Jaguar XE: Modernizovaný díky novým technologiím a mild-hybridnímu pohonu

Jag Xe 21my Exterior Foto 3

Model Jaguar XE nově přichází pro modelový rok 2021 s elektrifikovaným motorem a nejmodernějšími technologiemi konektivity. Poprvé v případě modelu XE se v nabídce objevuje nová generace vznětového dvoulitrového čtyřválcového motoru Ingenium v kombinaci s technologií MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Toto řešení zaručuje nižší spotřebu paliva.

Špičkový infotainment Jaguar Pivi Pro využívající technologii dual-sim s dvojicí LTE modemů zajišťuje neustálé připojení vozu XE k internetu. Nové intuitivní rozhraní usnadňuje řidičům prohlížení informací i obsluhu často využívaných funkcí během jízdy.

Detailní změny interiéru, jako například vylepšený design sedadel, zvyšují úroveň luxusu, zatímco nově tvarovaný volant s kovovými pádly manuálního řazení přináší atraktivnější vzhled.

Moderní úsporné motory

Jaguar XE je k dispozici s novou generací přeplňovaného vznětového čtyřválcového motoru o objemu 2,0 litru (204 koní). Nabídka zážehových motorizací zahrnuje dvoulitry o výkonu 250 a 300 koní.

Všechny varianty modelu XE využívají osmistupňovou automatickou převodovku značky Jaguar a pohon zadních, nebo všech kol.

Kompletní nabídka motorizací:

Diesel

  • 204 k, MHEV, 2.0 l, čtyřválcový motor, turbo, osmistupňový automat, RWD / AWD

Benzin

  • 250 k, 2.0 l, čtyřválcový motor, turbo, osmistupňový automat, RWD
  • 300 k, 2.0 l, čtyřválcový motor, turbo, osmistupňový automat, AWD

Nová generace vznětového dvoulitrového motoru Ingenium (204 k) poprvé využívá technologii MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Moderní systém MHEV pracuje se startér generátorem (BiSG) připojeným k motoru pomocí řemenu. Díky tomu je získávána energie běžně ztracená při zpomalování a brzdění. Ta je následně uložena do 48V lithium-iontového akumulátoru umístěného pod dnem zavazadlového prostoru. Energie je zpětně využívána jako pomoc spalovacímu motoru při akceleraci a zároveň pro rychlejší a jemnější fungování systému start/stop.

Díky novému motoru zrychlí XE z nuly na 100 km/h za 7,3 s. Podle testovacího cyklu WLTP je spotřeba 4.8 l /100 km* při produkci emisí CO2 jen 127 g/km*. Fungování motoru vylepšuje řada dalších opatřeních včetně technologie variabilní geometrie lopatek turbodmychadla. V nízkých otáčkách jsou lopatky natočeny tak, aby otvory mezi nimi byly menší. Tím vzroste rychlost proudění plynů a tlak, což v konečném důsledku znamená rychlejší odezvu motoru
a lepší akceleraci. Ve vysokých otáčkách se naopak lopatky otevřou a umožňují tak maximální průtok výfukových plynů pro dosažení maximálního výkonu a pro zachování optimální účinnosti.

Mohlo by vás zajímat:  Test Renault Clio E-Tech Hybrid: Skoro hot-hatch?!

Motor nyní využívá také ocelové písty. Materiál s vyšší pevností umožňuje kompaktnější konstrukci, a tím pádem dochází ke snížení tření. Zároveň je zvyšována schopnost odolávat vysokým tlakům. Pevnější konstrukce také umožňuje komplikovanější a důkladnější integraci chladicích kanálků pro lepší řízení teploty. Součinitel teplotní roztažnosti je navíc bližší součiniteli litinových vložek válců. Vedení pístu je tak přesnější a má menší vůli, což zlepšuje chlazení a současně snižuje tření.

Nový systém vstřikování common-rail pracující s tlakem 2500 barů přináší ještě přesnější dávkování paliva do válců. Dochází tak ke snížení produkce emisí a zvýšení efektivity motoru. V kombinaci s nejmodernějšími turbodmychadly s variabilní geometrií lopatek nabízí tento systém ideální poměr mezi výkonem, kultivovaností a nízkou spotřebou.

„Modernizovaný Jaguar XE nabízí řadu vylepšení, která z něj dělají ještě lepší volbu pro zákazníky. Nový mild-hybridní vznětový motor poprvé přináší do nabídky pro XE elektrifikovanou pohonnou jednotku nabízející nižší spotřebu v kombinaci s vysokým výkonem. Kromě toho špičkové technologie, jako je například náš nový multimediální systém Pivi Pro nebo technologie Cabin Air Ionisation, poskytují posádce lepší konektivitu, pohodlí i větší cestovní pohodu,“ řekl Colin Kirkpatrick, Chief Product Engineer Jaguar.

Zájemci o zážehový motor mohou od modelového roku 2020 volit mezi výkony 250 a 300 koní, které nabízí řadový čtyřválcový motor Ingenium o objemu 2,0 l. Vrchol točivého momentu dosahuje hodnoty 365, respektive 400 Nm. Obě varianty využívají nejmodernější technologie včetně dvoukomorového turbodmychadla nebo systému variabilního zdvihu ventilů (CVVL). Výsledkem je silná, kultivovaná a úsporná pohonná jednotka.

Zážehový motor o výkonu 250 koní nabízí spotřebu 7,9 l/100km* při produkci emisí CO2 179g/km*. Akcelerace z nuly na 100 km/h proběhne za 6,7 s. Výkonnější provedení (300 k) – výhradně spojeno se systémem pohonu všech kol Jaguar – je schopné rozpohybovat XE z nuly na 100 km/h za 5,9 s.

Nejmodernější technologie konektivity

Model XE nabízí nejnovější infotainment Jaguar Pivi Pro ovládaný přes hladce integrovanou centrální dotykovou obrazovku o velikosti 10 palců. Druhý, níže umístěný dotykový displej (5,5 palce) také využívající novou technologii Pivi, kombinuje dva multifunkční otočné ovladače pro intuitivní ovládání klíčových funkcí vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Nový Golf R přijíždí na start: Světová premiéra nejvýkonnějšího sériového Golfu všech dob

Rychlý přístup k důležitým informacím usnadňuje řidičům také digitální přístrojový štít (Interactive Driver Display) s úhlopříčkou 12,3 palce. Ten dostal vylepšenou grafiku a možnost nastavit různá zobrazení zahrnující mapu navigace s instrukcemi týkajícími se odbočení, digitální přístroje, media, seznam kontaktů nebo detaily multimediálního systému. Displej nahrazující přístrojový štít pracuje v kombinaci s moderní Head-up Display technologií. Řidiči XE tak získávají všechny potřebné informace bez zbytečného rozptylování.

Nový intuitivní multimediální systém standardně obsahuje Apple CarPlay® a umožňuje zákazníkům připojit přes Bluetooth dva telefony současně. Dostupný je také systém Android Auto.

Pro okamžitou funkci využívá infotainment Pivi Pro svůj vlastní zdroj. V praxi je tak připraven k použití ihned, jakmile zákazník usedne za volant.

Veškeré technologie je založeno na nové generaci architektury označované jako EVA 2.0 (Electronic Vehicle Architecture) značky Jaguar. Tato architektura podporuje také další nové technologie, takže  i v budoucnu bude vůz stále moderní a vždy online.

Řada nových technologií zahrnuje kromě jiného systém Software-Over-The-Air (SOTA), který zajišťuje pro model XE vždy nejnovější variantu softwaru. Pro zákazníky to znamená, že pro aktualizaci vozu již nemusí navštěvovat autorizovaný servis.

Infotainment Pivi Pro je podporován technologií dual-sim s dvojicí LTE modemů. Systém tak může bez snížení rychlosti provádět řadu funkcí ve stejný čas, jako například streamovat hudbu a stahovat aktualizaci softwaru vozu. Zároveň se tak předchází výpadkům způsobeným hledání sítě s nejsilnějším signálem.

Pro zvýšení pohodlí je k dispozici také druhá generace náramku Activity Key nahrazujícího klíček. Ten může být nově používán pro zamykání, odemykání i startování vozu bez nutnosti mít u sebe běžný klíček. Zařízení Activity Key obsahuje také hodiny a jeho baterie umožňuje používání po dobu sedmi dnů.

Integrované 15W bezdrátové dobíjení nyní funguje také jako zesilovač signálu. Systém používá externí anténu pro zlepšení příjmu signálu ve chvílích, kdy je chytrý telefon používán uvnitř automobilu.

Mohlo by vás zajímat:  Nová Octavia RS iV s plug-in hybridním pohonem jako velké lákadlo Škody v Ženevě

Pivi Pro je standardem pro výbavy SE a HSE. Základní výbava S nabízí infotainment Pivi, který podporuje navigaci přes chytrý telefon řidiče díky Apple Carplay® a Android Auto. Varianta Pivi Pro je v tomto případě dodávána za příplatek.

Podmanivý design

Luxusní interiér Jaguaru XE si zachovává měkké materiály. Vše od horní části přístrojového štítu, přes boky středové konzole, až po loketní opěrky ve dveřích nebo spodní část kabiny je pro vyšší pohodlí potaženo příjemnými materiály.

Nový volant dále zdůrazňuje pozornost detailů v interiéru. Na opěrkách hlavy pak zákazníci najdou embosované logo automobilky v podobě šelmy ve skoku a k dispozici je také nový design prošívání sedadel.

Systém Cabin Air Ionisation vylepšuje kvalitu vzduchu v interiéru pomocí technologie Nanoe. Ta odstraňuje alergeny i nepříjemný zápach. Systém nyní využívá také filtraci PM2,5, která je schopná zachytit ultra jemné částice (včetně PM2,5) a tím zvyšovat pohodu a zdraví cestujících. Zákazník aktivuje systém jednoduchým stiskem tlačítka Purify.

Exteriér výrazně přepracovaný v rámci modernizace z minulého roku stále využívá širokou masku chladiče a stejný design nárazníku. Mřížka masky chladiče dostala zakřivený profil. Jde o prvek designu sdílený s plně elektrickým modelem I-PACE, který dále podtrhuje vzhled vozu. Široké spodní otvory vytvářejí technický a ucelený dojem.

Zadní část automobilu přináší výraznou grafiku, která ho opticky rozšiřuje a zároveň má pozitivní vliv na aerodynamiku. Všechny varianty modelu XE jsou k dispozici s vylepšeným paketem Black Exterior přinášejícím tajemnější vzhled díky prvkům lakovaným lesklou černou barvou. Jedná se o masku chladiče, rámečky otvorů v nárazníků, boční otvory, lišty oken
a nově pro modelový rok 2021 také o černé označení vozu.

Závazek společnosti Jaguar Land Rover stavět pevné a lehké vozy pokračuje také s modelem XE. Architektura široce využívá hliník, přičemž ten je získáván pomocí recyklace. Zlepšování v oblasti udržitelnosti je důležitou součástí strategie Destination Zero, jejímž cílem je svět bez emisí, bez nehod a bez dopravních zácp.

Zákazníci si mohou vybrat mezi výbavami S, SE a HSE. Všechny jsou dostupné také ve specifikaci R-Dynamic.

Zdroj: Jaguar
Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora