Omezení se za socialismu na motoristický sport příliš nevztahovala, a tak se v Kopřivnici pustili do vývoje závodního vozu, postaveného na základech Tatraplanu. Vůz dostal název 602 Tatraplan Sport. Příhradová konstrukce z ocelových trubek byla zakryta lehkou duralovou karoserií. Do vozu se vešla dvoučlená posádka, v případě potřeby mohl být ale prostor pro spolujezdce zakrytován. Čtyřválec z Tatraplanu dostal čtyři karburátory a posunul se doprostřed před zadní nápravu.
První exemplář se stavěl dva měsíce a už 25. září 1949 startoval Bruno Sojka na Ceně města Brna, kde ve své třídě vyhrál a celkově byl druhý. Odpoledne se jela i Velká cena Československa, dodnes jediný závod Formule 1, který se u nás pořádal. Tady už se sešla větší konkurence – Chiron a Farina s Maserati, Cortese na Ferrari a mezi všemi i Sojka. Ten s Tatraplanem dokončil na devátém místě z jedenácti vozů v cíli.
Právě Sojkovi se však stal vůz osudným. V roce 1951 trénoval s vozem na Ecce Homo u Šternberku, měl nehodu a tragicky zahynul. Zbyl tu ovšem ještě druhý monopost s vidlicovým osmiválcem z Tatry 603. S tím se řidič Josef Chovanec pokoušel překonat rychlostní rekord v roce 1953. Při první jízdě dosáhl rychlosti 210 km/h, při druhé ovšem havaroval a vůz kompletně shořel. Chovanec ovšem z vozu vylétl a vyvázl nezraněn. Se závodní kariérou typu 602 byl však konec.
Foto: AutoWP