Historie FSO Syrena Sport

Polský automobilový průmysl byl prakticky z ničeho vybudován až po druhé světové válce, jeho páteř navíc tvořila především v licenci vyráběná vozidla. Například slavná Warszawa, vyráběná automobilkou FSO od roku 1951, byla vlastně GAZem M20 Poběda a o Polskem Fiatu asi také netřeba dlouho hovořit. O to víc si Poláci cenili malou zakulacenou Syrenu, jeden z mála opravdu domácích modelů. A koncem padesátých let bylo ještě lépe, to když úzká skupinka inženýrů téměř v utajení vyvinula malý sporťák Syrena Sport. Komunisté se nicméně s tímto autem nedokázali smířit a dnes už jej uvidíte tak leda jako repliku…

Stavba jediného prototypu, který měl být pouze jakousi pojízdnou laboratoří automobilky, začala v roce 1957 pod vedením Cezary Nawrota a Stanisława Łukaszewicze, kteří mu spolu s několika dalšími specialisty obětovali celkem téměř tři roky volného času. Když pak na svátek práce, tedy 1. května 1960, předvedli širší veřejnosti výsledek své práce, takovou lavinu reakcí, samozřejmě negativních i pozitivních, asi nečekali. Dvoumístné kupé s délkou 3800 mm bylo a dodnes možná ještě je vůbec nejhezčím autem polské produkce. Pod designem je podepsán opět Cezary Nawrota a jak sám mladý designér přiznal, inspirací mu bylo především několik modelů Ferrari nebo Mercedes 190SL. S přivřenýma očima by však šly najít i linie Chevroletu Corvette. Ať tak či tak, Syrena Sport dostala dlouhou a nízkou kapotu s malým nasávacím otvorem, zajímavou stříbrnou linku na předním blatníku a chromovaný zadní nárazník. Karosérie je pak do kontrastu s černou střechou lakována červenou barvou, jaký to rozdíl oproti socialistickým Trabantům, Wartburgům či Syrenám v šedé, šedomodré, šedočerné nebo hodně divné slonovinové.

Mohlo by vás zajímat:  Dioss Rebel

Velice neobvyklé bylo v tehdejším socialistickém bloku použití laminátové karosérie na samonosném ocelovém podvozku s příčnými závěsy a listovými pery vpředu, respektive podélnými závěsy a zkrutnými tyčemi vzadu. Vývoj pohonné jednotky dostali na starost Władysław Skoczyński a Andrzej Zatoń především proto, že motor z klasické Syreny byl prostě moc velký. Oba zmiňovaní konstruktéři tak vyvinuli zcela nový čtyřtaktní dvouválcový boxer se vzduchovým chlazením. Blok motoru pocházel z dvouválcového boxeru francouzského Panhardu Dyna, doplněn pak byl válci, písty a hlavami z motocyklu Junak S-03, respektive klikovou hřídelí a ojnicemi vlastní výroby. Z objemu 698 cm3 se povedlo vydolovat 35 koní při 5000 ot./min, což sice nezní nikterak oslnivé, při pohotovostní hmotnosti 710 kg to však i tak stačilo na maximální rychlost kolem 125 km/h. A hlavně byla s malým sporťákem na silnici nepoměrně větší zábava, i díky přepracovanému řízení, hydraulické spojce a čtyřstupňové manuální převodovce pohánějící přední kola, než s kterýmkoliv jiným autem z tehdejšího Polska, tedy vlastně Polské lidové republiky.

Mohlo by vás zajímat:  Alfa Romeo v rally

Nebývale pozitivní přijetí nejen tehdejším polským lidem, ale i tiskem, kde se navíc začalo spekulovat o malosériové výrobě (dokonce i na zhotovení laminátové karosérie se našly dvě firmy), dost možná zaskočilo vůdčí osobnosti státu i vládnoucí komunistické strany, které navíc tou dobou zrovna nebyly zastánci soukromého vlastnictví auta. Například první tajemník Polské sjednocené dělnické strany Władysław Gomułka jednou prohlásil, že běžný člověk nepotřebuje auto, ale na dopravu mu stačí jízdní kolo. Sám však samozřejmě řídil opulentní limuzínu sovětské výroby… No, a přesně tito lidé označili Syrenu Sport za extravagantní a imperialistickou, jejich doporučení pak znělo jediný vyrobený prototyp s najetými asi 29 000 kilometry stáhnout z testovacího procesu a zavřít jej do Výzkumného a vývojového centra automobilky nedaleko Varšavy. Ve druhé polovině sedmdesátých let pak přišlo z důvodu uvolnění kapacity nařízení o likvidaci nejen Syreny Sport, ale i několika dalších vzácných prototypů FSO. Její tvůrci se samozřejmě snažili kupé zachránit, nakonec se však dochovala jen částečná dokumentace. V dnešní době tak existují už pouze repliky na nejrůznějších podvozkových základech… 

Mohlo by vás zajímat:  MTX Tatra V8 - Český supersport

##syrena_sport##

Zdroj: auta5p.eu, FSO, wikipedia,org, autogen.pl, carlustblog.com, smcars.net