Už jsme vám představili první modely Subaru pro tratě rally – typy RX Turbo a Legacy RS. Ale ta hlavní legenda japonské značky nesla jméno Impreza.
Subaru Impreza 555
Menší Impreza nahradila na tratích obří sedan Legacy, který těsně před svou derniérou vyhrál jednu soutěž mistrovství světa. Závodní verze pochopitelně vycházela ze sportovního modelu WRX STI, ale dostala název 555 podle tehdejšího sponzora týmu (jedná se o výrobce cigaret). Technickým ředitelem firmy Prodrive, která stála za stavbou nového rally speciálu, byl tehdy David Lapworth. Dle něj byly trufmy Imprezy předem jasné – pohon všech kol, výhodná geometrie náprav, dostatečné propérování kol a přeplňovaný motor typu boxer, díky kterému má vůz nízké těžiště. Novinkou byla poloautomatická převodovka s pádly pod volantem. Hned první start Ariho Vatanena skončil druhou pozicí a to se Ari dušoval, že nebýt problémů s mlžením čelního skla, tak by vyhrál. Kromě Ariho ještě za volantem seděl skot Colin McRae, který své kvality prokázal ziskem dvou titulů mistra británie s modelem Legacy. V další sezoně se k týmu přidal Carlos Sainz, který nakonec jen těsně prohrál souboj s Didierem Auriolem na Toyotě Celica GT-Four. Sainz zajistil Subaru vítězství na Acropolis, McRae zase na Novém Zélandu a RAC Rally. V roce 1995 Sainz vyhrál v Monte Carlu, Španělsku a Portugalsku, McRae na Novém Zélandu a RAC a díky skvělým výsledkům se stal mistrem světa. Prodrive Subaru World Rally Team vyhrál i pohár konstruktérů. Z týmu ovšem pro neshody odešel Carlos Sainz. Poslední rok pro čtyřdvéřovou Imprezu pak byl stále úspěšný pro tým, když se podařilo obhájit pohár konstruktérů. Colin McRae ale prohrál mezi jednotlivci s Tommi Mäkinenem.
Subaru Impreza WRC
Rok 1997 přivedl do mistrovství světa nejvyšší kategorii WRC, do které se okamžitě zapojil Ford s modelem Escort a Subaru s novější dvoudvéřovou Imprezou. Vůz měl i větší rozchod kol, sníženou hmotnost a posunutý motor. Subaru získalo potřetí v řadě pohár konstruktérů. Pro rok 1998 představilo Subaru řadu novinek, které se ovšem netýkaly vůbec vzhledu, ten zůstal zachován až do roku 2000. Drobné změny přišly i v roce 1999, ale hodně radikální proměnu měl model WRC z roku 2000. Ten se totiž s předchůdci shodoval jen ve 20% komponentů (ovšem vzhled byl mezi nimi). Tento typ měl nový výfukový i chladící systém a přemístěné turbodmychadlo. To už ovšem se Subaru nezazávodil McRae, který přešel k Fordu. Novou hvězdou týmu se tak stal Richard Burns, kterého doplnil legendární Juha Kankkunen. V Česku s tímto typem závodil Tomáš Hrdinka, který se v roce 2000 stal druhým vícemistrem.
Další výrazné změny přišly v roce 2001, kdy se představil speciál WRC na bázi druhé generace sedanu WRX STI, tentokrát se čtyřdvéřovou karoserií. Ačkoliv Burns vyhrál jen jedinou soutěž, přesto se díky dobrým výsledkům stal mistrem světa. Druhý rok pro tento model byl o poznání méně úspěšný, ačkoliv tým angažoval dřívějšího rivala Tommi Mäkinena a talentovaného norského mladíka Pettera Solberga. Mäkinen vyhrál v Monte Carlu, Solberg byl mnohem úspěšnější a nakonec skončil druhý za Marcusem Grönholmem. Pro rok 2003 se stejní jezdci představili za volantem nové specifikace, která měla i facelift shodný s civilním typem. Ten přinesl Solbergovi štěstí a nor s ním získal zatím poslední jezdecký titul pro značku před později neporazitelným Sébastienem Loebem. Pak ovšem nastala nadvláda Citroënu a nikdo neměl sílu francouzský vůz s Loebem za volantem sesadit z trůnu. Subaru upravilo Imprezu v roce 2005, kdy byla mohutně rozšířena, v roce 2006 se zase speciál WRC podrobil dalšímu faceliftu dle sériové verze. Ani to ale vozu nepomohlo k zisku nějakých vítězství. Během sezony 2008 se na tratích představil speciál WRC postavený na základě hatchbacku třetí generace. Ani ten ale nepomohl značce k výraznějším úspěchům a automobilka se po sezoně z mistrovství světa stáhla.
Celkově má Impreza na kontě 6 titulů (3 jezdecké a 3 týmové) a 46 vítězství. Jedná se o velmi úspěšný vůz, který stál za masovou popularitou rally sportu a přeplňovaných čtyřkolek v 90. letech a zůstává (splnitelným) snem mnoha z nás. A kdo ví, třeba se jednou Impreza do kolotoče mistrovství světa vrátí. Bez toho rallyového šílenství to totiž nějak není ono…
Foto: Autowp