Honda CB500X: Stroj, který bez ovací odvede požadovanou práci, ale přitom je mimořádně schopný

2021 Honda Cb500x

Model CB500X – který byl spolu s naháčem CB500F a kapotovanou verzí CBR500R představen již v roce 2013 – vnáší do zábavné trojice lehkých až středně těžkých strojů s dvouválcovými motory ducha dobrodružství. Jedná se o stroj, který bez ovací a v tichosti odvede požadovanou práci, ale přitom je mimořádně schopný a dokáže se přizpůsobit požadavkům různých druhů majitelů.

Praktičnost modelu CB500X vychází z jednoduché rovnice – živý, vyvážený dvouválcový motor disponující vysokým točivým momentem i výkonem již od nízkých otáček, jenž se ale zároveň nebrání vytáčení – plus podvozek nabízející mimořádně komfortní jízdu jak ve městě, tak na otevřených silnicích.

V týdnu bez problémů zastane krátké pojížďky, zatímco o víkendu se s ním můžete bez obav vydat na dlouhý výlet. Odpružení s dlouhým zdvihem snadno „vyžehlí“ nerovnosti na povrchu vozovky, řídítka poskytnou jezdci potřebnou oporu a vzpřímená pozice je zárukou komfortu i širokého rozhledu. Jinými slovy, CB500X se ve všech ohledech osvědčil jako mimořádně variabilní motocykl.

V roce 2016 získal model CB500X v rámci první modernizace větší palivovou nádrž, lepší ochranu proti větru a vyšší plexi. Součástí těchto vylepšení byla také LED světla, možnost nastavení předpětí pružin přední vidlice a nastavitelná brzdová páčka.

Evoluce v roce 2019 přinesla sofistikovanější enduro styl, výkonnější motor a celou řadu vylepšení podvozku, jež se staly zárukou toho, že ač model CB500X zůstal sebejistý co do variability a schopností, jeho „X“ faktor byl velkou měrou posílen.

2. Informace o modelu

Každodenní dojíždění po městě i víkendová dobrodružství – Honda CB500X je připravena na cokoli. Z jejího vzhledu vyzařují dobrodružné rysy, disponuje odpružením s delším zdvihem, výkonnějším jednotrubkovým tlumičem, komfortní ergonomií jezdce a 19palcovým předním kolem.

35kW motor modelu CB500X, díky kterému je tento model dostupný i pro držitele řidičského oprávnění A2, těží z vylepšení z roku 2019, která zahrnovala úpravu časování sacích i výfukových ventilů, jež oproti předchozí verzi přidala o 4 % více výkonu a točivého momentu v rozmezí od 3 do 7 tisíc otáček, a dále vyladění zvuku výfuku a novou pomocnou kluznou spojku.

LCD přístrojový panel obsahuje indikátor řazení a ukazatel zařazeného rychlostního stupně, kompletní osvětlení stroje je složeno z LED diod.

3. Hlavní vlastnosti

 3.1 Vzhled a podvozek

 

  • Výrazný a robustní enduro styling
  • Zkosená řídítka a větší rejd předního kola
  • Odpružení s dlouhým zdvihem a 19palcové přední kolo
  • LCD přístrojový panel s indikátorem řazení na vyšší rychlostní stupeň
  • Kompletní LED osvětlení

V rámci vývoje pro rok 2019 získal model CB500X mnohem agresivnější nový styl, z něhož je patrné, že tento motocykl je připraven na každé dobrodružství. Konstruktéři společnosti Honda rozšířili kryty chladiče i kapotáž, jejíž výrazné nové úhly dodávají stroji silný trojrozměrný charakter. Nové boční kryty navazující na palivovou nádrž plynule propojují příď a záď stroje.

Modernizace v roce 2019 však nepřinesla pouze nový vzhled. Díky vylepšené aerodynamice se snížilo množství vysokotlakého vzduchu, který rychle proudí kolem kapotáže a plexi štítu, čímž se zlepšila ochrana jezdce při dálničních rychlostech. Díky větším výřezům na bocích přední části je profil sedla užší, což jezdci umožňuje snazší pohyb na stroji, a ještě více usnadňuje již tak pohodlný kontakt se zemí. Pro lepší manévrovatelnost došlo u CB500X ke zvýšení úhlu řízení o 3° na 38° (od středu k dorazu) a k ještě lepší kontrole přispěla také šedě-bronzová zkosená řídítka.

Mohlo by vás zajímat:  Ford S-Max 2014 - První rendery druhé generace

LCD přístrojový panel – s členitým a texturovaným lemem odrážejícím celkové designové téma – poskytuje údaj o zařazeném rychlostním stupni kombinovaný s ukazatelem řazení na vyšší rychlostní stupeň; ten je implicitně nastaven na 8 750 ot./min., lze jej však nastavit po 250 ot./min. krocích v rozmezí od 5 000 do 8 750 ot./min. Trubkový nosič plexi štítu umožňuje instalaci GPS navigace do prostoru nad přístrojový panel.

Rám z 35mm kosočtvercových ocelových trubek je lehký a pevný a poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá ke snížení vibrací.

Rozvor kol je 1 445 mm, sklon přední vidlice a závlek činí 27,5°/108 mm. Tyto hodnoty jsou zárukou pohotového, a přesto sebejistého řízení. Centralizace hmoty, kdy motor je blízko čepu kyvné vidlice, umožňuje hbité zatáčení. Stabilita je zajištěna díky optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Pohotovostní hmotnost činí 197 kg.

Výška sedla dosahuje 830 mm; celkové rozměry jsou 2 155 mm × 825 mm × 1410 mm, světlá výška dosahuje 180 mm. Palivová nádrž pojme 17,5 litru včetně rezervy a v kombinaci s vynikající spotřebou motoru dosahující 3,6 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje potenciální dojezd až 480 km.

Teleskopická přední vidlice o průměru 41 mm disponuje možností nastavení předpětí a 150mm zdvihem, zatímco zdvih zadního kola činí 135 mm. Jednotrubkový zadní tlumič (podobný jako u výkonnějších sportovních strojů), a zejména pak jeho píst s velkým průměrem, je zárukou vynikající reakce odpružení při různých teplotách.

CB500X nabízí 5stupňové nastavení předpětí pružiny, jež je spojena s robustním kyvným ramenem z obdélníkových ocelových profilů, na kterém jsou umístěny nalisované ocelové koncovky pro nastavení řetězu. Koncový převod je zajištěn 520mm utěsněným řetězem.

19palcové přední kolo – společně s dlouhým zdvihem odpružení – je zárukou jisté a mimořádně stabilní ovladatelnosti při jízdě po nerovném povrchu. Lehký hliníkový ráfek je obut do pneumatik s terénním vzorkem o rozměru 110/80-R19, 17palcové zadní kolo je obuto do pneumatiky o rozměru 160/60-R17. Přední vlnovitý kotouč o průměru 310 mm s dvoupístovým třmenem doplňuje zadní kotouč o průměru 240 mm s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.

CB500X pro modelový rok 2021 bude k dispozici ve třech nových barvách a grafických provedeních, z nichž každé zahrnuje výrazný červený zadní podsedlový rám odkazující na CRF1100L Africa Twin:

Červená Grand Prix Red

Matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic

Bílá perleťová Pearl Metalloid White

3.2 Motor

 

  • Vnitřní architektura živého dvouválcového motoru vychází z techniky použité u CBR1000RR Fireblade z roku 2019
  • · Dostatek výkonu a točivého momentu v celém rozmezí otáček
  • Sportovnější zvuk výfuku se dvěma výstupními otvory
  • Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení nahoru a zajišťuje podřazování
  • Homologace podle normy EURO5

Osmiventilový, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor u CB500X, díky kterému mohou tento motocykl řídit držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí skvělou rovnováhu mezi fyzickými rozměry a dostupným, příjemným výkonem, jenž je završen energickým charakterem ve vysokých otáčkách s dynamickou výkonovou špičkou.

Mohlo by vás zajímat:  Unikátní Porsche 928 Cabriolet je na prodej

I přes skvělou dynamiku v nízkých otáčkách konstruktéři v roce 2019 dosáhli zlepšení akcelerace posílením výkonu a točivého momentu v nízkých a středních otáčkách (3-7 tisíc ot./min.). Čtyřprocentního nárůstu se podařilo dosáhnout úpravou časování ventilů – čas pro zavření se urychlil o 5° a zdvih se zvýšil o 0,3 mm na 7,8 mm.

Proudění vzduchu vzduchovou komorou a škrticí klapkou až k bodu vstřikování paliva je prakticky přímé; v roce 2019 došlo v rámci vylepšení k přemístění baterie dále od vzduchové komory, a to s cílem zlepšit průtok vzduchu sacími kanály. Koncovka výfuku je nově tvořena dvěma trubkami, což každému pulzu motoru dodává sportovně znějící nádech. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 600 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 6 500 ot./min.

Vrtání a zdvih jsou 67 mm × 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované k vyvažovacímu hřídeli a jeho nízká hmotnost umožňuje motoru volně se otáčet se sníženou setrvačností.

Vzhledem k tomu, že motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, jeho čtyři závěsy na hlavě válců zvyšují tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření.

Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti opotřebení. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm.

Tvar pístů vychází z řešení použitého u modelu CBR1000RR Fireblade z roku 2019, které snižuje jejich hlučnost při vysokých otáčkách. Tření je sníženo pomocí kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). Solná lázeň AB1, která se používá po nitridování v solné lázni, vytváří stejně jako u CBR1000RR membránu chránící před oxidací.

„Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního a vyvažovacího hřídele je velmi podobný řešení použitému u čtyřválcových motorů Honda RR a většina vnitřní konstrukce a technických řešení je převzata přímo z CBR1000RR z roku 2019.

Kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Olejové čerpadlo má lepší odvzdušňovací výkon a snížené tření. Hlubší olejová vana snižuje přelévání oleje při prudších průjezdech zatáčkami a při brzdění. Objem olejové náplně činí 3,2 litru.

Mohlo by vás zajímat:  Výroba zahájena. Hyundai spustil v Turecku produkci nového modelu i10

Šestistupňová převodovka u CB500X je velmi blízká jednotce použité u motoru RR a využívá stejnou konstrukci řadicích ramen a spojovacího mechanismu. V roce 2019 byla představena také pomocná/kluzná spojka, která usnadňuje řazení na vyšší stupeň a vyhlazuje případné rázy při prudkém podřazování.

Model CB500X, stejně jako jeho stájoví kolegové z kategorie 500 cm3, je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1: ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.

 4. Příslušenství

 Pro model CB500X bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda: Patří sem:

Hlavní stojan

Boční aerodynamické deflektory

Chrániče řídítek

Vyhřívané rukojeti

35litrový horní kufr

Zadní nosič

Nosiče na boční kufry

Boční kufry

Trubkový rám na ochranu kapotáže

Mlhové světlomety

Tankbag

Taška na sedlo

Nabíjecí zásuvka

Zatmavené plexi

Polepy kol

Polep palivové nádrže

 

5. Technické parametry

MOTOR
TypŘadový, kapalinou chlazený dvouválec
Zdvihový objem471 cm3
Vrtání x zdvih67mm × 66,8mm
Kompresní poměr10,7: 1
Maximální výkon35 kW při 8 600 ot./min.
Max. točivý moment43 Nm při 6 500 ot./min.
Olejová náplň3,2 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburacePGM FI
Objem palivové nádrže17,5 l (včetně rezervy)
Spotřeba paliva (WMTC)3,6 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Kapacita baterie12 V 7,4 Ah
Výkon alternátoru25 A / 2 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyLamelová, mokrá
Typ převodovky6stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM
TypOcelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)2 155 mm × 825 mm × 1 410 mm (s nízkým plexi), 1 445 mm (s vysokým plexi)
Rozvor kol1 445 mm
Úhel přední vidlice27,5 stupně
Závlek108 mm
Výška sedla830 mm
Světlá výška180 mm
Pohotovostní hmotnost197 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředuKonvenční 41mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí
Typ vzaduProlink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z obdélníkových ocelových profilů
KOLA
Typ vpředuVícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Typ vzaduVícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Velikost ráfku přední19 × MT2,5
Velikost ráfku zadní17 × MT4,5
Pneumatika vpředu110/80R–19M/C (silniční/terénní vzorek)
Pneumatika vzadu160/60R–17M/C (silniční/terénní vzorek)
BRZDY
Systém ABS, Typ2kanálový
Typ vpředuJeden vlnovitý kotouč, 310 mm, 2pístový třmen
Typ vzaduJeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panelDigitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny, ukazatel zařazeného rychlostního stupně
Zabezpečovací systémHISS (Honda Intelligent Security System)
Světlomet4,8W potkávací 12 W dálkový (LED)

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

Zdroj: TZ Honda

Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora