Jak správně a bezpečně umýt auto v zimě? Těchto rad se držte!

Car Wash 1619823 960 720[1]

Na příchod zimního období oči lidí nahlíží různými způsoby. Někteří se těší na svátky, lyžování, sněhovou pokrývku a dlouhé večery u krbu s přáteli a rodinou, některé zas unavují teploty kolem bodu mrazu, krátké a sychravé dny, ledovka na silnicích a neustálá nutnost chodit navlečený jako sněhulák.

Speciální skupinou jsou ovšem majitelé automobilů. Ti mohou mít k zimě vztah, jaký chtějí, ovšem ve spojitosti se svým vozem se nikdy kladných ohlasů nedočkáte. Karoserie i interiér dostávají od prosince pravidelnou dávku sněhu, soli a různých dalších posypových materiálů. Všechny tyto vlivy automobil sám o sobě špatně snáší. A vy jako jeho majitelé máte díky špatnému počasí stížené podmínky, jak ho těchto nečistot zbavit.

Mytí vozu v zimním období vážně není jednoduchá záležitost. Pokud je to ale nezbytné, důležitou součástí procesu je držet se následujících rad, aby byl úkon proveden správně a nedošlo k více škodám, než užitku.

Šetrné ruční mytí

Určitě vás jako první napadlo zajet s vozidlem do myčky. Ta možnost se opravdu nabízí, jenže má jeden obrovský háček. Ruční mytí je totiž oproti myčce daleko efektivnější a šetrnější k samotnému vozidlu. Jeho lak vám určitě poděkuje, když se rozhodnete místo levné kartáčové myčky nakoupit několik kvalitních mycích prostředků (investice se opravdu vyplatí) a poradit si svépomocí. V průměru vyžaduje mytí auta v zimě cca hodinu vašeho času. To se dá určitě vydržet, ne?

Mohlo by vás zajímat:  BMW a sedm stupňů pro manuál - jiný pohled

Pozor na škrábance

K poškrábání laku může samozřejmě dojít i ručním mytím. Proto je zapotřebí mýt automobil vždy jen čistou a měkkou houbou. Hrubá strana houbičky na nádobí opravdu není správná volba. Také nezapomeňte před startem mycího procesu sundat z rukou veškeré prstýnky, hodinky a jiné doplňky, kterými byste se mohli omylem o lak otřít. To samé platí například i o zipech. K poškození laku stačí opravdu málo, takže je na místě snažit se mu zamezit.

Dbejte na předmývání vozidla

Neméně důležitou součástí procesu je předmytí vozidla. Špína na autě je většinou opravdu hodně usazená a musí se nejdříve rozmočit. K tomu je zapotřebí použit speciální roztok, který dokáže odstranit jak špínu, mouchy, tak i mastnotu. K nanesení roztoku nejlépe poslouží rozprašovač. Nevynechejte ani různé záhyby karoserie nebo oblast kolem víčka nádrže. I okolí značky si zaslouží dávku roztoku.
Potom je nutné nějakou chvíli počkat, až špína povolí.

Mohlo by vás zajímat:  Jaký kabriolet koupit na léto?

Když k tomu dojde, přichází na řadu tlaková voda. Logicky by se s ní mělo začínat od střechy a postupně nečistoty táhnout směrem dolů.
V momentě, kdy už většina špíny ztekla z vozidla dolů, je potřeba se zvláštní péčí umýt podběhy, odkud při následném dešti při špatné údržbě bude jistě vytékat stará špína.  Dále se vyplatí zkontrolovat prostory mezi blatníkem, prahem a podběhem. V těchto oblastech totiž obvykle špína a bláto zapříčiní vznik koroze.

Důležité: Rozhodně nesmíte tlakovou vodou čistit motorový prostor!

Přechod na ruční mytí

Konečně jsme se dostali k fázi samotného ručního mytí houbou a šamponem. Houba musí dobře sát a nesmí být hrubá, jak je uvedeno v předchozí části. Oříšek by pro někoho mohl být výběr šamponu, kterých se na trh vyskytuje celá řada. Nejlepší investicí je pořízení samosušícího, po kterém nezůstávají na karoserii mapy.

Mohlo by vás zajímat:  70 let od startu speciálu ŠKODA Sport v závodě 24 hodin Le Mans

Houbou s dostatkem vody a šamponu myjte auto krouživými pohyby. Důležité je pak pravidelné oplachování, zvláště pak v oblastech, kde se stále nachází špína. Po kompletním umytí šamponem přichází na řadu opětovné opláchnutí vodou.

Závěrem pak musíte auto osušit, nejlépe silikonovou stěrkou nebo umělou jelenicí. Namáčení v teplé vodě a pravidelné ždímání je samozřejmostí. Kompresor se pak považuje za ideální nástroj k vyfoukání různých záhybů a spár.

Leštění karoserie a závěrečná kontrola

Pak už nezbývá nic jiného, než vyleštit umytou karoserii. Za pomocí speciálního přípravku a ubrousku leštíme vozidlo až k naprosté dokonalosti. K tomuto úkonu lze využít i leštičku, pokud ji máte. V momentě, kdy máte vše hotovo, můžete ještě zběžně překontrolovat stav pneumatik, funkčnost osvětlení a pokud je vše v pořádku, je na čase si mnout ruce.

Máte totiž hotovo!

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora