Čekají na nás nová nařízení pro denní svícení vozidel. Víte jaká?

Buildings 1851246 960 720[1]

Česká policie usiluje o to, aby čeští řidiči svítili i zadními světly vozidla. Toto opatření však sebou nese celou škálu technických problémů a otazníků. Na je třeba se připravit?

Kdy se nás bude nařízení zadních světel týkat?

Aktuální zákony o silničním provozu uvádějí pouze tu skutečnost, že vaše vozidlo musí svítit potkávacími a obrysovými světly. Povinnost je zde svítit pouze předními světly. To však bohužel nestačí například při předjíždění ostatních vozidel. Ředitel silniční bezpečnosti Roman Budský tvrdí, že díky zavedení denního osvětlení vozidla byla pravděpodobnost vzniku nehod a následků fatálních střetů ve dne snížena až o 15 procent. Zraněných pak bylo také méně a to až o pětinu a počet smrtelných nehod klesl o čtvrtinu. I  v České republice toto opatření výrazně snížilo počet nehod, nicméně bodový systém, kterým byl zaveden ve stejnou dobu tuto statistiku také ovlivnil k výraznějšímu poklesu nehodovosti. Nedá se tak zcela jistě říci, které opatření prospělo více a které méně.

Mohlo by vás zajímat:  Nové logo BMW ztratilo svůj typický prvek. Ne každému se bude líbit

Kdy?  Vše je v rukou poslanců

Policie by chtěla povinnost svícení zadních světel za dne realizovat co nejdříve, jelikož by opatření mělo snížit nehodovost a další vysoké procento. Ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch říká, že i záchrana několika životů přece stojí za to. Tvrdí, že pokud totiž za zcela jasného počasí pojedete do lesa, oči si budou zvykat na příšeří. Vy tak následně přehlédnete vozidlo, které jede pomaleji před vámi a narazíte do něj. Zadní osvětlení by tak mohlo ovlivnit viditelnost vozidel, které mají zapnutá denní svícení a již se stmívá.

Mohlo by vás zajímat:  Ženy daly jasně najevo, že preferují korejská auta. Kia Sportage se stala vítězem prestižní světové ankety

Jaké komplikace může opatření přinést?

U starších typů vozidel by mohlo dojít k technickým problémům. Musela by být stanovena pravidla a normy, dle kterých by se světla instalovaly. Někteří řidiči by také s tímto opatřením pocítili zvýšení spotřeby vozu. Nemělo by se však jednat o zásadní dopad.  U zadních LED svítilen se předpokládá stejný nárůst spotřeby jako u svítilen předních a to od jedné do tří desetin procenta. O efektivitě a úskalích zavedení zadních světel se diskutuje také v dalších zemích a téměř žádná země Evropy tak nezahálí.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora