Jaguar je další značkou, která podlehla trendu oblíbenosti malých kompaktních SUV a v loňském roce nám oficiálně představila svého zástupce této kategorie, představila nám nový Jaguar E-Pace.
Tento převážně městský crossover, který mimo jiné sdílí stejný základ s Range Roverem Evoque, se nám aktuálně dostal do redakčního testu. Testovaný E-Pace byl vybaven přeplňovaným naftovým dvoulitrem s pohonem všech kol a devítistupňovou automatickou převodovkou.
Automobilka Jaguar na vnější vzhled svých vozů aplikuje přístup jisté podobnosti jednotlivých modelů, která jeho vozy ve výsledku dělá celkem jasně čitelné a dobře rozpoznatelné. Stejný princip byl aplikován i aktuálně testovaného modelu.
E-pace je tedy mladším a menším sourozencem Jaguaru F-Pace, jeho sourozenecké geny jsou na něm zcela patrné, a to převážně v pojetí jeho zadní partie. Zadní lampy obou vozů jsou téměř totožné, „F-Pace lampy“ jen navíc disponují lehkým kruhovým zaoblením v místě pátých dveří (pro změnu po vzoru modelu F-Type). V rámci přední partie pak nastává změna výraznější, E-Pace zde nedisponuje těmi horizontálními, lehce zamračenými XF světly. Výraz jeho přední partie je daleko přívětivější, klidnější, a to po vzoru modelu F-Type. Boční profil vozu je odvislý od samotného rozvoru, při zachování sourozenecké mohutnosti působí E-Pace, dle mého názoru, o něco méně elegantnějším dojmem než zmiňovaný F-Pace. Vnější dojem z vozu je ale přesto líbivý a vyvážený. Jeho robustnost je nejvíce patrná právě v jeho bočním profilu. Nízká silueta bočních oken ve své spodní partii plynule přechází do prosklení pátých dveří a vytváří tak čisté a elegantní linie.
Konkrétní, testovaný model mne upřímně nenadchl svým barevným provedením. E-Pace v něm působil zbytečně stroze a nevýrazně.
Interiér testovaného vozu byl kompletně v černém provedení, pouze s lehkým oživením okolo výdechů klimatizace, voliče automatické převodovky a štítu palubky přístrojů před řidičem. Jaguar samozřejmě umí interiér oživit různými barevnými kombinacemi a při jeho specifikaci bych se za tuto volbu jistě přimluvil. Mohlo by se tím docílit jistého zjemnění objemnosti palubní desky. K tomuto zjemnění však částečně dochází díky elegantnímu „propojení“ horní části palubky přístrojů se střední částí palubní desky, odkud se tento prvek efektně spouští podél palubní desky až k samotnému voliči automatické převodovky. Rozmístění samotných ovladačů v rámci palubní desky je již tradičně dobře přehledné a intuitivní.
Střední části palubní desky vévodí 10 palců široký displej palubního infotainmentu Touch Pro, pod ním pak kruhové ovladače klimatizace, kterými se ovládá i výhřev předních sedadel. Kaplička přístrojů před řidičem byla vybavena velkým digitálním 12,3 palcovým interaktivním displejem v rámci kterého si můžete zvolit různé grafiky zobrazení jednotlivých budíků. Obvykle se jedná o zobrazení rychloměru a otáčkoměru, na třetí, prostřední pozici jsou potom zobrazovány údaje z menu. Další možností pro zobrazení na tomto displeji je také samotná mapa navigace.
Středový tunel je vybaven klasickým ovladačem automatické převodovky, ovladač bohužel není ten kruhový, výsuvný a otočný. Jedná se o obyčejné provedení voliče automatické převodovky s možností přepnutí do sportovního, nebo manuálního režimu řazení. Vedle voliče automatické převodovky je pak ještě umístěn decentní volič jízdních režimů.
Samozřejmostí je také kůží potažený, multifunkční volant, jehož prostřednictvím se pohybujete v menu displeje v palubce přístrojů, ovládáte telefon nebo tempomat. Chod jednotlivých tlačítek na volantu je bohužel klasický jaguáří, tedy dlouhý a s poměrně velkým odporem.
E-Pace na první pohled působí robustně, ovšem jeho příslušnost ke kompaktním SUV a jistý fešácký střih nejvíce pocítíte na vnitřním prostoru, hlavně tedy na zadních pozicích, kde místa na rozdávání opravdu moc není. Na druhou stranu je otázkou, komu z jeho budoucích majitelů bude zrovna toto vadit.
Zavazadlový prostor E-Pace disponuje základním objemem 577 litrů navíc s možností otevírání pátých dveří mávnutím nohy pod zadním nárazníkem. K modelu E-Pace si lze navíc pořídit vodotěsný náramek suplující klíč.
Jaguar E-Pace přichází s poměrně širokou motorizací, která Vám nabízí dvojici zážehových a trojici vznětových motorů. Zážehové motorizace jsou k dispozici s výkony 183 a 221 kW. Nejsilnější vznětová motorizace Vám nabídne dvě turba a výkon 177kW, nejslabší potom výkon 110kW a pohon pouze přední nápravy.
My jsme otestovali „zlatou“ střední cestu a to naftovou motorizaci o výkonu 132kW ve spojitosti s devítistupňovou manuální převodovkou. Jízdní projev testovaného vozu působil občas lehce rozpačitě. Na to, jakou vůz disponuje stavbou a hmotností je však nutné pochválit jeho chování v zatáčkách, ve kterých jsi je E-Pace velmi jistý, navíc umí být i velmi komfortní. Bohužel menší jistotou oplývala testovaná pohonná jednotka, 132 kW není rozhodně málo, ale E-Pace není žádným drobečkem, zřejmě bych tedy volil silnější motorizaci. Na druhou stranu je zapotřebí říci, že spotřeba testované motorizace se v rámci redakčního týdne pohybovala okolo slušných 7,1l nafty.
Základní Jaguar E-Pace startuje na cenovce 966 669kč včetně DPH, a to v provedení s dvoulitrovým turbodieselovým motorem, manuální převodovkou a pohonem předních kol.
Jaguar E-Pace bude jistou stylovkou v daném segmentu a ti kteří se pro něj budou rozhodovat, ti budou cílit po jisté originalitě, líbivém vzhledu a dobrých jízdních vlastnostech.