WRC a model Stratos, který získal konstruktérské tituly v rocích 1974, 1975 a 1976. Následovala Lancia 037 a jeden konstruktérský titul v sezóně 1983. Celkově nejúspěšnějším modelem se však stala Delta se šesti konstruktérskými tituly v řadě od roku 1987 do 1992. Ani řidiči nepřišli zkrátka a za volanty Lancií si vybojovala titul taková jména jako Kankkunen, Röhl nebo Toivonen. Poslední jmenovaný ovšem bohužel v roce 1986 za volantem Delty S4 zahynul a téměř přesně rok před ním Bettega v modelu 037. Tato úmrtí přispěla ke konci slavné Group B. Lancia svět rallye oficiálně opustila v roce 1993.

A pár drobných zajímavostí na závěr – dlouhé roky používané logo značky sestávalo ze štítu, kopí a vlajky se jménem Lancia. To je totiž italským výrazem pro anglické lance neboli kopí. Štít v logu se pak hodil koncem roku 1957, kdy Lancia připravila první prezidentský speciál Florida. Později následovaly prodloužené verze modelů Thema (1989), Kappa (1999) a Thesis Stola (2004).

Zdroj: lancia.com, en.wikipedia.com, autowp.ru a další