Byla sobota, krásný letní den a já jsem si prohlížel lesknoucí se krasavce na Festivalu Ferdinanda Porsche v Liberci. Krásných Porsche tam bylo plné parkoviště, zastoupení modelů a tvarů bylo pestré a foťák se nezastavil. Najednou se z řady vynořil kousek, zdánlivě podobný Porsche 356 roadster a můj zrak zbystřil. Kdyby se mě někdo zeptal na názor, postavit moderní upravenou verzi Porsche 356 roadster, nikdy bych k tomu nedal svolení, jelikož takový projekt dopadne málokdy dobře. Ale tento se opravdu povedl. Jen se podívejte, snad pouze zapáleného zahradníka nadevše milujícího své rostlinky by nechaly tak krásné křivky chladného. Nelenil jsem a pustil se do řeči s majiteli, abych Vám mohl o tomto kousku říct více.
Díváte se na první počin dílny ATOM car Engineering, sloužící jako reálná představa, čeho všeho je možné dosáhnout, pokud se člověk řídí pouze svou představou o ideálním roadsteru. Proč právě Porsche 356? Podle slov majitelů je to nepřekonatelně krásné auto a chtěli mít originální víkendovou hračku čistě jen pro radost, která by hned na první pohled zaujala. Tak proč se rozhodli dát možnost mít podobné auto i ostatním? Vzhledem k tomu, že víme, kde žijeme, nikoho nepřekvapí problém legalizace (technický průkaz, atestace, atd.) celého projektu, z tohoto důvodu si zařídili povolení na malosériovou výrobu.
Už podle prvních slov v úvodu prospektu je jasné, že se jedná kompletně o ruční práci, vše je originální a na míru vyrobené. Tvar karoserie se dlouho vyvíjel pouze v hlavách majitelů, ve 3D programu, až se konečně dostal do finální podoby v karosárně. Pokud bychom chtěli tento směr definovat, může mluvit o americkém hot rodu v evropském stylu. Nyní se dostáváme na výhody ručně dělaného auta na zakázku. Jedná se především o použitý materiál karoserie, konkrétně u tohoto kousku se jedná o laminát, ale v nabídce je i hliník nebo karbonové vlákno. Stejné je to u výběru lakování, kde máte k dispozici přes 30 000 variant zahrnující i speciální lesklé, matové, i perleťové barvy měnící svůj odstín podle úhlu pohledu nebo teploty.
Druhou specialitou je motor, opět se nejedná o transplantaci z jiného automobilu, ale o originální výtvor vyrobený podle požadavků společnosti. Základní koncepce spočívá ve vzduchem chlazeném přeplňovaném čtyřválci typu boxer s přímým vstřikováním. Výkon tohoto motoru byl 80 koní, ale výkonová stupnice nabízených agregátů se pohybuje od 60 do 500 koní. O přenos síly na kola se stará čtyřrychlostní manuální převodovka, která svým odstupňováním odpovídá výkonu konkrétního motoru. Stejné je to také u podvozku, kde se ladí jeho optimální tuhost a výška. Maximální rychlost se pohybuje od 140 km/h do 250 km/h, přičemž horní hranice je pouze teoretická, současný model nemá dostatečný výkon. Hmotnost můžeme odhadovat cca od 600 kg. Závěrečné ladění jízdních vlastností a motoru probíhá na uzavřeném okruhu a ve finále jde auto ještě na dynamometr, kde se provádí i zátěžové zkoušky.
Zpracování, design a použité materiály v interiéru jsou na fotografiích dobře vidět, a tady se může budoucí majitel opravdu vyřádit. Vtipným detailem je podpěra zavazadlového prostoru golfovou holí. Můžete si zvolit tvar sedadel, pedálů, volantu, použité materiály (semiš, kůže, hliník, dřevo atd.), uspořádání palubní desky a také je čistě na vás, jak naložíte s prostorem za sedadly. Místo zadní lavice můžete mít odkládací prostor nebo třeba pořádné audio.
Doba složení takového kousku trvá zhruba půl až jeden rok, podle náročnosti, a cena tohoto modelu je odhadem 1 300 000 Kč, ale jedná se už o trochu luxusnější provedení s mnoha detaily. Cena se Vám možná zdá vysoká, ale za své peníze dostanete ručně vyrobené auto udělané přesně na míru, což zajišťuje originalitu každého kousku, takže můžeme mluvit o dobře uložených penězích, jelikož cena bude jen těžko padat, naopak. ATOM car Engineering nevytvořil jen krásný speedster, ale ukázal nám, že splnit si svůj sen je reálné i v dnešní době plné předpisů a papírování a navíc dal možnost mnoha dalším lidem nechat si postavit hračku pro čirou radost a potěšení z každého ujetého kilometru s větrem ve vlasech a odleskem slunce na kapotě.