Minulý týden nám naším redakčním testem prošel jeden z nejelegantnějších zástupců, ve společnosti oblíbené, kategorie SUV. Společnost nám dělal Jaguar F-Pace 25d AWD.
Jaguar F-Pace se zaslouženě pyšní cenou za design a titulem světového auta roku 2017.
Jedná se o velice elegantní SUV, které svými detaily odkazuje na své sourozence z rodiny Jaguar. Jeho zadní partie ve mne evokuje model F-TYPE, jeho dravost a robustnost, majestátnost přední partie potom zase vychází z modelu XF.
Konkurence v kategorie SUV je dosti nabitá, poptávka je vysoká a každá automobilka chce mít v daném segmentu svého zástupce. Jaguar samozřejmě není výjimkou a svého postu na trhu se zhostil na výbornou.
Námi testovaná verze byla osazena novým čtyřválcovým naftovým dvoulitrem se dvěma turbodmychadly a s automatickou převodovkou.
EXTERIÉR
Jak již bylo řečeno, vnější vzhled modelu F-Pace je velice pohledný a elegantní, nesoucí jednotlivé detaily z ostatních modelů značky Jaguar.
Jaguar tak aplikuje svůj originální design mezi jednotlivé modely, ty pak nesou obdobný rukopis. Právě to činí jednotlivé vozy značky Jaguar čitelné a jasně rozeznatelné od ostatních vozidel.
F-Pace získává svoji eleganci v jasných a jednoduchých linkách. Vše na voze je praktické a účelné.
Mohutná přední partie je odlehčena mřížkováním velké masky chladiče a nádechy v nárazníku. Přední světlomety jsou tvarem masky a přední kapoty efektně zamračeny.
Boční partie se nese v duchu jednoduchosti, oživena je potom mohutnými plastovými kryty prahů. Na dynamičnosti jí u testované verze dodávali hlavně 20-ti palcová litá kola.
Střecha vozu směrem k zádi klesá a je zakončena decentním lízátkem s brzdovým světlem.
Jak už u vozidel kategorii SUV bývá zvykem, zadní partie působí velice objemným dojmem. Její zjemnění se zde odehrává převážně dvojicí koncových světel evokujících právě model F-TYPE. Jejich úzké linie zasahují hluboko do bočních partií vozu. Samozřejmostí je potom dvojice chromovaných výfuků integrovaných do zadního nárazníku, nebo výrazné logo značky v rámci pátých dveří.
INTERIÉR
Interiér Jaguaru se opět nese v duchu lehké elegance. Palubní deska má klasické, přehledné a intuitivní uspořádání.
Kaplička přístrojů před řidičem byla vybavena velkým digitálním 12,3 palcovým displejem.
V rámci jeho zobrazení si můžete zvolit různé grafiky zobrazení jednotlivých budíků. Obvykle se jedná o zobrazení rychloměru a otáčkoměru a to v různých pozicích, na třetí pozici jsou potom zobrazovány údaje z nastaveného menu.
Velice efektně vypadá zobrazení mapy navigace na tomto displeji. Mapa je potom zobrazena v celém rozsahu displeje.
Střední část přístrojové desky disponuje s 10,2 palcovým širokoúhlým displejem, kterým se ovládá velice povedený a propracovaný příplatkový systém InControl Touch Pro. Jeho ovládání je jednoduché, intuitivní s širokým spektrem funkcí. Disponuje také režimem Dual View, kdy řidič a spolujezdec mohou zároveň sledovat různý obsah.
Systém lze pomocí vlastní SIM karty, nebo pomocí Wi-Fi hotspotu z vašeho telefonu připojit na internet.
Výborným zpracování disponuje také navigace, která využívá mapových podkladů Here.
Pod displejem jsou dále umístěny jednotlivé ovladače větrání, klimatizace, vyhřívání sedaček nebo oken, dále ovládání duální klimatizace s malými digitálními displeji zobrazující nastavenou aktuální teplotu.
V rámci středového tunelu je umístěn ovladač automatické převodovky. Ovladač je klasický, po vzoru automobilky Jaguar, jedná se o otočný, kruhový ovladač, který po nastartování vozu efektně vyjíždí z roviny středového panelu.
Prostor pod loketní opěrkou disponuje dvojicí USB nabíječek, obdobně tomu je i v prostoru zadních sedaček.
Sedačky vozu jsou velice pohodlné a to i po absolvování delší cesty. U testované verze byly potaženy světlou kůží, která v kontrastu s tmavě modrým lakem vozu vypadá moc efektně. O praktičnosti se nemusíme bavit, to je věc individualizace každého z nás.
Interiér vozu je dále velice elegantně nasvícen a to ve velké škále barevností, kterou si samozřejmě zvolíte Vy.
Samozřejmostí je také kůží potažený multifunkční volant, jehož prostřednictvím se pohybujete v menu displeje v palubce přístrojů, ovládáte telefon nebo adaptivní tempomat. Bohužel mne zklamal chod jednotlivých tlačítek volantu, kladou poměrně velký odpor a jejich chod je dlouhý. Naštěstí to je jedna z opravdu mála věcí, které bych Jaguaru vytknul.
MOTOR A JÍZDA
Testovaná verze byla osazena naftovým čtyřválcovým dvoulitrem s dvojicí nestejně velkých turbodmychadel o výkonu 177kW / 240 koní. Jedná se o nový motor pod názvem Ingenium, který vychází ze starého čtyřválce s jedním turbem 20d.
Motor je velice kultivovaný, je to takový atlet mezi diesely. Maximum točivého momentu má k dispozici už od 1500 ot./min. až po 4000 ot./min.
F-Pace je i se svým pohonem všech kol poměrně těžký, testovaný motor se však s danou váhou vyrovnává velice hladce. Při dálničních rychlostech ho prakticky neslyšíte a ve spojitosti s dobře fungujícím tempomatem si jízdu opravdu užíváte.
Maximální rychlost uvádí Jaguar 217km/h, zrychlení z 0 na 100km/h potom za 7,2 sekundy.
Testovaný model byl vybaven osmistupňovou automatickou převodovkou, která pracuje výborně, samozřejmostí s možností ji ovládat pádly pod volantem, nebo přepnout do režimu sport. Jaguar nabízí také manuální šestistupňovou převodovku, pouze však ve verzi E-Performance nebo 20d AWD.
Jízda s F-Pacem je velice komfortní, najdou se však i situace, kdy se projeví jeho tužší nastavení podvozku a v kombinaci s obutými dvacítkami a českými okreskami od něj dostanete občas pěknou dávku. Ve výsledku je však jeho tvrdší nastavení spíše výhodou, F-Pace se tak v kategorii SUV řadí k těm sportovním zástupcům.
ZÁVĚR
Námi testovaná verze Jaguaru F-Pace 25d AWD startuje na necelém 1,5 miliónu korun.
Jaguar Vám však za daný obnos nabízí opravdu hodně, originální, výborně fungující, líbivé a prestižní vozidlo.