Dlouhodobý test SsangYong Korando: Zaujme nejenom nízkou cenou

Img 20231214 095954

Za málo peněz, hodně muziky. I tak by se dala jednoduše shrnout cenová politiky značky SsangYong na českém trhu. Jedním ze známých zástupců je model SsangYong Korando, který láká na velmi atraktivní cenovku i slušné papírové parametry či výbavové stupně. A jak to vypadá v reálu? Po třech týdnech s tímhle autem mám celkem jasno.

Již více než 60 let je korejská automobilka SsangYong expertem na produkci vozů SUV 4×4. Na náš český trh se s portfoliem pokusila vstoupit hned dvakrát. Pauza po prvním pokusu jasně naznačila, že nebyl příliš úspěšný. Následoval ten druhý, v roce 2019. Opět spojený se zajímavými cenovkami, ale tentokrát už i s designově, kvalitativně i výbavově zajímavými vozy. Jeden z nich, SsangYong Korando, se na týden usídlil u mě hned na tři týdny. A jak auto s hodně atraktivní cenovkou obstálo? Jestli nechcete číst dál, hned odpovím – hodně dobře.

Výrazný vzhled

Současná generace modelu SsangYong Korando působí na první pohled znatelně robustním dojmem. K tomu nepřispívají jenom rozměry vozu, ale i detaily. Jako třeba lemy blatníků, nebo také kliky dveří. I taková drobnost, jako klika zadních dveří o několik centimetrů výše než přední, může opticky navodit cílený efekt. Designově se drží spíše při zemi, více sází na celkovou bytelnost než na nějaké extrémní kreace designérů. Ostatně, proč ne. Na první pohled působí sebevědomým dojmem.

Img 20231214 100126
Foto: David Hampl

Modré provedení (barva Dandy) testovaného modelu je povedenou volbou, která působí i celkem elegantně. K tomu jasně přispívá nemalá dávka chromu. Černé kontrastní prvky přispívají k trochu lepší designové dynamice, díky čemuž nepůsobí přes svou robustnost jako úplný neohrabaný mastodont. Tohle povedené modré provedení je však za příplatek 10 900 Kč. V základu ale můžete zvolit i bílý odstín, který může eleganci i zajímavý kontrast s černými prvky ještě trochu posunout směrem, kterým chcete.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T – šikmooký vyzyvatel domácího šampióna

Díky svému robustnímu vzhledu a LED technologii osvětlení vyzařuje z Koranda autorita z každého úhlu. Jde si sebevědomě svou vlastní cestou a je tak výstižným představitelem moderních hodnot a chytrých řešení. Korando je atraktivní, stylové SUV, které vytváří jedinečnou rovnováhu mezi praktičností a pohodlím. Díky nadčasovému vzhledu a robustnímu zpracování přitahuje pozornost svého okolí.

Velký interiér

Už samotný exteriér navozuje pocit, že uvnitř nebude nouze o dostatek prostoru. Jak na předních, tak na zadních sedadlech jako pasažér dostávám až překvapivé množství prostoru. Nad hlavou, kolem sebe, i pro nohy. Moje místo však po dobu testu bylo nejčastěji na sedadle řidiče. Samozřejmostí je, že přístrojová deska a středový panel jsou vybaveny nejmodernější zobrazovací a navigační technologií nabízející plnou konektivitu s chytrými telefony pro maximalizaci pohodlí. Za zmínku rozhodně stojí použitý 10,25“ HD LCD přístrojový štít, 8“ infotainment, ale třeba i kožená sedadla v černém provedení, nebo smart nabíjení. V mém případě se bavíme o výbavovém stupni Premium.

Img 20231214 100825
Foto: David Hampl

K ceně auta se chci dostat až později, ale už tady ji musím trochu nakousnout. Je nízká, což se mírně odráží na použití některých materiálů. Přesto ale SsangYong Korando nepůsobí jako „žebrák“. Spíše naopak. Když se po interiéru rozhlédnu, asi bych na první dobrou netipoval tak atraktivní cenovku. Slušné je jak designové provedení, tak i celkově zpracování interiéru. Problém jsem neměl ani s odhlučněním kabiny, kdy schopnost potlačit jak zvuk motoru, tak aerodynamický hluk, hodnotím vcelku slušně.

Jedna motorizace a mnoho výbavy

Sázka na jednu kartu – i tak by se dal označit výběr motorizací. Pod kapotou SsangYong Korando je k dispozici jenom jedna motorizace. Benzínový motor o objemu 1,5 litru, s výkonem 163 koní. Korando může být k dispozici s automatem, ale i s šestistupňovým manuálem. Na výběr je také pohon 2WD nebo 4WD. V mém případě jsem usedal do automatu, předokolky.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Insignia GSi: Když se z manažerského auta stává zábavný atlet

Má výbava v atraktivní cenovce zahrnovala černý textilní interiér, parkovacího asistenta, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, dvouzónovou klimatizaci. Nechybělo ale ani bezdrátové nabíjení mobilních telefonů. Dále to jsem měl k dispozici LED mlhovky, osmnáctky kola či LED interiérové osvětlení. K tomu všemu bohatý výčet chytrých systémů a bezpečnostních asistentů, s cílem jízdu nejenom maximálně zjednodušit, podpořit její pohodlnost, ale i zajistit, abych se dopravil bezpečně do cíle. Tento výpis dostupné výbavy si pamatujte, v souvislosti s cenou vás daný výčet jistě pozitivně překvapí.

Img 20231214 100645
Foto: David Hampl

Jede, ale žere

Nic proti motoru obecně, výkonu má vzhledem k charakteru auta dostatek a naladění jednotky velmi slušně táhne už od nízkých otáček. Vlastně stačí jen mírně polechtat plyn a auto se ochotně dere dopředu. Jestli má ale SsangYong Korando Achillovu patu, je to určitě spotřeba. Ta kombinovaná, papírová se v případě šestistupňového manuálu drží na hodnotě 7,65 litrů na sto kilometrů. Já měl ale automat, kde je v papírech uvedeno 7,95 l/100 km. No, žádná sláva to na první pohled není, bohužel. Samozřejmě realita je od ideálních papírových hodnot trochu jiná a po třítýdenním testu mi hodnota spotřeby atakovala číslovku 10. A to můžu s klidným svědomím říct, že jsem vůz používal zcela běžně, jako rodinné auto s maximálně třemi pasažéry a jízdami spíše klidnějšími, s dodržováním rychlostních limitů.

Celkově k jízdnímu projevu, který mi SsangYong Korando nabídl, nemám větších výhrad. Podvozek je naladěn na komfortní svezení, dokáže slušně absorbovat běžné nerovnosti. Na nějaké sportovnější závodění to ale pochopitelně není. Ať už z hlediska velikosti karoserie a těžiště, tak i s ohledem na výkon motoru, který dostačuje spíše na běžné ježdění.

Mohlo by vás zajímat:  Test Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition
Img 20231214 100013
Foto: David Hampl

Když jsem v minulosti testoval Korando s manuálem, vytýkal jsem ne úplně dokonalou přesnost, to jsem za sebe hodně zvažoval, zda radši nejít cestou automatu a mít po starostech. A teď, když se u mě na tři týdny usídlila předokolka s automatem, mám zcela jasno – automat. Pokud si za automatickou převodovku s ohledem na volbu nižší výbavy bude nutné připlácet, je to 42 900 Kč, což nepovažuji za nic hrozného a rozhodně bych do ní šel. V nejvyšší výbavě Premium už je automat samozřejmou součástí, jediná možnost volby.

Vítěz poměru cena / výkon

Jasně, nějaká negativa jsou. Ale celou dobu jsem mluvil o autě, jehož cena je hodně atraktivní. V ceníku je tou úplně nejzákladnější cenou částka 509 900 Kč, za verzi Club. Já dostal do testu nikoliv jen něco lepšího, ale to nejlepší. Výbavu Premium, která startuje na 689 900 Kč. K tomu jsem měl navíc ještě modrou barvu za 10 900 Kč, střešní okno za 14 900 a paket Premium+ za 49 900 Kč. Celkově jsem se tedy vyšplhal na 765 500 Kč, což je pořád nikoliv dobré, ale skvělé.

Na druhou stranu, trochu vám v hlavách bude hlodat, jak je to s tou spotřebou. Jestli někdy nastane ta hranice, kdy s každým najetým kilometrem budete přemýšlet, zda se ten cenový rozdíl oproti konkurenci pořád vyplácí. Ale na tohle odpovědět neumím, vždy bude hrát roli především váš nájezd a to, jaké budou ceny paliv a taky to, kolik aktuálně stojí konkurence. Troufnu si ale tvrdit, že když ceny paliv nepůjdou výrazně nahoru a vy budete mít, řekněme průměrný roční nájezd, budete stále v plusu, i když byste tohle auto měli vlastnit hodně dlouho, třeba i po celou dobu jeho životnosti.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora