Není tomu ještě tak dávno, kdy jízda autem za postarší čmoudící Avií byla jasnou výzvou přepnout si ventilaci na vnitřní okruh. Charakteristický zápach asi dodnes neomylně rozezná každý z nás. Dnes chce firma z Přelouče na Pardubicku vyrábět nákladní vozy s elektrickým pohonem.
Přísné emisní normy prodražují výrobu
Současné dieselové agregáty pohánějící produkci Avia Motors samozřejmě mají daleko do starých Avií a splňují aktuální normu Euro 6. Do léta se plánuje ještě výroba několika desítek těchto vozů. Automobilka také vyrobí ještě devatenáct výročních vozů ke stoletému výročí vzniku značky v roce 1919. Protože podzim však přinese nové emisní normy, další výroba dieselových Avií by dle tiskového mluvčího společnosti nebyla rentabilní.
Základem pro výrobu elektrických nákladních vozidel lehké a střední kategorie má být současná modelová řada Avia Initia. Pohonnou jednotku mají dodávat partneři z Evropy nebo Asie, ale jednání jsou teprve na začátku. Avia Motors už přitom s podobnou spoluprací zkušenosti má, kdy ke konci minulého desetiletí spolupracovala se společností Smith z Velké Británie na výrobě elektromobilu na platformě modelové řady Avia D.
Zaměření na servis stávajících modelů
Automobilka zatím nicméně o své elektrické budoucnosti hovoří opatrně. Po ukončení výroby dieselových nákladních automobilů se chce nadále soustředit především na jejich servis. Plánuje se nadále:
- výroba náhradních dílů
- jejich montáž do celků
Avia Motors v Česku v současnosti už nevyrábí. V roce 2013 byla veškerá výroba přesunuta do Indie, kam ji přenesl někdejší majitel, indická skupina Ashok Leyland Motors. Od roku 2016 je vlastníkem Czechoslovak Group (CSG).