Poslední dny sužují naši zemi vlny nepředstavitelných veder, a má to ještě nějakou chvíli pokračovat. Vedra, resp. sluneční záření, mají samozřejmě velký vliv na naše automobily, které pod náporem záření a horkého vzduchu trpí. Konkrétně vnitřní prostor je téměř neobyvatelný. Možností, jak extrémním teplotám uvnitř automobilu aspoň trochu zabránit, mohou být fólie na okýnka. Pokud se rozhodnete nainstalovat si je na váš vůz, měli byste vědět několik důležitých informací.
Fólie jako ochrana před horkem
Znáte to, venku je vedro jak blázen a vy se potřebujete někam dostat. Přijdete ke svému krásnému vozu, které je celý den zaparkované na slunci, nastoupíte a v tu ránu dostanete horkou facku. Uvnitř vozu je neskutečná sauna, natož tak držet volant. Řeknete si, že příště musíte určitě zaparkovat někde ve stínu. Co když ale tuto možnost nemáte? V tomto případě si lze pořídit fólie, které do auta propustí mnohem méně světla a tepla.
Všichni moc dobře víme, že v létě za vysokých teplot, se interiér vozu ohřívá velmi rychle, a to většinou na extrémní teploty. Kvůli plechové karoserii a velkému množství oken, se mohou během pár minut vnitřní teploty vyšplhat i na 70° Celsia. Chcete-li si z tohoto důvodu pořídit fólie na skla, je dobré znát několik důležitých věcí. Jinak by se mohlo stát, že taky neprojdete technickou kontrolou. Co by tedy měla splňovat správná fólie?
- měla by mít schvalovací značku
- a vhodnou celkovou propustnost
Schvalovací značka a propustnost
Rozhodnete-li se pro koupi a instalaci fólií, je dobré vědět, že na auto je možné nalepit jen fólie, které jsou pro použití na autoskla schválené. Poznáte to podle značky s nápisem ATEST 8SD, která by na fólii měla být. Jde o schvalovací značku, která prošla náročnou atestací.
Důležitá je také propustnost světla dané fólie. Propustnost je stanovena předpisem EHK č.43 pro čelní a přední boční sklo. Celkově nesmí být nižší než 70 %. Na propustnost světla u fólie je třeba brát opravdu velký zřetel. Některá auta už totiž mají od výrobce skla zatmavená nebo zbarvená, a pokud k nim přidáte ještě fólie, nebezpečně se to může blížit hranici 70 %.
Jak poznám celkovou propustnost?
Celkovou propustnost zjistíme tak, když sečteme údaje o tónování od výrobce a propustnost fólie. Výsledek by neměl být nižší než 70 %. Během STK může být propustnost změřena pomocí schváleným měřících přístrojů, kterými by měla být každá STK vybavena. Pokud by během kontroly na STK bylo zjištěny v tomto směru závady, dostanete červenou nálepku na 30 dní.
Chcete-li si instalovat fólii na přední čelní sklo, máte smůlu. Ministerstvo dopravy tuto možnost přímo zakazuje. Možné ovšem je, nechat si instalovat zatmavený pruh na horní konec čelního skla. Pruh musí být ovšem schválen a měl by projít atestem.
Instalace fólie
Pokud se přeci jen pro fólie rozhodnete, máte dvě možnosti, jak je instalovat. První možností je, svěřit tuto instalaci specializované firmě. Zde se ovšem ceny pohybují od 2500 Kč. Druhou možností je, instalace svépomocí. Cena bude pravděpodobně nižší, ale zabere Vám to trochu déle práce. Nevýhodou tohoto řešení je, že na to nedostanete žádnou záruku. Každopádně ale stojí instalace fólií, ať už ve firmě nebo sami, za zvážení.