Češi začali kupovat novější auta. Na omlazení vozového parku to stále nestačí

Auto 465412 640

Češi v loňském roce za ojeté automobily utratili přes 115 miliard. Průměrné stáří prodaného vozu poprvé kleslo pod deset let. Nejvíce se dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy, kde dominovala Škoda Octavia s dieselovým motorem a nájezdem do 130 tisíc kilometrů. Poptávka po tomto typu automobilu však výrazně převyšuje nabídku, což by mohlo vyřešit větší provázání se zahraničními trhy.

Trhu s ojetými automobily se daří. Potvrzuje to souhrnný report online prodejce vozidel Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), který díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě monitoruje přes 80 % tuzemského trhu. Z údajů společnosti vyplývá, že Češi v roce 2019 za ojeté automobily utratili meziročně o 4,5 % více, v počtu prodaných kusů napřímo koncovým zákazníkům to bylo s meziročním růstem 2 % přes 457 tisíc vozů. Nejvíce se dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy, kde dominovala Škoda Octavia s dieselovým motorem a nájezdem do 130 tisíc kilometrů. Poptávka po tomto typu automobilu však výrazně převyšuje nabídku, což by mohlo vyřešit větší provázání se zahraničními trhy.

Vozový park tuzemských ojetých automobilů se s posilující kupní silou českých zákazníků postupně omlazuje, poprvé v historii průměrný věk prodaného ojetého vozu klesl pod hranici deseti let – konkrétně na 9,5 roku. Průměrný nájezd loni prodaného auta je 153 tisíc kilometrů, tedy o 3,5 tisíce méně než v předchozím roce. Prodejům ojetých automobilů jasně dominují specializované subjekty, jako jsou autobazary či dealerství, v poměru 73 % oproti 27 % mezi soukromými osobami.

Mohlo by vás zajímat:  Rozvoz pošty v nových vozech: Peugeot v ČR dokončil největší dodávku vozů ve své historii

Žebříčku TOP 5 prodávaných aut dominují tři modely značky Škoda, v čele s Octavií, Fabií a Superbem, následují dva modely značky VW Passat a Golf. Z hlediska nejprodávanějších značek opět jasně vede tuzemská Škoda s 28 %, s 12 % následuje Volkswagen a trojici uzavírá Ford se sedmi procenty. Na čtvrté příčce se usadilo německé BMW s 4,7 % a s 4,3 % se na páté dostala značka Peugeot. Skokanem roku oproti loňsku se na 6. příčce stala značka Hyundai s nárůstem 15 % oproti roku 2018.

Z hlediska motorizace celkem 52 % prodaných vozů pohání dieselový pohon, 45 % připadá na benzin. Díky oblíbenosti dieselů se vůbec nejprodávanější motorizací stal motor o výkonu 110 kW, na druhém místě se u dieselů umístil pohon s výkonem 103 kW a do pomyslné první trojky se dostaly ještě motory s výkonem 81 kW. V případě vznětových, tedy benzinových motorů vede motorizace s výkonem 77 kW, následována variantami s výkonem 85 kW a 88 kW. Hybridy a elektromobily se na celkovém prodeji zatím podílely pouze 0,45 %, resp. 0,18 % – pro českého zákazníka je v oblasti alternativních pohonných hmot stále atraktivnější LPG (1,21 %) i CNG (0,51 %).

„Z našich datových analýz vyplývá ještě jeden fakt, a to ne příliš pozitivní – velkým problémem českého trhu zůstává stáčení kilometrů. Tato situace má největší negativní dopad především na důvěryhodné prodejce, mezi které patří hlavně autorizovaná dealerství a seriózní bazary. Na ty pak dopadá špatné světlo od nepoctivé části trhu,” dodává Jakub Šulta, CEO a spoluzakladatel startupu Carvago. „Přirozený vývoj stárnutí vozu – tedy nájezdu kilometrů v závislosti na věku auta – má lineární křivku. Průměrný nájezd vozu za jeden rok je přibližně 20 tisíc kilometrů, což znamená, že pětileté auto má nejčastěji nájezd kolem 100-120 tisíc km. Loni byl průměrný nájezd prodaného vozu 153 tisíc kilometrů, tedy vůz, jehož stáří by mělo být 6-7 let. Desetileté vozy by pak podle těchto reálných úvah měly mít nájezd kolem 200-240 tisíc, což však zhruba o 80 tisíc nekoresponduje s údaji o celkovém trhu. Pokud by se povedlo odstranit z trhu podvodné prodejce a zamezit stáčení kilometrů, došlo by k prudkému nárůstu počtu prodaných vozů v dealerské síti a Češi by měli větší jistotu při nákupu ověřených a garantovaných ojetých vozů.”

Mohlo by vás zajímat:  Opel Adam přijíždí na trh ve dvou nových verzích

Více jak polovina ojetých vozů je dovezena ze zahraničí

52 % prodaných ojetých automobilů pochází původně ze zahraničních trhů, zbylých 48 % bylo poprvé zaregistrováno v Česku. V čele žebříčku TOP zemí, ze kterých se k nám auta nejčastěji dováží, je první Německo, následuje Itálie, Rakousko, Francie a pětici uzavírá Belgie. Další významné oblasti představují například Švýcarsko či Holandsko. Nejprodávanějším vozem ze zahraničí sice stále zůstává Škoda Octavia, nicméně na druhou příčku se s výraznými prodeji dostaly modely Passat a Golf od německého Volkswagenu, které vedou před Škodou Fabií.

Saturace českého trhu a export do zahraničí

V oblasti prodeje ojetých automobilů se projevuje výrazný nepoměr mezi poptávkou a nabídkou. Dokládá to například situace kolem nejprodávanějšího ojetého vozu v ČR, Škody Octavie Combi v cenové hladině do 310 tisíc Kč a motorizací 2.0 TDI 110 kW, manuální převodovkou a výbavou Ambition do pěti let stáří a nájezdem cca 120 tisíc km, kterých je mezi českými dealery či autobazary výrazný nedostatek. Do vyrovnaného stavu v současné době chybí zhruba 1 000 vozů, což je počet, který se rovná prodeji téhož modelu v celé ČR po dobu 6 měsíců. Vozů značky Škoda pak na českém trhu celkem chybí více než 5,5 tisíce kusů. Z první pětice nejprodávanějších značek jsou nedostatkovým zbožím s více než 300 kusy také Volkswageny. Naopak Fordy a BMW vzhledem ke svému obratu na skladech mírně přebývají.

Mohlo by vás zajímat:  Češi si letos raději kvůli dovolené pořídí automobil, než letenky

„Nabídka vozů starších 5 let je na českém trhu nedostačující a vysoká poptávka českých koncových spotřebitelů není dlouhodobě uspokojena. Důvodem jsou nedostatečné prodeje nových vozů, které by na trhu zůstávaly a postupně stárnuly. Mladé ojetiny generované z nových vozů, typicky ukončené operativní leasingy, nejčastěji do 2-3 let stáří, jsou oproti tomu pro českého zákazníka příliš drahé. Proto se jich část exportuje za hranice a zbylá část na českém trhu trpí horší likviditou. Prodávají se totiž zhruba 2x až 3x pomaleji než průměrná ojetina ve stáří 5-6 let,” komentuje trendy napříč evropskými trhy Jan Kranát, COO a spoluzakladatel startupu Carvago.

Tomáš Dostál

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora