Teprve čtvrtý letošní závod formule 1 přinesla drama až do posledních kol. Velkou cenu Bahrajnu sice systémem start-cíl vyhrál Lewis Hamilton, o nějakém ovládnutí však nemůže být řeč. Velmi sympaticky se opět prezentovalo Ferrari, konečně zabral také McLaren…
Kvalifikaci počtvrté v sezoně vyhrál Lewis Hamilton. Záda mu však tentokrát nekryl Nico Rosberg, nýbrž mu na ně dýchal Sebastian Vettel. Německý závodník skončil tentokrát až třetí, když ho ve čtvrté řadě doplnil Kimi Räikkönen. Další dvě místa patřila Williamsům v pořadí Bottas – Massa, sedmý skončil Ricciardo, osmý Hülkenberg, devátý Sainz a desátý Grosjean. Příjemně překvapil Alonso, který postoupil do druhé části a obsadil čtrnácté místo za Pérezem, Nasrem a Ericssonem. Patnáctku uzavřel Max Verstappen. Poslední pětka se seřadila v pořadí Maldonado, Kvyat, Stevens, Merhi a Buton, posledně jmenovaný však pro velké problémy s technikou ani neodstartoval.
Při startu do zaváděcího kola zůstal stát na roštu Felipe Massa kvůli problémům s elektronikou, díky restartu systému se však povedlo vyslat jej na trať alespoň z boxové uličky. Druhým „nešťastníkem“ se stal Carlos Sainz Jr., jehož postihla pětisekundová časová penalizace za pozdní opuštění roštu jeho mechaniky. Samotný start nejlépe vyšel Hamiltonovi, jenž si pohlídal pozici před dotírajícím Vettelem. Na třetí místo po vnějšku první zatáčky proklouzl Räikkönen, nepopulární čtvrté místo tak zůstalo Rosbergovi. Nájezd do první zatáčky, kde obyčejně bývá docela těsno, tentokrát nepoznamenala žádná nehoda, ale jen množství soubojů v zadní části pole. Za zmínku stojí posun Grosjeana z desátého místa na sedmé a také „katapultace“ Ericsson na body. Jinak však vzrušení do prvních kol přineslo jen několik výletů Pastora Maldonada mimo trať a snaha Massy s Kvyatem rychle se probýt středem pole.
V nájezdu do čtvrtého kola se Rosbergovi s využitím systému DRS povedlo předjet Räikkönena a dostat se tak na provizorní stupně vítězů. Úplně stejný manévr si Němec zopakoval v nájezdu do devátého kola, kdy opět s využitím DRS předjel svého krajana Vettela a dostal se tak na druhé místo. Po deseti kolech se tedy pořadí ustálilo – první byl Hamilton, druhý Rosberg, třetí Vettel, čtvrtý Räikkönen a pátý Bottas. V jedenáctém kola započal regulérní první sérii (už v sedmém kole byl u mechaniků Verstappen) zastávek v boxech Felipe Nasr. Ze špičky jako první využil čas k výměně pneumatik Sebastian Vettel na konci třináctého okruhu. Jen o kolo později zajel k mechanikům Rosberg a při návratu na trať se musel zařadit za Vettela. Další kolo dopředu znamenalo zastávku pro Hamiltona, jemuž to nevyšlo úplně představ a na trať se vrátil jen těsně před bojující dvojici Rosberg – Vettel. A bylo to zrovna ve chvíli, kdy pilot Mercedesu rudého koně z Maranella udolal.
Räikkönen z prvního místa zajel do boxového stání na konci sedmnáctého kola, na rozdíl od první trojky si však nechal nasadit tvrdší bíle označené pneumatiky a se svými inženýry tak zvolil alternativní strategii. Ve dvacátém okruhu bylo pořadí stejné jako deset kol zpátky, tedy Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen a Bottas. Závod se po první sérii pit stopů nesl v duchu malých odstupů mezi první trojicí a napjatého očekávání, co přinese Finova alternativní strategie. Vynikající souboj byl k vidění v nájezdu do šestadvacátého kola v podání trojice Nasr, Massa, Maldonado. V tomto pořadí trojice zajela na výměnu pneumatik, na výjezdu se však díky rychlosti svého týmu jako první vynořil Maldonado před Massou a Nasrem. Trojice pak mezi sebou dále bojovala na trati, o něco později se k ní navíc připletl Nico Hülkenberg na Force Indii.
Druhé a zároveň poslední zastávky v boxech započal na konci 32. okruhu Sebastian Vettel, na což zareagoval Lewis Hamilton o kolo později stejným manévrem (a udržením vedení). Jako takové deja vu musela Rosbergovi připadat situace z nájezdu do 35. kola, když se kolem něj prohnal Vettel na Ferrari. Jenže tohle pořadí vydrželo mezi německou dvojicí pouze necelé kolo, protože v nájezdu do šestatřicátého kola udělalo rudé Ferrari chybu, vyjelo mimo trať a Rosberg toho dokázal náležitě využít. Navíc si při své návštěvě únikových zón Vettel zřejmě poškodil přední křídlo, takže o kolo později zajel na neplánovanou zastávku, při níž problematický díl vyměnil. Po návratu se zařadil za čtvrtého Bottase, s nímž vedl desetinovou bitvu po celý zbytek závodu.
Ve vedení byl zatím Räikkönen na starých tvrdších gumách, jehož ale poměrně v pohodě dostihl a předjel Lewis Hamilton. Vše však bylo součástí strategie, která vyvrcholila zastávkou pro měkčí pneumatiky na konci čtyřicátého okruhu. V tu chvíli začala Finova stíhací jízda, jejíž rozlet zastavilo až dojetí Rosberga kolem 53. okruhu. V tu chvíli se odstup zastavil na nějakých 1,1 sekundy a zůstal by nejspíše konstantní po celý zbytek závodu, kdyby… Kdyby Rosberg neměl problém s brzdami a v nájezdu do první zatáčky předposledního kola nebyl příliš široký! Toho Räikkönen využil a před Němce se dostal. V posledním kole navíc stejné problémy hlásil i Lewis Hamilton, toho už však Fin stáhnout nedokázal.
V závodě pod umělým osvětlením tak zvítězil Hamilton před Räikkönenem, Rosbergem, Bottasem a Vettelem. Poklidný závod měl šestý Ricciardo, jemuž až těsně před cílem explodoval motor, i sedmý Grosjean. Dva body za osmé místo bere Pérez, solidně zajel rovněž devátý Kvyat a desátý Massa. Smůla potkala Fernanda Alonsa, který skončil jedenáctý, jen těsně za bodovanou desítkou. Ačkoliv jsme se mu v reportu prakticky nevěnovali, nutno podotknout, že Španěl zajel velmi slušný závod. Ze své Hondy v útrobách monopostu zřejmě dostal maximum a svedl několik moc pěkných soubojů. Odpadlíky dnes kromě McLarenu počítá jen Toro Rosso, jehož jezdci cíl neviděli. Nyní má kolotoč závodů třítýdenní přestávku, po které se poprvé představí v Evropě, konkrétně ve Španělsku.
Výsledky VC Bahrajnu 2015
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:35:05.809 (57 kol) |
2. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +3.380 s |
3. | Nico Rosberg | Mercedes | + 6.033 s |
4. | Valtteri Bottas | Williams | + 42.957 s |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | + 43.989 s |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull | + 1:01.751 s |
7. | Romain Grosjean | Lotus | + 1:24.763 s |
8. | Sergio Pérez | Force India | + 1 kolo |
9. | Daniil Kvyat | Red Bull | + 1 kolo |
10. | Felipe Massa | Williams | + 1 kolo |
11. | Fernando Alonso | McLaren | + 1 kolo |
12. | Felipe Nasr | Sauber | + 1 kolo |
13. | Nico Hülkenberg | Force India | + 1 kolo |
14. | Marcus Ericsson | Sauber | + 1 kolo |
15. | Pastor Maldonado | Lotus | + 1 kolo |
16. | Will Stevens | Manor Marussia | + 2 kola |
17. | Roberto Merhi | Manor Marussia | + 2 kola |
DNF | Max Verstappen | Toro Rosso | technika |
DNF | Carlos Sainz Jr. | Toro Rosso | technika |
DNF | Jenson Button | McLaren | nestartoval |
Průběžné pořadí po čtvrtém z devatenácti závodů – jezdci
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 93 bodů |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | 66 bodů |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 65 bodů |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 42 bodů |
5. | Felipe Massa | Williams | 31 bodů |
6. | Valtteri Bottas | Williams | 30 bodů |
7. | Daniel Ricciardo | Red Bull | 21 bodů |
8. | Felipe Nasr | Sauber | 14 bodů |
9. | Romain Grosjean | Lotus | 12 bodů |
10. | Nico Hülkenberg | Force India | 6 bodů |
11. | Max Verstappen | Toro Rosso | 6 bodů |
12. | Carlos Sainz Jr. | Toro Rosso | 6 bodů |
13. | Sergio Pérez | Force India | 5 bodů |
14. | Marcus Ericsson | Sauber | 5 bodů |
15. | Daniil Kvyat | Red Bull | 4 body |
16. | Fernando Alonso | McLaren | 0 bodů |
17. | Jenson Button | McLaren | 0 bodů |
18. | Roberto Merhi | Manor Marussia | 0 bodů |
19. | Will Stevens | Manor Marussia | 0 bodů |
20. | Pastor Maldonado | Lotus | 0 bodů |
Průběžné pořadí po čtvrtém z devatenácti závodů – týmy
1. | Mercedes | 159 bodů |
2. | Ferrari | 107 bodů |
3. | Williams | 61 bodů |
4. | Red Bull | 23 bodů |
5. | Sauber | 19 bodů |
6. | Lotus | 12 bodů |
7. | Toro Rosso | 12 bodů |
8. | Force India | 11 bodů |
9. | McLaren | 0 bodů |
10. | Manor Marussia | 0 bodů |
Zdroj: formula1.com