Historické jubileum letos oslavuje jeden z nejdůležitějších bezpečnostních vynálezů, který kdy byl pro automobilový průmysl vytvořen. Za dobu své existence zachránil nespočet životů a zabránil hromadě neštěstí. Ano, řeč je o tříbodových bezpečnostních pásech. Tento švédský vynález slaví v srpnu své výročí a nám nezbývá než pogratulovat. Možná Vás ale překvapí, že první systémy tohoto vynálezu fungovaly trochu jinak, než byste čekali.
Bezpečnost především
Všichni je máme v autech a běžně je používáme. Jde o povinnou bezpečnostní výbavu každého vozidla a stejně tak je povinné jejich používání během jízdy. Kdo je za jízdy nepoužívá velmi riskuje. Nejenže ohrožuje život svůj, ale také životy spolucestujících. Je proto velmi dobré pásy používat a vyvarovat se tak zbytečným komplikacím, ať už zdravotním nebo i finančním.
Jde o nejdůležitější vynálezu v bezpečnostní výbavě automobilů. Některé zdroje uvádějí, že tento švédský vynález, za dobu svého působení:
- zachránil více jak milion lidských životů
- zabránil mnohým vážným zraněním
Volvo ve dvou bodech
V srpnu roku 1959 se tříbodové pásy poprvé objevily ve Volvu PV544. Vynalezl je vynálezce Nils Bohlin, který ve 40.letech pracoval jako letecký inženýr pro značku Saab, kde se později zaměřil na bezpečnostní systémy pro piloty. A v roce 1958 se rozhodl přejít k automobilce Volvo. Stačil rok a vynález byl na světě.
V té době už Volvo standardně používalo dvoubodové bezpečnostní „přes břicho“. Myšlenka dvoubodových pásů se Bohlinovi líbila, a tak ji rozšířil o třetí bod na hrudníku pasažéra. Stvořil tak pás, který je velmi snadný na zapínání, neboť ho dokáže zapnout každé dítě. Ještě téhož roku (1959) se vynález stal standardní výbavou pro Volvo. Automobilka se ovšem rozhodla svůj nový patent uvolnit i dalším automobilkám, v rámci bezpečnosti.
Rozdíl je v úpravě délky pásu
Rozdíl, oproti dnešním samonavíjecím tříbodovým pásům, byl v tom, že délku pásu jste si museli sami manuálně upravit pomocí speciálně upraveného sytému zástrček. Jinak se na pásu v podstatě nic nezměnilo.