BMW M4 je i v roce 2015 Oficiálním vozem MotoGP

BMW M je partnerem Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP již od roku 1999. Tato kooperace bude probíhat i v roce 2015, tedy 17. sezónu v řadě. BMW M podepsalo smlouvu o spolupráci s origanizátorem MotoGP, společností Dorna Sports, až do roku 2020 včetně. Stejně, jako v minulých letech, i letos má BMW M pozici „Oficiálního vozu MotoGP“. Součástí partnerství je kromě jiného i dodávka Safety Caru pro celý šampionát. Mezi těmito vozy se objevilo například v roce 2001 BMW Z8 nebo v roce 2009 BMW X6 M. Pro letošní rok bude v roli Safety Caru Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP BMW M4 Coupé. Na rozdíl od bíle lakovaného vozu minulého ročníku, přijíždí letošní černý speciál se speciálně upraveným motorem vybaveným vstřikováním vody.

Mohlo by vás zajímat:  Japonská Toyota zvažuje návrat do závodu F1

Zážehový řadový šestiválec M TwinPower Turbo s vysokootáčkovou koncepcí a osobitými závodními geny významně přispívá k vysokovýkonnému charakteru tohoto vozu. Již sériově vyráběná verze tohoto sportovního motoru poskytuje nejvyšší výkon 317 kW (431 k) a poskytuje maximální točivý moment 550 Nm v širokém rozsahu využitelných otáček (kombinovaná spotřeba paliva 8,8–8,3 l/100 km; kombinované emise CO2 204–194 g/km). Safety Car, který se pohybuje v extrémně výkonově orientovaném světě MotoGP, v němž bojují o body a umístění nejlepší motocykloví jezdci, musí disponovat také patřičně pozoruhodnými výkonovými parametry. Inženýři divize BMW M vybavili, s ohledem na tuto skutečnost, vysokovýkonnou poháněcí jednotku inovativním vstřikováním vody. Tím výrazně zvýšili výkonové parametry motoru. Vstřikování vody umožňuje zvýšit limity maximálního výkonu, které jsou jinak omezeny tepelnou odolností.

Mohlo by vás zajímat:  Velká cena MyRace 2020 vynesla závodníkům na simulátoru dohromady přes 103 tisíc korun

Vysoký potenciální výkon přeplňovaného šestiválce kladl dosud mimořádně vysoké nároky na řízení provozní teploty motoru a jeho pomocných agregátů. Kromě hlavního chladiče zaručují vyvážené řízení teploty ve vysokoteplotních a nízkoteplotních okruzích další doplňkové chladiče. To platí i pro převodovku a turbodmychadla. Stlačený vzduch, který je zahříván v turbodmychadlu, je ochlazován nepřímým mezichladičem s přídavným elektrickým vodním čerpadlem. Systém vstřikování vody používaný divizí BMW M dále optimalizuje výkonové parametry a spotřebu paliva přeplňovaného řadového šestiválce při plném zatížení. Inženýři využívají fyzikálního účinku odpařování vody k získávání potřebné energie z okolního média. Voda je jemně rozprašována do sacího modulu, čímž během odpařování výrazně ochlazuje stlačený nasávaný vzduch. Tím se snižuje teplota ve spalovacím prostoru, a s ní i tendence k detonačnímu spalování (tzv. klepání motoru). Přeplňovaný motor může proto pracovat s vyšším plnicím tlakem a optimalizovaným předstihem zážehu.

Mohlo by vás zajímat:  Začal 41. ročník Rallye Dakar. Jak se průběžně daří českým favoritům?

Zdroj: BMW