Pokud se podíváme na názory z různých diskusních fór, tak je nutné říci, že mnoho lidí zde jasně škatulkuje řidiče podle toho, jaké mají vozy. Samozřejmě ve většině případů se jedná spíše o subjektivní názory, které se mohou, ale nemusí zakládat na pravdě. Pokud vás ale opravdu zajímá, jak si na tom stojí řidiči různých automobilů, je možné podívat se na statistiky. Ty nejenom že mohou nabídnout celkem zajímavé informace, ale mohou nabídnout hlavně informace, které jsou pravdivé. Podívejme se proto na to, jak jsou na tom jednotlivé vozy z hlediska nehodovosti, nebo také z hlediska pokut.
Kdo bourá nejvíce?
Jedna z nejzajímavějších statistik, která možná jednou bude i podkladem pro pojišťovny, při tvorbě cen v rámci povinného ručení. Mnoho lidí si tak raději pořídí jiné auto, aby neplatili tolik. Zatím se ale o tomto kroku nemluví a tak se nad danými statistickými daty můžete jenom podivovat. A jakmile začneme mapovat první automobily, jistě vás překvapí, že se zde nenacházejí žádné modely, které patří do skupiny těch luxusních, nebo rychlých – i když si to mnozí diskutéři velmi často myslí.
A jak to tedy je? Pokud jsou vozy, se kterými se bourá nejčastěji, potom je to automobilka Lancia. To je poměrně zajímavé zjištění, a to i s ohledem na to, že jich na silnicích nejezdí zase tolik. Pokud daný vůz uvidíte před sebou, lepší je se raději uhnout. Druhé místo patří automobilce Toyota, která také nepatří mezi ty, které by snad byly jakkoliv výkonné, nebo luxusní – pokud pomineme několik okrajových modelů. Třetí místo patří automobilce Volvo. Ta je známá hlavně tím, že její vozy jsou velmi bezpečné. Možná to řidiči vědí a tak se tolik nebojí. Kdo ví. Toto je nejlogičtější vysvětlení.
Kdo bourá nejméně?
I tato statistika existuje. A kdo se v ní nachází? Nejméně bourají ti řidiči, kteří jezdí v Porsche. Jedná se o vůz rychlý a jedinečný, a přesto statistika ukazuje, že jeho řidiči tolik nebourají. Možná proto, že je to právě výkon, který jim pomáhá odvrátit kolizi, nebo je to i proto, že kdo má takový vůz, má peníze a předpokládá se, že je i rozumný.
A jaké jsou další vozy, které téměř nebourají? Mnohé to možná překvapí, jelikož se jedná o automobily Smart a také Mini. Jde o typická městská auta, která jezdí spíše pomaleji po městech, a vzhledem ke své velikosti se také celkem dobře problémům vyhnout. Důvodem jejich nízké nehodovosti je ale i jiná věc. Pokud se nějaký karambol stane, obvykle je to jenom drobnost – tedy škrábanec, nebo lehce promáčknutý plech. A tak se nic nehlásí, z čehož následně může vzniknout dojem, že řidiči daných vozů nebourají. Možná ano, ale rozhodně ne tak, aby to jakkoliv stálo za zmínku.
Kdo dostává nejvíce pokut?
Zde už musíme říci, že se některé automobilky shodují s tím, co si myslí mnozí diskutující. Mluvíme totiž o tom, kdo na silnicích dostává nejvíce pokud. Zde už to jsou automobilky, které skutečně vyrábějí rychlejší a luxusnější vozy. Na prvním místě je automobilka Porsche. Kdo má toto auto, patří do skupiny nejvíce pokutovaných řidičů. Statistika toho, o jaký typ přestupku se jedná, bohužel neexistuje. Dá se ale dobře odvodit, že to bude rychlost.
Na druhém místě je automobilka Land Rover, která rozhodně nevyrábí nijak levné a obyčejné vozy. I zde se tedy názory často shodují se statistikou. Výjimkou není ani třetí místo, kde se umístil Saab, který je také vozem, který si nekoupí jenom tak někdo. A dále to pokračuje poměrně osvědčenými značkami, jako je třeba BMW, Audi, stejně jako je to i Jaguar. Tato statistika jasně potvrzuje, že řidiči silnějších a lepších vozů nejezdí nijak výrazně podle předpisů. S ohledem na výše uvedené ale nejsou původci dopravních nehod.
Kdo dostává nejméně pokut?
I tato data jsou pro mnohé celkem zajímavá. Zatímco na horních pozicích byly automobilky, o kterých je možné říci, že jsou lepší, na spodních pozicích jsou takové, které lze považovat spíše za běžný standard. Tedy klasické auto pro rodinu. Pokud je to Nissan, tak se řadí právě do skupiny těch vozů, které dostávají nejméně pokut a které jezdí podle předpisů.
A jak jsou na tom další automobilky? Hned následující je Suzuki, což je automobilka, která není zase až tak známá, ale když už si ji někdo koupí, tak se většinou jedná o osobu, která má v plánu jezdit tak, jak se má. To stejné je možné říci i o řidičích automobilů Renault, kteří berou pozitivní třetí místo.
Roli mohou mít i majitelé vozů
Samozřejmě to není nutně jenom o značce a případně o vlastnostech vozu. Vliv má pochopitelně řidič, který za volantem daného vozu sedí. Tím chceme říci, že na základě těchto statistik lze poměrně dobře odhadnout, jaký typ osoby si koupí které auto. Jsou typy lidí, kteří jezdí dobře, bezpečně a nechtějí porušovat předpisy. Potom jsou tu i tací, kteří je občas poruší a počítají s tím, že budou pokutováni.
Zajímavostí na statistikách je rozhodně to, že se dané skupiny nijak neprolínají. I když by se na první pohled mohlo zdát, že kdo má mnoho pokut bude mít také hodně nehod, je opak pravdou. Spíše bourají majitelé běžných automobilů, než ti, kteří často volí agresivní jízdu. A pokud vás zajímá, jak jsou na tom třeba i řidiči mladoboleslavské Škodovky, tak musíme jasně říci, že se drží spíše na průměru. Hlavně potom s ohledem na to, jak často mají problémy se zákonem. O něco vyšší číslo je zde ale v případě, kdy se podíváme na jejich nehody. Zde už je to zcela jasný nadprůměr. To je ale dáno i tím, že modelů automobilky je řada, od obyčejných, až po luxusní.