Snaha většiny automobilek poslední roky ukazuje, že řidič je ve vozech stále méně potřebnějším článkem. Stačí se podívat na množství různých asistentů, kterými jsou auta prošpikována. Dokážou sami brzdit, dokážou sami zaparkovat, umí jet ve správném pruhu a ty nejlepší umí dokonce i sami řídit. Když se podíváme do segmentu běžnějšího, najdeme zde automatizaci, která se týká světel.
Trend automatických světel
Automatizace v současných vozech se týká také světel. A rozhodně se nemusí jednat jenom o auta s vyšší cenovkou. Tyto funkce už mají i auta v základních výbavách, a to nemusí patřit do vyšších tříd. Je jasné, že z pohledu řidiče se jedná o funkce, které mohou přinášet větší komfort a pohodlí – řidič nemusí na světla myslet. V běžném provozu se ale ukazuje, že tyto funkce mají své mouchy, které mohou dokonce přispívat k většímu nebezpeční na silnicích.
Automatické denní svícení
Jelikož je zákonem nařízeno takzvané denní svícení, mají řidiči díky automatickým světlům výraznější pohodlí. Přepínač nastaví do této polohy a mohou nechat auto, aby přepínalo s denního svícení na běžné, které by se mělo aktivovat při horších světelných podmínkách. Realita je však taková, že technika mnohdy selhává při dešti nebo v mlze, a auto se tak po silnici pohybuje výhradně v režimu denního svícení. A jelikož v tomto režimu nejsou aktivována zadní světla, jde o nebezpečný jev.
Automatické přepínání dálkových světel
Funkce, která má ulehčit především v noci, kdy řidič nemusí neustále zapínat a vypínat dálková světla. O toto se opět stará elektronika, která bohužel stejně jako v předchozím případě nemusí fungovat úplně spolehlivě. A k čemu tato situace vede? V řadě případů mohou být oslňována protijedoucí auta z důvodu, že funkce dálkových světel se zapne, nebo nevypne, i když je vozidlo v dohledu. Dalším rizikem může být to, že se na prázdné vozovce systém neaktivuje, což může znamenat špatnou viditelnost pro řidiče.