Pokud se podíváme pod kapoty současných nových aut, můžeme se zhrozit. Je běžnou praxí, že pohonnou jednotkou auta jsou tříválcové motory s objemem pod jeden litr. Ani ten, kdo si chce připlatit za něco lepšího, nemá vždy šanci dostat pořádný agregát. A to, co už skoro zcela vymizelo, jsou atmosférické motory. Ty jsou obecně sen každého motoristy, ale je třeba dodat, že ne pro každého jsou vhodné.
Vyšší cena
V první řadě je třeba myslet na to, že auto s atmosférickým motorem bude často podstatně dražší než nějaký základ v podobě litrového tříválce s turbem. Pokud má někdo omezený rozpočet a navíc hledá auto spíše na běžné, klidné jezdění po městech a periferiích, je pro něho atmosférický motor spíše zbytečná investice a vyhozené peníze. Jen málokdy využije jeho potenciál a benefity.
Nehodí se do každého auta
Počítat je třeba také s tím, že atmosférické motory se prostě nehodí do každého auta. Spíše jsou vhodné do těch, kde má být jízda zábavou a zážitkem. Chtít například malé městské auto s atmosférickým motorem v principu nedává smysl a je zbytečné ho pořizovat. Naopak třeba u manažerských sedanů, velkých rodinných SUV nebo třeba sportovně laděných aut své místo najde.

Nemusí být stoprocentní
Atmosférický motor také nedokáže nabídnout vždy stoprocentní výkon, jelikož ten je často ovlivněný vnějšími vlivy. Konkrétně tedy atmosférickým tlakem. Ve vyšší nadmořské výšce může docházet k tomu, že atmosférický motor nemusí nabídnout tak dobrý výkon jako v nížinách. Při běžném provozu je to ale jev spíše nepozorovatelný.
Jede jinak
S atmosférickým motorem se to musí umět. Je třeba nebát se trochu více šlápnout na plyn a dostat ho do vyšších otáček. Teprve v tu chvíli dokáže nabídnout svůj výkon, často také zajímavý zvuk. Je prostě jiný oproti přeplňovaným motorům, kde mnohdy postačí jen trochu polechtat plyn a auto celkem ochotně a pružně zrychluje. U atmosféry je třeba si chvíli počkat.
Zdroj: https://www.autosenseity.com/2020/05/what-is-naturally-aspirated-engine-pros.html