Historie Škoda 120 S

Když řeknete stará rally škodovka, většinou vás napadne 130 RS. Ale to není jediný typ, který zářil na tratích rally. Již před ní byl například speciál 200 RS. A ještě dříve závodní sedan 120 S, který si dnes představíme.

Již dříve byl homologován sedan 110 L Rallye, který vycházel ze sedanu 110. Typ 120 S pak byl dalším vývojovým stupněm soutěžního vozu. Výroba probíhala pouze pro závodní účely, i když několik kusů kvůli homologaci vzniko. Většina z nich skončila u Veřejné bezpečnosti jako zásahové vozy. Zážehový čtyřválec měl objem zvětšený na 1172 ccm. Komprese byla 9,4 a celkový výkon motoru byl 47,1 kW. To bylo také díky karburátoru Weber 40 DCOE. Později byly na motoru dokonce dva Webery 40 DCOE 2, větší ventily a osmikanálkovou hlavu válců. Objem byl později zvýšen až na 1295 ccm. Po všech úpravách byl 88,3 kW. K tomu všemu byla ve voze jen čtyřstupňová převodovka. Zvneku tento typ od 110 L odlišovala jiná přední část se zabudovanýn náporovým chladičem. Navíc 120 S také neměla nárazníky. Hmotnost celého speciálu byla 897 kg a vůz mohl dosáhnout rychlosti až 200 km/h. Vůz se stal velmi úspěšným a dopomohl škodovce například k vítězství na RAC Rally v letech 1974 a 1975.

Mohlo by vás zajímat:  Historie MTX Beach Buggy

Foto: Wikimedia.commons, Foltyn, Picsauto, Auta5p, Ewrc, Bigandrew