Historie Hondy S2000

Honda S2000 je malý roadster s motorem vpředu a pohonem zadních kol, který si získal velkou popularitu díky svému motoru a jízdním vlastnostem. Letos si připomínáme 15 let od zahájení výroby a 5 let od jejího ukončení. První prototyp se ukázal již v Tokiu v roce 1995. Produkční verze se ovšem představila až v dubnu 1999 a to u příležitosti oslav 50 let existence automobilky. Název označoval objem motoru a připomínal historické modely S500, S600S800 z 60. let.

První generace dostala interní název AP1 a ve výrobě vydržela do roku 2003. Motor umístěný vpředu uprostřed poháněl zadní kola. Jednalo se o vysokootáčkový dvoulitrový čtyřválec DOHC-VTEC a měl původně výkon 177 kW, později dokonce 184 kW. Sama Honda motor označovala za nejvýkonnější čtyřválec na světě. Převodovka byla šestistupňová manuální a samosvorný diferenciál dodávala firma Torsen. V základu jste měli elektricky stahovanou plátěnou střechu, za příplatek pak hliníkový hardtop. Drobnou změnou prošly v roce 2002 tlumiče a přední světlomety. O rok později ale výroba první generace skončila.

Mohlo by vás zajímat:  Historie legendární Škody Felicia - spojení sil Škodovky a Volkswagenu

Druhá generace nesla dostala označení AP2, do výroby se dostala v roce 2004 a nově se vyráběla v Suzuce. Namísto šestnáctek dostala sedmnáctipalcová kola s pneumatikami Bridgestone. Pozornost byla věnovaná i tlumičům a ovladatelnosti vozu. Exteriér doznal ale spíše kosmetických změn. Jiný vzhled měly nárazníky, přední a zadní světla a koncovky výfuku. Američané navíc dostali upravený motor s větším objemem 2157 ccm a výkonem 177 kW. V roce 2006 se verze s větším motorem dostala i na japonský trh. V interiéru pak byly nová sedadla a reproduktory. Kromě základního modelu se v roce 2007 na americký trh dostala verze Club Racer určená na okruhové ježdění s řadou úprav.  Britové se dočkali verze GT se sundavacím hard-topem. Konec produkce pak oslavila v británii verze GT Edition 100, na kontinentu prodávaná pod názvem Ultimate Edition. Všechny vozy měly hard-top, bílou barvu Grand Prix, kola lakovaná v odstínu Grafit a červený kožený interiér. Každý vůz měl i výroční plaketu na středovém panelu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Suzuki Fronte Coupé

S2000 se stala velmi populární a tak během své kariéry získala mnoho ocenění. Časopis Car and Driver jí  v letech 2000-2002 a 2004 umístil mezi 10 nejlepších aut roku. Dále posbírala řadu cen J. D. Power, Top Gearu, nebo serveru Jalopnik. Bohužel, ani to Hondě nezabránilo ukončit výrobu. Doufejme, že se Honda mezi sportovní roadstery brzy vrátí a opět předvede své konstruktérské umění.

Foto:autowp