Cyklisté mohou přestat ukazovat rukou. Využijí blinkrů umístěných na své bundě

Wy86z5ebcpl0fyflf9ut

Jezdit na kole ve městě nebylo nikdy populárnější. Úřady podporují cyklistiku kvůli ovzduší ve městech, sdílení kol je už poměrně běžné a miliony lidí po celé Evropě využívají kolo k cestám do práce, jako sport nebo jednoduše pro radost.

Komunikace mezi cyklisty a řidiči může být ale složitá. Když chce cyklista dát znamení o změně směru jízdy nebo poděkovat gestem, musí pustit řídítka, což může vést ke ztrátě stability, případně pádu, který v hustém městském provozu znamená mimořádné riziko. Podle údajů Evropské komise na evropských silnicích a ulicích každoročně zahyne přibližně 2 000 cyklistů.

Mohlo by vás zajímat:  Špatně ukončená svodidla mohou být rizikem. Systém SafeEnd tomu má zabránit

Ford nyní v zájmu iniciativy „Share the Road“ (podělte se o silnici) nechal vyrobit prototyp „emoji bundy“, která cyklistům umožňuje snadno a bezpečně signalizovat jejich záměry i pocity. Emoji jsou už od svého vzniku před více než dvaceti lety popisovány jako první jazyk vzniklý v digitálním světě. Pro většinu lidí je snazší vyjádřit pocity prostřednictvím emoji než verbálně do telefonu.

Emoji bunda

Fordova „Emoji bunda“ má na zádech diody upevněné v síťovině, které mohou zobrazit následující symboly. Cyklista volí konkrétní signál pomocí dálkového ovládání na řídítkách.

Mohlo by vás zajímat:  Do šesti let by se nová auta měla řídit bez naší pomoci

Žijeme – a jezdíme – ve světě, kde je komunikace mimořádně důležitá. Mezi řidiči a cyklisty se ale až příliš často redukuje na troubení a vulgární gesta. Cyklisté zpravidla musí pustit jednou rukou řídítka, chtějí-li komunikovat – a to snižuje jejch bezpečnost. Emoji bunda využívá všeobecně srozumitelné komunikační prostředky a ukazuje možný způsob, jak napětí mezi oběma skupinami snížit. Všichni se učíme, jak se o silnici dělit.“ Emmanuel Lubrani, „Share the Road“, Ford of Europe

Mohlo by vás zajímat:  Kam nazout horší pneumatiky? Rady expertů překvapí

Share The Road

Cílem kampaně „Share the Road“ je podporovat sounáležitost mezi různými skupinami účastníků silničního provozu. Ford věří, že z většího rozvoje bezpečné cyklistiky budou nakonec těžit všichni. Společnost vytvořila mimo jiné oceňovaný program virtuální reality, který pomáhá řidičům lépe se vžít do kůže cyklistů – a naopak. Předběžné studie naznačují, že téměř všichni účastníci programu vyjádřili po jeho absolvování vůli upravit své chování v silničním provozu.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora