Když jsem si vyzvedával tento cestovní motocykl, a ujel na něm prvních pár desítek metrů, měl jsem pocit, že ho snad budu muset vrátit. Měl jsem obrovský pocit neohrabanosti, a obrovská váha mne děsila. Jsem spíše menší postava a tak sem si připadal, jako když vezu na mopedu slona.
Po prvním kilometru jsem zastavil na pumpě, uklidnil jsem se, dal jsem si kávu a srovnal myšlenky, a pak teprve začala opravdu parádní jízda. Harley-Davidson Road Glide budí obrovský respekt hlavně svou majestátností, která je doplněna i skvělou praktičností. Ve výbavě Limited opravdu velkým kufrem na dvě helmy a spoustu drobností k tomu.
Není to žádný prcek
Délka celé motorky je 2595 cm a provozní váha 423 kg, a je myslím si ze sériových motocyklů jedna z nej motorek na trhu. Nicméně po zmíněné zastávce jsem se uvolnil, nasedl a užíval si luxus srovnatelný s limuzínou na dvou kolech. Je potřeba si uvědomit, že tahle motorka není úplně na půlhodinové vyjížďky takzvaně kolem komína. Ne že by se nedalo jet jen tak 40 km, ale prostě nutí jet pořádnou dálku alespoň na celý den, nebo dva, klidně i celý týden.
Když se však vrátím k tomu mému začátku a pominu ten kousek před zastávkou: První dojem z jízdy, když už jsem se takříkajíc osmělil, byl, že ta obrovská váha dělá tenhle stroj jistým ve velkých rychlostech, ale i v náklonech. Podvozek je opravdu komfortní a stroj působí ohromně vyrovnaně a klidně. Na druhou stranu motor má dostatek výkonu na rychlé výjezdy z křižovatky nebo předjetí, kdy stačí potáhnout za plyn a ani si neuvědomíte, že motor musí uvést do pohybu kolos s jezdcem o celkové hmotnosti atakující půl tuny.
Komfortní svezení od rána do večera
První den jsem Harley-Davidson Road Glide jenom tak osahával, sám zkusil jízdu po dálnici, jízdu po okreskách, po městě… No prostě kde se dalo. Všechno fungovalo bez problémů a vydržel jsem na motorce dlouho do večera. Road Glide má pro řidiče připraven hodně přirozený a pohodlný posez, i díky kterému nebolí záda ruce ani nohy, i když na motorce trávíte celý den. Řídítka nenutí ruce nijak nepřirozeně nakrucovat, lokty vám volně klesnou dolů. Na řídítkách jsou skvěle dostupná pro obě ruce připravená tlačítka pro ovládání jak blinkrů, tak i ovládání infotainmentu. Kdykoliv je třeba provést jakýkoliv tento úkon, není nutné jakkoliv výrazně měnit zaujatou pohodlnou polohu na stroji. Řídítka mě přišla trochu z měkčího materiálu, ale je to zase o té váze celé motorky.
Přístrojové ukazatele jsou přehledně čitelné, veprostřed jsou vedle sebe tachometr a otáčkoměr, po bocích velkého displeje ukazatele stavu paliva a baterie. Kdykoliv je potřeba zjistit konkrétní informaci, stačí se podívat daným směrem. Pro nohy jsou u řidiče, tak i u spolujezdce plotny.
Kapotování před řidičem je opravdu hodně funkční. Ani při vysokých rychlostech nikde nefouká. Ale zároveň jsou zde tři klapky. Jedna nad displejem, kdy pro otevření stačí zmáčknout mechanické tlačítko hned vedle. Mě však více zaujaly dvě klapky na kapotování u nohou, které jsem zavíral hlavně večer, když se ochladilo. Ve městě naopak otevřené klapky chladí nohy, protože od motoru Milwaukee-Eight 114 jde dost tepla.
Spolujezdec jako v ředitelském křesle
Sedadlo spolujezdce, no to se má vlastně tak… Představte si decentní kožené křeslo do pánské pracovny a namontujte ho na motorku. Realita je opravdu hodna zadnice fajnšmekra. Osobně jsem neměl tu čest ji otestovat za jízdy, ale vezl jsem mnoho lidí, kteří neměli jedinou připomínku, naopak všichni si chválili opravdu luxusní a pohodlné posezení, na které se jich kancelářské židle z domova jenom těžko hrabou. Na křesle z boku je samostatné ovládání hlasitosti rádia, které je součástí infotainmentu. Nijak zvlášť jsem rádio netestoval, přišlo mi při jízdě trochu komediantské pouštět muziku hodně nahlas, protože při svižnější jízdě musíte hodně směřovat volume doprava, aby bylo něco slyšet. Snad by dávalo smysl při zastávkách, ale při jízdě jsem si hlavně užíval zvuk motoru. A toho se jen tak rychle nenabažíte.
Necestujte nalehko. Vezměte si vše, co potřebujete
Zavazadlový prostor je opravdu hodně rozmanitý, hlavně co do velikosti a praktičnosti. Velký horní kufr a dva boční kufry, či dvě přihrádky dostupné i za jízdy pro řidiče. Na horním kufru je ještě plotna, na kterou by se možná vešla i basa piv (ale to jsem nezkoušel), když máte v plánu nasednout na H-D a zajet si za přáteli… Klidně i na druhý konec republiky.
V jedné přihrádce po řidičově ruce najdete i USB konektor, který slouží jako nabíječka, i jako konektivita pro audio. V zadním kufru ještě klasická auto zásuvka. V horním kufru pořadač na doklady. Mě se hodil, protože jsem na cestách tahal opravdu hodně věcí, možná i nepotřebných, ale když ono se toho tam tolik vejde. Při výletu ve dvou jsme po převléknutí vše do kufrů srovnali i obě přilby, a ještě kolegům na cestovním enduru uschovali jejich bundy do kufrů. A znovu mi to nedá nevrátit se k představě vyrazit klidně i na několik dní pryč, a mít pohodlně s sebou vše, bez čeho se neobejdu.
Polykač kilometrů
Neměl jsem pocit, že motor jakkoliv zaznamenal jízdu ve dvou, podvozek už vůbec ne. Nejvíce jsem si užíval dlouhé rovinky, nebo táhlé nájezdy na dálničních přivaděčích. Jen pozor na to, kam s tímto strojem zamíříte a zahnete. Jednou se mi stalo, že jsem bez rozmyslu vjel na prašnou cestu, kde jsem neměl šanci se otočit. Musel jsem couvat a nemít sebou kolegu, který sesednul a zatlačil do předních vidlí, a malinko pomohl, asi tam kempuju trochu déle.
Celkový pocit z tohoto stroje je, že Harley-Davidson Road Glide je obrovský polykač kilometrů, který nezklame. Ale počítejte s jedním. Když už na něj sednete, tak vás bude neustále přesvědčovat k tomu, jet přece jenom trochu dále. Mě v žádném ohledu nezklamal, a to i přesto, že nejsem úplně cílovou skupinou pro toto zboží. Teď ale stoprocentně vím, že když mi někdo nabídne podobnou zkušenost, určitě neodmítnu.
Zdroj: Autorský text Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora