Měření emisí přímo v provozu začalo. Policisté vybaveni speciálním zařízením hlásí první čísla. Celá čtvrtina automobilů testem neprojde. Takovým řidičům hrozí odstavení vozu i vysoká pokuta.
Výhodou daného zařízení je fakt, že umožní měřit emise vozidel přímo v terénu. Cílem je odhalit majitele naftových automobilů, kteří mají odstraněný filtr pevných částic. Zároveň však zařízení pomůže odhalit ty hříšníky, u kterých filtr pevných částic již dávno nesplňuje svůj účel. Třetí kategorií jsou obecně vozy s vysokými emisemi, což může značit určitý technický problém.
Prvotním postihem je pokuta a odstavení vozu
Pokud policisté vybaveni speciálním zařízením naměří vyšší než povolené hodnoty, mohou řidiči nejenom odstavit jeho automobil, ale také mu mohou udělit nemalou pokutu. Důvodem daných kontrol je primárně zajistit lepší ovzduší ve městech a eliminovat další dva nešvary. Tím prvním jsou snahy o odstranění filtru pevných částic z naftových vozů. Druhým nešvarem jsou podvody na STK. Zde už delší dobu platí nařízení které říká, že na technickou kontrolu mohou jenom vozy, které projdou měřením emisí. Jinak nemohou potvrzení o technické způsobilosti dostat.
Policisté při kontrolách hledí i na datum poslední návštěvy STK
Policie se při svých kontrolách zaměřuje i na to, kdy byl vůz naposledy na STK. Pokud jejich speciální zařízení detekuje zvýšené emise a razítko z STK je takzvaně „ještě mokré“, předají tuto informaci dále. Krajský dozor, nebo inspektoři z ministerstva dopravy provedou na takové Stanici technické kontroly šetření s cílem odhalit různé machinace.
Na technickou spolu s policisty
Pokud mají policisté podezření na to, že auto nesplňuje co má a z hlediska technického stavu nevyhovuje tomu, aby bylo účastníkem silničního provozu, mohou řidiči přikázat takzvanou mimořádnou návštěvu STK. Tam řidič jede společně s policií. Pokud vůz neprojde, platí náklady na prohlídku řidič. Pokud stanice neshledá žádným problémem a jednalo se o chybu orgánů, platí cenu prohlídky policie.
V plánu je nákup dalších zařízení
Zatím je zařízení na měření emisí přímo v terénu pouze jedno. Středočeský kraj a Praha jsou lokalitami, kde ho může policejní jednotka používat. Centrum služeb pro silniční dopravu v souvislosti s tím dodává, že plánuje nákup dalších, aby bylo možno kontrolovat šoféry na většině míst České republiky.