Historie Subaru XT

Subaru XT (případně XT6, pokud šlo o šestiválcovou verzi) bylo kompaktní sportovní kupé, které se ve své době nepodobalo vůbec ničemu. Většinou to bývá fráze, ale tohle auto vybočovalo i v produkci ostatních automobilů této značky. Poprvé se ukázalo v roce 1985 v New Yorku a okamžitě šokovalo. Jenže nejenom svým vzhledem, ale také vytříbenou technikou a výbavou – vstřikováním paliva, turbodmychadlem, pohonem všech kol klimatizací nebo vzduchovým podvozkem s nastavením světlé výšky v rozmezí 155 až 190 mm. Vyrábělo se až do roku 1991 a prodávalo se v Japonsku pod názvem Alcyone (jméno nejjasnější hvězdy v souhvězdí Plejád, které má Subaru ve znaku) a v Austrálii a na Novém Zélandu jako Subaru Vortex. Poté jej nahradilo Subaru SVX. Celkem bylo vyrobeno 98 918 vozů.

Unikátní tvar měl ovšem svůj důvod, celý vůz byl hodně aerodynamický, vždyť koeficient jeho odporu byl pouze 0.29. Tvar se ověřoval i v aerodynamickém tunelu a řešily se opravdu i drobnosti, jako například tvar klik. Zajímavý byl i odnímatelný střešní díl, takže auto je v podstatě karosářská verze targa. Celý vůz je velmi ostře řezaný, s nadsázkou lze říci, že jediná kulatá věc jsou kola a věnec volantu. A i volant je dost extravagantní, dvouramenný, asymetrický do tvaru písmene F. Páčky pod volantem jsou obrovské a obsahují velké množství spínačů. Ve výbavě mohl být už tehdy palubní počítač, ostřikovače světlometů nebo asistent pro rozjezd do kopce nazvaný Hill holder. Řadící páka zase připomínala spíše joystick. Přístrojová deska byla digitální a působila hodně futuristicky. Stupně výbavy byly označeny jako DL, GL a vrcholný GL-10.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra 77

Pod kapotou mohl být atmosferický čtyřválcový boxer s vícebodobým vstřikováním o výkonu 72 kW, nebo jeho turbodmychadlem přeplňovaná verze o výkonu 83 kW. Na výběr byla také manuální nebo automatická převodovka. Poháněná byla původně přední kola, ale měli jste možnost ta zadní připojit manuálně, ovšem do roku 1987 jen u přeplňované verze. Její výroba byla v roce 1988 ukončena a model byl nahrazen šestiválcovou verzí XT6. U té slabší byla možnost mít připojitelný pohon všech kol jen u verzí s manuálním řazením v letech 1988 a 1989. Stalý pohon všech kol AWD pak byl u verze s automatickou převodovkou a u silnější XT6.

Mohlo by vás zajímat:  Historie koncepčního GAZu 24-95 Volha

V roce 1987 proběhl drobný facelift, kdy byla současně uvedena verze XT6 (v Japonsku pod názvem Alcyone VX). Po faceliftu se řídící jednotka přemístila do kufru, což způsobovalo častější problémy s kontakty na kabelech. Jinak je ale facelift rozeznatelný podle tvaru zadních světlometů. Verze XT6 dostala pod kapotu plochý šestiválec o objemu 2.7 litru a výkonu 108 kW. Změněny byl i tlumiče, aby vůz byl nadále dobře ovladatelný i s těžším motorem. Zvláštností byl i elektrohydraulický posilovač řízení, jehož vliv se měnil v závislosti na aktuální rychlosti. Tato verze se ovšem kvůli nevyhovujícímu palivu nikdy neprodávala na Novém Zélandu. Místní dealer tam dopravil pouze jeden model (zde pod názvem Vortex ZZ6), který je dodnes v provozu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Imprezy WRX STI - část II.

Subaru XT skutečně patřilo k nejextravagantnějším vozům ve své době a pozornost budí i dnes. Ačkoliv se zde nikdy oficiálně neprodávalo, i na našich silnicích se dá několik exemplářů potkat a doufejme, že to tak bude i nadále.

Foto:Autowp