Vzpomínáte na dobu, kdy jste chodili do autoškoly? Kde byla součástí kurzu i technická výuka, kde se mimo jiné říkalo, jak máte kontrolovat auto před jízdou? Dané kroky jsou celkem úsměvné, jelikož toto dnes už nikdo nedělá. Přesto jsou věci, které je čas od času dobré udělat a zkontrolovat. O jaké věci se jedná? Podívejte se společně s námi na 10 bodů, jak se o svůj automobil ideálně starat.
Pneumatiky
Nejde o to, že by bylo třeba pravidelně měnit letní a zimní. To dnes už ví v podstatě každý. My se podíváme na to, že velmi důležitý je také správný tlak v pneumatikách. A to z toho důvodu, že má vliv na jejich opotřebení, má vliv na jízdní vlastnosti, stejně jako má vliv i na spotřebu. Je tedy mnoho důvodů, proč je dobré kontrolovat správné nahuštění. Optimální hodnoty doporučené výrobcem najdete třeba na víčku nádrže, nebo na vnitřní straně vašich dveří. Pokud si chcete ulehčit práci, kupte si novější automobil, který už využívá TMPS ventilků. Ty tlak monitorují a v případě že klesne pod určitou mez, vás o tom informují. Stačí dofouknout a můžete pokračovat v jízdě.
Brzdy
Možná je neřešíte, ale to se ukazuje jako celkem velká chyba. To proto, že brzdy se skládají ze dvou částí. Jsou to brzdové destičky a brzdové kotouče. Jenom málokdy se vše opotřebovává stejně. A tak může docházet k tomu, že jednou vyměníte kotouč, podruhé destičku. A proč je třeba toto kontrolovat? V první řadě kvůli bezpečnosti – to je celkem jasné. Druhým důvodem je však životnost. Když máte relativně nový kotouč, ale úplně sjetou destičku, může dojít k poškození kotouče. A stejné je to i v opačném případě. A tak si zbytečně zvyšujete finanční výdaje spojené s údržbou auta. Občas nakouknout a okem, zkontrolovat není zase až tak nic těžkého.
Lak
Nechce se vám automobil pravidelně mýt? Dělá to tak hodně lidí. Jednoduše proto, že jim nijak výrazně nezáleží na jeho kráse, ale hledí hlavně na to, aby auto fungovalo. Ne vždy je tento postup vhodný. Pokud se chcete o své auto starat opravdu dobře, nezapomeňte ho pravidelně mýt. Prodloužíte tak krásu samotného laku a eliminujete vznik koroze. Uvidíte, že tento postup se vám bohatě vrátí v době, kdy budete automobil prodávat. Vhodné je myslit nejenom na pravidelné mytí, a to šetrnými, ale zároveň silnými přípravky. Dále je třeba volit i vhodnou ochranu. Ideální je vosk, díky kterému vůz doslova zakonzervujete a tím ho dlouhodobě chráníte.
Interiér
Platí v podstatě to stejné, jako v případě laku. I o interiér je třeba pečovat, aby vypadal stále jako nový a byl dokonale čistý. I to se podepíše na vyšší prodejní ceně, která zaplatí vaši práci i přípravky. Ty volte kvalitní, které jsou určené na ošetření a nejlépe také oživení plastových dílů ve vašem interiéru. Věnujte se ale i sedačkám, které je vhodné jak pravidelně vysávat, tak je i pravidelně čistit. Čím dříve odstraníte konkrétní nečistotu, tím je vyšší jistota, že na sedadle nezanechá stopy. A čisté auto prodáte nejenom snadněji, ale prodáte ho také za vyšší cenu.
Olej
Ten je třeba pravidelně měnit. Jaký je servisní interval právě u vašeho vozu, to se dozvíte v servisní knížce, návodu, nebo třeba v reklamačních podmínkách. Také zde najdete i informaci o tom, jaký typ oleje je ten doporučený. A co doporučujeme my? Nepodceňovat pravidelnou výměnu oleje a také používání toho kvalitního. Jedině tak eliminujete poškození motoru a také dokážete výrazně zvýšit jeho životnost. Kromě výměny je olej vhodné také jednou za čas zkontrolovat, zda je ho dost. Na druhou stranu jsou lidé, kteří raději spoléhají na kontrolku na palubní desce. Ta vám sice ukáže, že motorového oleje máte málo, ale ve chvíli kdy se rozsvítí je na tuto informaci již pozdě. V takovém případě je doporučeno zastavit a zcela logicky olej doplnit a teprve potom pokračovat. Někde v neznámém místě na silnici 3. třídy to není nic příjemného.
Filtry
Auto nasává do interiéru mnoho vzduchu, který se do něho dostává přes filtry. Aby bylo zajištěno, že vzduch bude možné nasávat bez problémů, je třeba se náležitě starat také o filtry. A ty pravidelně měnit. Aby to bylo co nejjednodušší, držte se pravidla, že filtry je vhodné vyměnit ve chvíli, kdy na autě měníte olej. Je to celkem běžná věc, mnohdy doporučovaný i samotnými výrobci automobilů. Navíc takzvaně zabijete dvě mouchy jednou ranou. Není třeba se obávat výrazných nákladů, jelikož filtry jsou celkem jednoduché součásti vozu a tomu odpovídají také jejich ceny. Bát se nemusíte ani jejich výměny, protože i tu lze zvládnout jednoduše a rychle.
Pomalá jízda
Samozřejmě že ne stále. Kdy je třeba jet pomalu? Určitě během zimy, kdy auto nastartujete a vyrazíte. Je třeba dát motoru čas, aby se ohřál. A ne ho hned točit do vysokých otáček. Pár minut jeďte pomaleji a plynule a vašemu vozu to zaručeně prospěje. Dále je dobré zpomalit i při vašem příjezdu. Tedy pokud máte automobil s turbodmychadlem. To má celkem vysokou teplotu a tak je třeba ho chladit. A to se vám povede právě tak, že vaše dojezdy budou pomalejší a plynulejší. Ideální je zhruba 1 až 3 minuty dojíždět raději pomaleji. A to hlavně podle toho, jak rychlá a dravá byla vaše předchozí jízda.
Brzdová kapalina
V první řadě je důležité hledět na to, aby jí bylo dost. Tedy aby se její množství pohybovalo mezi ryskami v konkrétní nádržce. Pokud je po této stránce vše v pořádku, nezapomeňte ji jednou za čas kompletně vyměnit. To proto, že může začít takzvaně vodnatět. A to se podepisuje na jejích vlastnostech, které jsou pochopitelně horší. Hlavně potom u delšího a dlouhodobého sjíždění kopců to může být problém, jelikož brzdy se mohou nadměrně zahřívat. Když nechcete brzdovou kapalinu hned a preventivně měnit, je možné její stav změřit pomocí speciálního testeru.
Chladicí kapalina
Nejde o vodu, ale o směs, která má obchodní označení Fridex. Právě ten je vhodné používat, jelikož je tou nejlepší volbou. I zde platí, že v první řadě je dobré sledovat množství chladicí kapaliny. To proto, že díky ní eliminujete přehřátí motoru. To hrozí primárně v létě. Během zimy zase hrozí problém s tím, že může kapalina zmrznout. Je třeba zvolit správný podíl, a to s ohledem na venkovní teplotu. Stávající kapalinu je možné přeměřit hustoměrem, díky čemuž je možné jednoduše zjistit, zda je hustota velká a riziko zamrznutí minimální, nebo je malá a hrozí problémy, jakmile teplota klesne pod bod mrazu.