I když letošní zima není až tak krutá, teploty klesají, a to může přinášet různé problémy. Jaké patří mezi ty, pokud plánujete v zimě jezdit elektromobilem? A jaké to má naopak výhody? Podívejte se společně s námi. A začneme klady.
Předehřátí interiéru
Sníte o tom, že byste přišli na parkoviště a sedli do již předehřátého vozu? Toto je velký klad elektromobilů, jelikož řada z nich něco podobného umí. Lze naprogramovat čas odjezdu a teplotu, kterou má dané auto v tomto okamžiku mít. Mnohé umožní spustit topení klidně i pomocí mobilní aplikace. Ideální, když nechcete první kilometry mrznout.
Okamžité topení
Zatímco u spalovacích motorů musíme čekat na to, než se zahřeje motor, u elektromobilu tomu tak není. Jednoduše zapnete topení a během chvíle už vám z výdechů klimatizace fouká teplý vzduch. I když zapomenete zapnout předehřátí v interiéru, bundu si při usedání do vozu klidně můžete vyhnout.
Palivo vám nezamrzne
V krutých mrazech může hrozit, že vozům začne mrznout palivo v nádrži. Stane se tak hlavně ve chvíli, kdy tam ještě mají to „letní“, nebo nekvalitní. U elektromobilů se vám toto nestane, jelikož elektřina zkrátka nezmrzne. Ale co baterie? Moderní auta jsou vybaveny různými předehřívacími systémy, a tak se není čeho bát.
Klady máme za sebou. A jaká jsou negativa, pokud máte elektromobil a jezdíte s ním v zimě? Několik jich přece jenom je. Podívejme se proto i na jejich důležitý výčet.
Klesne vám dojezd
Čím více systémů a funkcí máte zapnutých, tím více energie z baterií je spotřebováno. A tak vám logicky zbude méně energie na samotný dojezd. Topení, vyhřívání sedadel, nebo vyhřívání skel – to vše se podepisuje na snížení dojezdu. Nebojte se však žádných katastrofických scénářů. Obvykle jde skutečně pouze o minimální snížení.
Při nabíjení budete mrznout
Nabít elektromobil za dobu srovnatelnou s tankováním nafty nebo benzinu je zatím nereálné. A tak je třeba počítat s tím, že během nabíjení vašeho vozu budete muset mrznout. Tedy pokud si nechcete v autě během nabíjení zatopit, čímž samozřejmě dobu nabíjení o něco prodloužíte. Ale ne zase až o moc. Zde ale pozor – ne každé auto umožní vytápění během nabíjení. Sedět desítky minut v autě v silných mrazech tak nemusí být úplně příjemné.
Namáhání akumulátoru
Stejně jako jakékoliv jiné baterie, tak i akumulátor v elektromobilu je více namáhán ve chvíli, pokud není zajištěna optimální provozní teplota. Ve vysokých mrazech tak může být namáhán mnohem více, což se může negativně projevit na jeho celkové životnosti. Opět je však nutné připomenout funkci předehřevu, která může v těchto případech baterii pomoci.