Historie Subaru Legacy RS

Rok 1990 byl pro Subaru přelomový. Zatímco s předchozím modelem RX Turbo nastupovala automobilka sama, při vývoji a nasazení spojila své síly se společností Prodrive. Tu vedl charismatický David Richards. Prodrive za sebou měl stavbu několika soutěžních automobilů, které vybojovaly řadu úspěchů v různých disciplínách. Připravoval vozy Porsche 911BMW M3 E30 pro rally, stejný typ BMW pak i pro závody cestovních vozů BTCC.

Když došlo ke spojení Prodrivu se Subaru, vznikl nový soutěžní speciál Legacy RS. Že šlo o odolný vůz dokazoval i vytrvalostní rekord na 100 tisíc km, které vůz ujel na testovací dráze v Arizoně. Navzdory velkým rozměrům bylo lehčí a současně také výkonnější než předchozí model. Čtyřválcový dvoulitrový boxer pod kapotou má výkon 300 koní a točivý moment 320 Nm. Chybět nemohl tradiční symetrický pohon všech kol. Šestistupňová převodovka už ale byla vyvinutá společností Prodrive, která také dostala za úkol zastupovat automobilku v mistrovství světa.

Mohlo by vás zajímat:  Technologické inovace, které měly jenom krátké trvání – o jaké jde?

Nový Subaru World Rally Team jej poprvé nasadil na Safari rally 1990, ale ani jeden ze čtyř vozů skupiny A nedojel do cíle. Ovšem do cíle dorazil Patrik Njira, který řídil jediné Legacy skupiny N, a stal se prvním vozem skupiny N, který africkou soutěž dokončil. S Legacy ve skupině N pak na Acropolis zvítězil Ian Duncan. Ve Švédsku obsadil zkušený Markku Alen dokonce třetí místo, ale tratím mistrovství světa dominovaly vozy Lancia Delta HF IntegraleToyota Celica Turbo GT-4. Vycházející britská hvězda Colin Mcrae se ale v letech 1991 a 1992 stal britským šampionem a dostal tak místo v továrním týmu. Ve snaze dohnat konkurenci Subaru vyvinulo mezinápravový diferenciálviskozní spojkou. Systém zpočátku trápí technické problémy, ale McRae a Ari Vatanen vybojují druhá místa ve Švédsku a na Novém Zélandu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie BMW M3 E36

Následující rok přichází sladká odměna, protože McRaeovi se podaří vyhrát na Novém Zélandu. Colin navíc během konání soutěže slaví své pětadvacáté narozeniny. Už tehdy ale předvedl svůj klasický jezdecky styl, když v cíli první etapy jeho Legacy připomínalo spíše vůz ze soutěží demolition derby. Ostatně podobně odolnost Legacy vyzkoušel McRae už ve Finsku, kdy auto po nehodě svým tvarem původní sedan už vůbec nepřipomínalo. Přesto McRae dokončil soutěž tehdy na 8. pozici. Modelu Legacy ale už moc času nezbývalo. Subaru vědělo, že velké rozměry jsou limitující a tak vyvíjelo menší speciál Impreza 555. Dnes se Legacy stává populárním nářadím v soutěžích historických vozů. U nás s ním tým Sportgarage s posádkou Jří KalistaMichal Šofr získal titul Mistrů republiky mezi historickými automobily v roce 2013 a letos se mu jej podařilo obhájit.

Mohlo by vás zajímat:  115 let automobilů z Mladé Boleslavi: Laurin & Klement Voiturette A představena roku 1905

Foto:Autowp, Allracingcars, Wikipedia, Forum-auto, pacificoastjdm