Honza Matoušek – 10 nejošklivějších aut

Design je jednou z nejsubjektivnějších oblastí hodnocení automobilů a vlastně čehokoliv na světě. Co je pro někoho krásné, může být pro druhého nehezké, škaredé a někdy až nestravitelné. Pokusů vytvořit objektivní žebříček nejošklivějších aut světa bylo již několik, nakonec ale vždy skončilo u subjektivního hodnocení. Proto jsem si i já pokusil o svůj vlastní žebříček „deseti odpadlíků“.

10. Fiat Punto Evo

Když v roce 2005 přišel na trh Fiat Grande Punto, sklidil zasloužené ovace za design, který je dílem ItalDesignu. Elegantní a přitom dynamické linie a občasné přirovnání k Maserati či Ferrari přineslo Puntu nejen dobré hodnocení v testech, ale i popularitu mezi zákazníky. O to víc je zarážející krok Fiatu při modernizaci v roce 2009. Auto dostalo jméno Punto Evo, ale především odpudivou přední část, která předchůdce tolik zdobila. Opravdu je masivní plastová příčka v kombinaci s chromovanou atrapou masky chladiče to pravé? A co ta tuzingová zadní světla?

9. Renault Twingo II

První generace Renaultu Twingo byla unikátní nejen designem, ale i využitím obestavěného prostoru. Nástupce, který přišel v roce 2007 se však stal tuctovým městským autem. To samozřejmě není důvod k umístění v tomto žebříčku, ale podívejte se na design, který nemá nápad a není ničím originální. Navíc se jedná o jeden z posledních Renaultů s atypicky tvarovanou zádí. Pomohl designu facelift z roku 2012? Vůbec! Přední světla ve stylu Škody Yeti, ale především jedny z nejodpudivějších zadních světlometů v segmentu tohle auto a mých očích totálně pohřbily.

8. McLaren 650S

Nástupce velmi povedené MP4-12C (později jen 12C) se veze na vlně hypersportu P1. Pokud by z tohoto auta byla odvozena pouze technika, věřím ze by mnozí skákali radostí do výšky. Jenomže McLaren prostě vzal kromě techniky i přední část P1 a narouboval jí na zadek MP4-12C. Proboha proč? 650S díky tomu vypadá jako nepovedený pokus nějakého šíleného vědce, který chtěl křížit několik různých modelů. Navíc to 650S bere osobitost, která je v tomto segmentu tolik potřeba.

Mohlo by vás zajímat:  Martin Tolar: Jak se stát Loebem?

7. Peugeot 308

Druhá generace 308 přepisuje doposud zavedené způsoby segmentu a to ať už revoluční i-Cocpitem, minimem tlačítek nebo velmi povedeným designem. Jenomže každý nějak začínal a i 308 měla své hluché období v podobě první generace. V té době byl totiž Peugeot na vrcholu tvorby modelů s obří „lví“ tlamou v přední části. V praxi to znamenalo nárazník s obrovským nasávacím otvorem, ve kterém byla nevzhledná plastová příčka. Peugeot k tomu navíc přidal divný profil s dlouhým předkem a krátkou zádí, dost možná nejodpudivější kombi v segmentu nižší střední třídy a pohroma byla na světě.

6. Ford Transit/Tourneo Custom

První přímý konkurent Volkswagenu Transporter v historii Fordu a hned takhle zapackaný? Nový designový směr Fordu, charakterizovaný šestiúhelníkovou maskou chladiče v jakékoliv velikosti, mě nikdy příliš neuchvátil. To co dokázali předvést designéři při navrhování Transitu/Tournea Custom však předčilo i mé očekávání. Nejen, že ani zde nechybí šestiúhelníkový motiv, ale Ford to doplnil ve většině výbav směšně malými koly, úzkou maskou chladiče a ještě dalším nasávacím otvorem ve spodní části nárazníku. Výsledek? Plasty překypující předek, který navíc z profilu prostě neladí k zadní části. 

5. Hyundai ix20

Fluidní design Hyundaie mi, stejně jako již zmíněný styl Fordu, není příliš blízký. Mohl jsem sáhnout po i30, ix35 nebo modernizovaném Genesisu a ani jednou bych nešlápl vedle. Jenomže ix20 je extrém. Ano, při tvorbě MPV není čas na přílišné experimentování, ale tohle? Jediné, co opravňuje existenci tohoto díla je nízká cena a slušný vnitřní prostor. Přední část s šestiúhelníkovým něčím, co má ohraničovat masku chladiče a nasávání v nárazníku a obrovská zadní světla… A ani se nesnažte zmiňovat verzi Cross

Mohlo by vás zajímat:  70 let od startu speciálu ŠKODA Sport v závodě 24 hodin Le Mans

4. Mini Paceman

Těsně pod stupni vítězů najdete třídveřové SUV britského Mini, které by se klidně mohlo překřtít na značku Mini-Max. Z původního nápadu na levné a malé vozítko nezůstalo po odkupu BMW téměř nic a smutným pomníkem toho je Paceman, vycházející z taktéž designově nepovedeného Countrymanu. Paceman však dokázal zmar SUV od Mini dotáhnout k dokonalosti, především díky svažující se střeše a podivnému tvarování od sloupku B dál. Zadní část s obrovským kusem plechu, chromem orámovanými světlomety a malou prosklenou plochou už pak snad ani nestojí za komentář.

3. Ferrari FF

Nejzbytečnější Ferrari? Dost možná je to FF, jediný moderní shooting brake značky, i když je mi jasné, že mě skalní příznivci maranellského koníka (kterému jinak především v F1 velmi fandím) sežerou za živa. Copak ale s pověstí Ferrari lze vytvořit něco jako kombi s dlouhou kapotou a zadní částí do které málem dáte rakev? Jak lze využít docela povedený předek Ferrari názorně předvedlo při tvorbě kupé F12berlinetta, model FF však v mých očích navždy zůstane jedním z nejošklivějších počinů značky vůbec.

2. Porsche Panamera

Když se začátkem tisíciletí vydalo Porsche do segmentu SUV s modelem Cayenne, mnoho skalních příznivců tento krok kritizovalo. Cayenne se o několik let později stal nejprodávanějším a vůbec ne nejošklivějším autem značky (jak napovídají některé průzkumy). Stačilo však počkat několik let a nejošklivější Porsche skutečně přijelo a nebylo to SUV! Podivná limuzína se jménem Panamera není ani ryba ani rak a její nejpovedenější verzí zůstává koncept shooting braku z Paříže 2012. Největším kamenem úrazu je v mých očích nejasná zadní část, která vlastně nepatří ani limuzíně a ani liftbacku (ke kterému má ale asi nejblíže). Loňský facelift všemu nasadil pověstnou korunu díky přesunutí místa pro SPZ až úplně nejníže v nárazníku. Takhle prostě ne!

Mohlo by vás zajímat:  Jak správně vybrat povinné ručení?

1. BMW X6

Obluda, která má místo mezi nejošklivějšími auty předplaceno na doživotí. Druhé auto segmentu SAC (Sport Activity Coupé) nabídlo mohutnou přední část X5, jenomže v polovině auta jakoby nastal zlom a X6 se chtěla stát ladným kupé. Vznikl z toho podivný paskvil, který ale zákazníci kdoví proč kupují jako teplé housky na krámě. Vrchol? Verze sportovní divize M, která ale překvapivě nakonec dávala větší smysl, než existence auta samotného. BMW sice vyplnilo mezeru na trhu, ale výměnou za přední místa v nejrůznějších ne zrovna pozitivních žebříčcích. 

Zvláštní cena

Zvláštní cenu si v mém žebříčku odnáší Škoda a dvojková Fabie v akční verzi Tour Active a Tour Ambition se standardně dodávaným předním nárazníkem ze sportovního modelu RS. Musím říct, že vždy když auto vidím v provozu, mám koutky od ucha k uchu. Především pokud je daný model vybaven plechovými koly a nějakou méně výraznou barvou. Proti dvojkové Fabii jako takové nemám, ale nárazník RS působí v kombinaci s normálním zadním nárazníkem a nástavci prahů jako pověstná pěst na oko. Ještě, že na dveře klepe třetí generace Fabie…