Historie Teilhol Tangara

Firma Teilhol působila ve Francii v letech 1970 až 1993 a za zmínku stojí zejména její výroba terénních a užitkových vozů. Většinou šlo ale o výrobu pro jiné automobilky – Renault Rodéo nebo Renault R4 Pick-up. Kromě toho vyráběly řadu přestaveb užitkového vozu Citroën C15. Hojně taktéž využívali techniku Citroënu AX.

Nejznámějším modelem vyráběným pod vlastním jménem je pak asi Teilhol Tangara, který se vyráběl od roku 1987. Mělo se jednat o duchovního nástupce populárního Citroënu Méhari, který si možná budete pamatovat z komedií s četníkem. Pod atraktivní karoserií malé Tangary se však nenacházela nijak vytříbená technika. Podvozková plošina totiž byla z Citroënu 2CV. Pokud jste si ale připlatili, mohli jste získat pohon všech kol od společnosti Voisin. Varinatu 4×4 nakonec zakoupilo 800 zájemců. Ani pod kapotou malé Tangary nečekejte zázraky, dvouválec Citroën o objemu 602 ccm dosahoval výkonu pouze 29 koní a uměl vůz rozpohybovat na 115 km/h. Za to mohla i vyšší hmotnost 1330 kilogramů. Na výběr byl pak ještě slabší agregát na CNG, vždy ovšem se čtyřstupňovou převodovkou.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Volkswagen 147

Hlavním trumfem tak zůstávala atraktivní laminátová karoserie  s plastovou ochranou. Navíc šlo o karoserii Targa, kdy střešní díl mezi čelním sklem a ochranným obloukem bylo možně sundat a schovat jej pod kapotu. Vzadu byla buď stahovací plachta, plastový hard-top s velkými okny nebo byl vůz uzpůsoben jako Pick-up. Plusem ale byla výborná průchodnost terénem – Světlá výška 20 centimetrů, nájezdový úhel a příčný náklon až 40% a schopnost vyjet svah se sklonem 70%.

Ženevský autosalon 1990 se pak stal dějištěm premiéry vozu Teilhol Tangara 1100, pod jejíž kapotou byl čtyřválec 1124 ccm z Citroënu AX TRS, který měl výkon 55 koní. Maximální rychlost už byla 160 km/h a převodovka měla pět rychlostí. Osud ale plážovému prckovi nepřál a v 90. letech byla jeho výroba ukončena, brzy následoval i zánik celé automobilky.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda 110R coupé - první z řady úspěšných kupé

Foto: Auta5p, 2CV.net, Citroëre, Teilhol, 2CVClub, Rodeo