Škodovka si letos připomíná významné jubileum – 40 let modelů značených zkratkou RS. Tato zkratka znamená Rally Sport. Pojďme se blíže podívat na typy 180 a 200 RS, které to celé odstartovaly. Vznikly pouze dva exempláře typu 200 RS a jeden 180 RS.
Škoda (tedy AZNP Mladá Boleslav) tehdy neměla vlastně důvod vyrábět čistokrevný závodní speciál. Automobilka se měla zabývat zejména výrobou běžných rodinných a užitkových vozů, protože poptávka v tehdejším Československu stále převyšovala nabídku. Ale Škodovky se jako soutěžní vozy velmi osvědčily. Pro rok 1974 se navíc plánoval prvník ročník nové automobilové soutěže – Rallye Škoda. A když byla automobilka hlavním partnerem nového motoristického podniku, chtěla pro novou soutěž připravit i speciální automobil schopný zvítězit. Domácímu šampionátu tehdy kraloval Vladimír Hubáček s vozem Alpine A110. To byl už tehdy v podstatě radikálně upravený sportovní automobil odvozený z Renaultu s ohledem na účast v rally. A v Itálii se právě rodila legendární Lancia Stratos HF, speciál od počátku navržený pro závody na nezpevněných cestách. Škoda se rozhodla, že postaví svůj vlastní závodní automobil s velkoobjemovým motorem. Jelikož ale nebyla šance splnit výrobu homologační série, nedostal vůz nikdy mezinárodní homologaci a mohl startovat jen na domácích soutěžích. Projekt vedl Ing. Mirko Červený.
U karoserie se na první pohled nezapře inspirace modelem 110 R. Ovšem s klasickým erkem nemá vlastně žádný shodný díl. Ponton je mnohem nižší a celý vůz je také o dost širší, než běžné kupátko. I střecha je o 15 cm níže. Délka vozu byla přesně 4 metry, na šířku mělo kupé úctyhodných 1680 mm a na výšku naopak pouhých 1190 mm. Proporce vypadají neskutečně sportovně i na dnešní poměry. V zadní části se nacházel čtyřválec z prototypu Škoda 720 se dvěma dvojitými karburátory Weber 45 DCOE. Ve dvou vozech měl objem 1997 ccm, ve třetím byl „jen“ 1771 ccm. Slovo jen skutečně patří do úvozovek, i slabší 180 RS měla tak pořád o více než půl litru větší objem, než standartní erko. Výkon silnějšího dvoulitru byl 120 kW při 6000 ot./min. a maximální točivý moment 210 Nm jste našli už o tisíc ot. níže. Slabší verze se musela spokojit se 113 kW. Výkonnému motoru musel stačit i zbytek vozu a tak vzhledem k omezené nabídce sáhl tovární tým po tlumičích Koni a brzdovém systému Girling pro přední nápravu. Vzadu se pod třináctipalcovými ráfky nacházely sériové bubnové brzdy. Pětistupňová převodovka pocházela z vozů Porsche. Jak trefné, když i běžnému erku se přezdívalo „české Porsche“. Maximální rychlost slabší verze byla 210 a silnější prý až dokonce 250 km/h. Vše ovšem záleželo na zpřevodování. Tomu dopomohla i celková hmotnost 805 kg. Karoserie sice byla ocelová, střecha a přední kapota ale byly z hliníku a zadní kapota z laminátu.
S vozy soutěžily posádky Ing. Jiří Šedivý a Jiří Janeček, Josef Srnský a Ing. Jiří Syrovátko (ti jezdili s typem 180 RS) a Oldřich Horsák a Ing. Jiří Motal. Prvním startem byla rally Ida 1974 v Náchodě, kde Šedivý odpadl kvůli poruše, stejně jako Horsák na Barum rally téhož roku. Všechny 3 vozy startovaly na první Rallye Škoda v roce 1974. Dva z nich měly sice nehodu, ale posádka Ing. Jiří Šedivý a Jiří Janeček dokončila soutěž na čtvrté pozici. O rok později byl Horsák na stejné soutěži druhý. Srnský pak startoval na okruhu ve Schleizu, kde skončil druhý. Už v roce 1975 se ale rozěběhla kariéra typu 130 RS, který mohl soutěžit i v zahraničí a jezdci s ním vybojovali řadu cenných vítězství. Typ 200 RS ale zůstane navždy prvním RS v historii Škody. A doufejme, že jeden ze dvou dochovaných exemplářů (jeden ve sbírkách muzea Škoda Auto, druhý v soukromé sbírce) budeme i nadále potkávat na motoristických akcích, jako byla letošní Rally Bohemia.
Foto: Škoda Auto, Autowp, Autokaleidoskop, Foltyn, Retro-auto-moto, S2000.webnode