Nastává doba, kdy už je vhodné vybírat ty pravé zimní pneumatiky a vyhlédnout si model, který bude nejvíce vyhovovat. Aby byl daný výběr zákazníkům co nejvíce usnadněn, je nutností takzvaný energetický štítek pneumatiky, který je povinností na každé gumě, která se prodává. Po prvním nadšení je třeba říci, že energetické štítky pneumatik sice pomohou, ale ne tolik jak by řidič potřeboval.
Pouze tři základní informace
Pokud se při výběru pneumatiky podíváte na její energetický štítek, můžete zjistit celkem 3 informace. Tou první je vliv pneumatiky na spotřebu paliva, tou druhou je celková hlučnost pneumatiky a tou třetí informací jsou její vlastnosti na mokru. Těmito údaji musí disponovat každá pneumatika, která je u nás prodávána.
Skutečně jde o fakta, která potřebuje řidič vědět?
Pokud začneme přilnavostí pneumatiky na mokra, tak je to určitě důležitý parametr, který nás zajímá. Ale spíše u letní sady, kdy je pravděpodobnost mokré vozovky vyšší než v zimě. To jsou silnice buď pokryté ledem, nebo sněhem, či jsou mírně mokré od tajícího sněhu a toto množství vody bez problémů zvládá i ta nejlevnější pneumatika z Číny.
Další informace o spotřebě nebo o hlučnosti jsou řidiči vyloženě k ničemu. Ano, mohou ovlivnit celkový komfort jízdy (i když na něj má vliv i odhlučnění samotného vozu), stejně jako mohou ovlivnit to za kolik jezdíme (vliv pneumatiky je však minimální a pokud bude špatně nahuštěná, vyjde i její konstrukce zcela vniveč).
Spotřeba, hlučnost, nebo skvělé výsledky?
Porovnejme údaje na energetickém štítku pneumatiky s výsledky nezávislých testů. Pokud se řidiči dostane do ruky sada, která je sice hlučnější a přináší vyšší spotřebu, ale její výsledky na sněhu i na ledu jsou špičkové. Bude to důvod sáhnout po jiné? Rozhodně nebude. Vždy rozhodují reálné vlastnosti pneu, které bohužel štítek (až na přilnavost na vodě) neuvádí.