Elektromotory v hybridních vozech už nemusí sloužit pouze jako pomocník ke snížení emisí, spotřeby a zvýšení výkonu. Automobilka KIA představuje novou technologii, která zjemňuje změny převodových stupňů spalovacího ústrojí vozu. Využívá k tomu výkon elektromotoru.
Jak to funguje?
Korejská automobilka na to šla poměrně jednoduše. Aby zajistila plynulejší řazení, rozhodla se, že krátkodobě zvýší výkon elektromotoru ve chvíli, kdy řidič řadí a klasický motor v takové chvíli nedodává lineární akcelerační tah. Ztrátu výkonu na hřídeli tak plynule doplní výkon elektromotoru a řazení je plynulejší, jemnější a rychlejší.
K čemu to je?
Podobný princip byl použit již u vozidel skupiny PSA, které využívali diesel-hybridní ústrojí Hybrid4. Vylepšení, které ale přináší novinka od KIA motors dokáže počítat s větším počtem proměnných, a to včetně stavu a kvality vozovky a mnohých dalších faktorů, které mohou jízdu ovlivňovat. Nový systém by měl primárně omezit klonění auta kolem příčné osy při řazení a to až o 50%.
Systém aktivního řazení
KIA novinku nazývá termínem ASC (Active Shift Control), tedy technologii aktivního řazení. Systém vylepší řazení takovým způsobem, že počítač kontroluje změny převodových stupňů až 500x za sekundu, takže může přesně a velice efektivně regulovat přenos výkonu od elektromotoru do hybridního ústrojí vozu.
Budoucnost hybridů
Díky přidanému výkonu, který dodává elektromotor ke sladění otáček převodovky s otáčkami hnací hřídele ve chvíli, kdy řadíte, zkracuje dobu přeřazování a projevy změny až o 30%. Elektromotor tak již nebude sloužit pouze jako doplněk pro spalovací motor, ale ukazuje jeho další možné využití, které může využívat elektromotor jako další konstrukční součástku pro zlepšení jízdních vlastností klasických spalovacích motorů.
Revoluční novinka, která odkrývá další možný potenciál elektromotorů by se zákazníkům měla představit již v nových plug-in hybridních vozech modelové řady 2020.