Autovraky patří k problémům, se kterým se potýkají mnohá města, Prahu nevyjímaje. Hlavní město ale nyní přichází s návrhem na změnu novely zákona o pozemních komunikacích, která by mohla v současné době nejasný a zdlouhavý proces odstraňování vraků z ulic urychlit. Pozměňovací návrh novely zákona, kterou poslanci již projednávají, by měl především posílit pravomoci policistů v souvislosti s odtahováním nepojízdných vozidel. Pozměňovací návrh k projednávané novele zákona o pozemních komunikacích podal za pražský magistrát poslanec a zároveň opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO), který návrh konzultoval přímo s vedením pražské městské policie.
Proč je v dnešní době odtahování vraků zdlouhavé?
Zásadní změna by se měla týkat skutečnosti, že nově by policisté měli mít pravomoc rozhodnout o okamžitém odtahu autovraku. To v současné době není možné, protože nejprve musí proběhnout mnohdy velmi zdlouhavé správní řízení. Podle dnes platné verze zákona totiž vlastník komunikace, kterým je ve většině případů obec, musí nejprve majiteli nepojízdného vozidla poslat písemnou výzvu k odstranění vraku a teprve po dvou měsících, během kterých majitel vraku nesjedná nápravu, mohou obce nepojízdné vozidlo odstranit. To je ale jedním z hlavních důvodů, proč se odtahování vraků v dnešní době tak „táhne“, navíc i vlastní doručení písemné výzvy je v některých případech velmi problematické.
Co je vlastně vrak?
Starostové obcí tuto nepříjemnou situaci spojenou s autovraky přičítají především dosud platné novele zákona o pozemních komunikacích z roku 2015, která přinesla velmi striktní definici toho, co je to vrak vozidla. V současné době platný zákon totiž hodnotí vraky pouze podle jejich stavu, nikoli podle doby, po kterou jsou na nějakém místě odložené. Vrakem je podle tohoto znění zákona totiž vozidlo, které má silně poškozenou karoserii či mu chybí motor. To ale není často v případě desítek nepojízdných aut, která v ulicích měst blokují místo, pravda, a proces odtahování těchto „vraků nevraků“ je tak velmi komplikovaný.
Nadějné vyhlídky?
Tuto situaci chtěli poslanci změnit již před několika měsíci. Již nějakou dobu tak projednávají novelu zákona, která navrhuje, aby mohlo být odtaženo každé vozidlo v případě, že má více než půl roku propadlou technickou kontrolu. Pražští zastupitelé nyní ale přišli s návrhem, ve kterém žádají o další zkrácení této doby, a to konkrétně na tři měsíce. Další změnou by měla být možnost okamžitého odtažení vozidla v případě, že je automobil odstavený na chodníku, což je především v Praze častým problémem. Zda toto zkrácení doby ze šesti na tři měsíce projde, není zatím zcela jasné. Někteří poslanci totiž oponují, že k propadnutí technické kontroly mohlo dojít v důsledku nějaké nepříjemné a náročné životní situace, například, když je majitel delší dobu hospitalizovaný v nemocnici.