Speciály pro skupinu B vyvíjelo nebo vyvinulo mnoho předních výrobců v čele s Audi, Fordem, Lancií, MG, Peugeotem, Renaultem nebo Porsche. Čas od času se však objevila i nějaká exotičtější značka, jejíž rallyové postavení nebylo tak prestižní. To byl případ Lady, Moskviče nebo Daihatsu. A právě malinký japonský hatchback Charade De Tomaso 926R vzbudil na tokijském autosalonu 1985 obrovskou pozornost. Škoda, že pro něj už v nesprávnou dobu…
Než se však k červenému speciálu dostaneme, je třeba přesunout se do roku 1972. Tehdy převzal italskou automobilku Innocenti britský výrobce British Leyland a během dvou let jí přejmenoval na Leyland Innocenti. Nosným prvkem produkce bylo Innocenti Mini alias Bertoneho karosérie na technických základech britského knedlíku. V roce 1975 však italská manufaktura opět měnila majitele. Tím se tentokrát stala jiná automobilka z Apeninského poloostrova – De Tomaso. Její šéf Alejandro de Tomaso provedl celkovou restrukturalizaci a z Innocenti se stala Nuova Innocenti. Protože však peněz na vývoj nového auta není nikdy dost, výroba Innocenti Mini pokračovala i nadále až do roku 1976. Tehdy se ke slovu přihlásil nastupující trend a městské přibližovadlo dostalo plastové nárazníky a větší pohonné jednotky. Tato úprava slavila možná až nečekaný úspěch a dalších šest let tedy její výroba pokračovala bez vážnějších problémů. V roce 1982 však začalo mít De Tomaso problémy s dodávkami komponentů od British Leyland, proto padlo rozhodnutí o hledání nového dodavatele techniky. Toho italský výrobce našel v japonském Daihatsu, Bertoneho karosérie se tak začaly montovat na techniku malého hatchbacku Charade, generace G11. Tak vzniklo Innocenti 3 Cilindri, později přejmenované na Minitre.
Vedle běžných atmosférických dvou- a tříválců se pod kapotou objevila také přeplňovaná verze litrového tříválce (993 cm3) o výkonu 76 koní s kódovým označením CB60. Vznikla tak dokonalá kombinace japonského inženýrství a italského umění stavět malé ostré hatchbacky, která si říkala Innocenti Turbo De Tomaso. To se psal rok 1983, přičemž o dalších 12 měsíců později se objevilo Daihatsu Charade De Tomaso Turbo, což byl pro změnu hot hatch, založený na klasickém Charade Turbo, avšak s designovými prvky Innocenti. Ptáte se, proč toto auto vůbec vzniklo? Protože v Japonsku v první polovině 80. let rostl hlad po všem cizím, lokální hatchback s italským designem tak byl tím pravým lékem na podporu prodejů.
V říjnu téhož roku se Daihatsu rozhodlo vstoupit do světového šampionátu rally, kde v tu dobu zrovna válela monstra legendární skupiny B. Proto vzniklo Charade 926 Turbo, homologační speciál pro sezonu 1985 se stejnou přeplňovanou jednotkou jako Innocenti Turbo De Tomaso, jejíž objem byl však, z důvodu vyhovění regulím třídy do 1300 cm3, snížen na 926 cm3. Výkon 76 koní při 5500 ot./min i točivý moment 108 Nm při 3500 ot./min zůstal zachován, přední kola byla poháněna skrze pětistupňovou manuální převodovku. Těchto „homologačních speciálů“ bylo vyrobeno pouze 200, dnes se však o nich příliš nemluví. Na tokijském autosalonu 1985 totiž Daihatsu ukázalo De Tomaso Charade 926R, homologační speciál pro sezonu 1986 světového šampionátu rally.
Zářivě červený koncept s atraktivním bodykitem sice na první pohled připomínal běžný model japonského výrobce, v praxi však zůstaly společné jedině dveře, střecha, jméno a znak na kapotě. Pohonná jednotka se přesunula doprostřed a přes pětistupňovou manuální převodovku a mechanický samosvorný diferenciál poháněla zadní kola. Napříč uložený motor měl stejný objem jako v případě předchozí 926 Turbo, jinak se však jednalo o úplnou konstrukční novinku. Dvouvačková jednotka s kódovým označením CB70 dostala 12 ventilů, přeplňování a oproti svému předchůdci též jinou řídící jednotku. Výkon tak poskočil na 120 koní při 6500 ot./min a točivý moment na 148 Nm při 3000 ot./min. Ačkoliv se to může zdát jako malé číslo, při pohotovostní hmotnosti 800 kilogramů, délce 3850 mm a rozvoru náprav 2320 mm s autem i oněch 120 koní muselo velmi slušně cvičit. Zvlášť, když byly ve všech rozích karosérie dvojité lichoběžníky.
Až se přítomní žurnalisté dosyta nabažili parádní techniky, přišla na řadu karosérie. Jak už bylo zmíněno výše, ačkoliv homologační speciál nosil znáčky Daihatsu i jméno Charade, s klasickým Charade měl společnou jen střechu a přední dveře. Aby se tříválci dostávalo dostatečného chlazení, umístili konstruktéři za přední dveře, zadní boční okna i do víka kufru (nebo spíš kapoty motoru) nasávací otvory. Unikátní byly rovněž oba nárazníky, zrcátka italské společnosti Vitaloni a především 15palcová kola Campagnolo s pneumatikami Pirelli o rozměru 205/50 VR15 vpředu a 225/50 VR15 vzadu. Kámen na kameni nezůstal ani v interiéru. Relativně nejmenší změnou jsou anatomická sedadla čalouněná kombinací šedého semiše a červené látky, naopak největší rozdíl v porovnání se standardním Charade představovala palubní deska potažená semišem se dvěma většími a šesti menšími budíky Veglia. Na ovládání běžných funkcí automobilu sloužilo jen několik malých tlačítek. Kožený volant o průměru 350 mm dodala renomovaná firma Momo. A ačkoliv se mělo několik desítek kusů tohoto hatchbacku objevit i na běžných silnicích, příplatek za rádio či klimatizaci byl vyloučený.
Již bylo řečeno, že Charade De Tomaso 926R vzniklo jako homologační speciál pro sezonu 1986. Kdo se však o skupinu B trochu zajímá, je s tragickými událostmi toho roku dostatečně obeznámen. Vše začalo v Portugalsku, kde Joaquim Santos ztratil kontrolu nad svým Fordem RS200 a vjel do skupinky diváků. 31 lidí bylo zraněno, 3 dokonce zaplatili životem. Osud skupiny B definitivně zpečetila nehoda Henriho Toivonena na Tour de Corse. Fin v osmnácté rychlostní zkoušce nezvládl ve své Lancii Delta S4 levotočivou zatáčku a společně se svým spolujezdcem Sergiem Crestem se zřítil do propasti. Závodní speciál začal okamžitě hořet a dvojice, která v dosavadním průběhu soutěže suverénně vedla, neměla šanci přežít. Po těchto událostech se FIA rozhodla působení skupiny B po roce 1986 ukončit, tovární tým Audi opustil šampionát hned po korsické rally.
Pro Daihatsu tento sled událostí znamenal obrovskou ránu. 926R De Tomaso už měla za sebou několik novinářských testů a očekávalo se spuštění dvousetkusové série potřebné pro vstup do mistrovství světa. Po zrušení skupiny B však Japonci zastavili celý projekt soutěžního speciálů a 926R tak nikdy nepřekročila prototypovou fázi. Přežila alespoň pohonná jednotka CB70, jež se objevila ve třetí generaci Charade z roku 1987.
Zdroj: groupbrally.com, 7tune.com, banovsky.com, carfolio.com, kemotorsport.com, storia-x4.com