Mladoboleslavská automobilka Škoda včera poprvé oficiálně představila novou generaci modelu Octavia. Že se jednalo o skutečně velkou slávu, dokládá fakt, že se prezentace zúčastnilo více jak 300 novinářů z celého světa. A AutoZine mezi nimi nechyběl. Veškeré detaily popsal Honza již včera, proto si nyní představíme Octavii z osobního pohledu.
Design
Nový designový jazyk značky se poprvé představil na autosalonu v Ženevě 2011, kde byl hlavním tahákem automobilky koncept Vision D. Z něj je nyní patrné, kde se brala inspirace při návrhu modelů Citigo a Rapid. Nové Octavii se současný recept designu škodovek nevyhnul, což byla sázka na jistotu.
Po prvním osobním spatření vozu nastal všeobecný úžas. Někteří sice píší, že se překvapení nekonalo, ale sami si lžou do kapsy, což dokládal mohutný aplaus po příjezdu červeného vozu. Tvary Octavie v sobě spojují krásu, charisma a praktičnost, což je v dnešní době vysloveně nutnost. Pryč jsou kulaté linie faceliftované verze druhé generace. Nastupují ostré hrany, někdy až chirurgicky sterilní detaily a zároveň je k vidění spousta indicií, dle kterých se dá předběžně určit směr nové generace Superbu.
Interiér
Zde se nesmazatelně podepisují dva důležité faktory – rapidní nárůst rozměrů vozu a fakt, že zde není krom elektroniky nic, co známe z předchozí generace.
Už minulá Octavia byla velké auto, s novou generací však přibude objednávek léků na agorafobii. Řidič a spolujezdec se v běžném režimu jízdy sice nemusí dorozumívat pomocí posunků, ke kontaktu loktů však v drtivé většině případů nedojde. Stejné je to i vzadu, kde se naplno projevuje oněch 90 milimetrů nárůstu délky. Místa pro kolena bude dostatek i v případě, že měříte dva metry a v příčném směru nebude strádat ani trojice cestujících. Stejné je to i s prostorem nad hlavou, a když uvážím, jak velkým zavazadlovým prostorem vozidlo disponuje (590 litrů!), dostávám prodejní trhák pro Českou republiku.
Celkové zpracování interiéru a použité materiály jsou na velice vysoké úrovni. Vystavené vozy dostaly do vínku snad celý seznam příplatkové výbavy, detaily jako slícování jednotlivých dílů či povrchové úpravy jsou však pro všechny specifikace stejné. Komplet vnitřku působní neuvěřitelně útulně a bytelně, proto se nebude třeba obávat skřípajících či povrzávajících plastů po prvních stovkách kilometrů. Škoda tak reaguje na potřeby průměrných Čechů, kteří budou novou Octavii využívat především jako rodinný vůz pro každou příležitost.
Hmotnost
Ještě nedávno by platilo pravidlo, podle kterého musí s nárůstem rozměrů narůst i hmotnost. U Škody Octavia třetí generace tomu tak ale není. Vše má na svědomí nová modulární platforma MQB, která je společná pro všechny modely Volkswagenu od Pola po Passat. Konstrukce s umístěním motoru napříč umožňuje měnit rozvor a rozchod kol pro použití v širokém spektru vozů koncernu VW. I přes jedinečné rozměry nové Octavie (délka 4659 mm, šířka 1814 mm, rozvor 2628 mm) tak bude její hmotnost až o 102 kilogramů nižší než současná generace v podobné specifikaci. Třetí novodobé vydání vozu by se tak mohlo s motorem 1,2 TSI dostat na startovací hmotnost okolo 1150 kilogramů.
4×4
Jedna z hlavních otázek, na kterou jsme dostali odpověď. Ano, ale musíme si počkat do roku 2014. Samozřejmostí je i verze Scout a oproti jednoduché zadní nápravě, kterou disponují levnější modely, se zde objeví víceprvková. Přenos síly na zadní kola zůstane prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex pravděpodobně zachován.
Motory
Pohonné ústrojí popsal kolega Honza již včera, neuvedl však jednu důležitou poznámku – model RS. Zde by měl dostat obligátní přepis „Rychlá Škoda“ za vyučenou, jelikož o této verzi automobilka hovoří jako o nejrychlejší škodovce vůbec. To by však znamenalo překonat výkony modelu Superb s atmosférickým šestiválcem o objemu 3,6 litru. Beru-li v potaz, že si bude Octavia RS v rámci koncernu držet odstup od nového Golfu GTI, neviděl bych tvrzení automobilky až tak růžově. Tak jako tak se pod kapotou „eresa“ znova objeví přeplňovaný dvoulitr TSI, který nabídne výkon v rozmezí 210 – 230 koňských sil. O přenos výkonu na kola se postará manuální šestistupňová nebo automatická dvouspojková převodovka DSG.
Cena
Největší a zároveň nezodpovězená otázka. Odhadnout základní cenu vozu však není takový problém, jelikož Volkswagen již dávno prozradil hodnotu nové generace Golfu. Oněch 339 000,- korun berme jako odrazový můstek, pod který česká automobilka z hlediska nátlaku koncernu VW nepůjde. V reálu bychom se tak mohli dočkat základní ceny okolo 350 tisíc korun. Na oficiální ceník se však budeme muset počkat minimálně do února příštího roku.