Budeme za dálniční známku platit mnohem víc? To se dozvíme již tento červenec. Která vozidla na silniční známce prodraží a kterým bude poplatek prominut? Záleží na tom, jak rozhodne sněmovna v rámci nové novely.
Dálniční známka – kolik za ni
Letošní červenec sledují s napětím především řidiči, kteří potřebují dálniční známku – mělo by se totiž rozhodnout, zda se navýší její cena a také o jak vysoké navýšení půjde. Možné zdražování souvisí s návrhem novely hnutí ANO. Hnutí Ano navrhuje, aby se papírová podoba dnešních současných známek změnila a již od roku 2021 byla dálniční známka ve formě elektronické.
Ve chvíli, kdy by sněmovna návrh schválila a papírové kupony byly nahrazeny elektronickou verzí, by se cena roční dálniční známky zvýšila o 500 Kč. Místo současných 1 500 Kč by za ni řidiči zaplatili celé 2 000 Kč.
Proč elektronické dálniční známky?
Pravdou je, že v některých ostatních státech Evropské unie je elektronický systém dálničních známek již zavedeným standardem, který se osvědčil a který funguje. Elektronický systém usnadní nákup a spravování dálničních známek.
Díky elektronickému systému by bylo možné zakoupit dálniční známku jednoduše přes internet nebo přes mobilní aplikaci. I elektronická dálniční známka ale zůstává nepřenosná a vázána pouze na jednu registrační značku vozu.
Elektronická dálniční známky se po zakoupení načtou do centrálního systému a jejich platnost automaticky kontrolují kamery (případně mýtné brány).
Co zdražení přinese
Hnutí ANO není první, kdo přišel s návrhem na zdražená dálničních známek. Například ministerstvo dopravy také požadovalo zdražení dálničních kuponů.
Ve chvíli, kdyby návrh novely Sněmovna schválila, tak roční příjmy ministerstva dopravy se zvýší o 220 milionů korun a roční náklady na dálniční známky by klesly až o 120 milionů korun
Osvobození od poplatků
Hnutí Ano navrhuje v novele i to, aby se poplatek za dálniční známku a osvobození od něj využilo jako benefit a podpora aut s alternativními pohody. Například v Norsku díky podobnému přístupu zvýšili prodej elektromobilů na téměř polovinu celkového trhy s automobily.
Pokud jste tedy majitelem auta:
- Elektrického
- Hybridního
- Vodíkového
Je možné, že budete po dálnici jezdit i bez poplatku za dálniční známku. Až poloviční slevu na celkovou cenu dálniční známky by mohli získat majitelé aut, které jezdí na plyn a biometan. Paradoxně majitelé vozů na LPG se žádného zvýhodnění nedočkají – je jich již příliš mnoho a podle ministerstva dopravy by to byla na státní kasu příliš velká zátěž. Aut, které jezdí na LPG je v současnosti na českých silnicích již 18 000 – předpokládá se ale, že by jejich počet měl podle předpokladů do roka vzrůst až na 50 000. Elektromobilů je v současnosti pouze 1 300 a předpokládaný nárust je na 17 000.