Lexus NX 300h PRESTIGE 4×4 E-FOUR, kompaktní SUV s futuristickým vzhledem a hybridní technologií pohonu

8

Redakčním testem nám tentokrát prošel menší z dvojice zástupců kategorie SUV oblíbené japonské prémiové značky Lexus. Lexus NX je oproti většímu sourozenci RX kompaktnějším SUV, a je daleko více zaměřen na provoz v městském prostředí.

NX je modelem, který již delší dobu čeří vody této poměrně nabité a velmi oblíbené kategorie městských kompaktních SUV. Konkurence je zde opravdu početná, NX je však modelem, který své zákazníky láká na jistou dávku originality vnějšího vzhledu a také na léty ověřenou techniku hybridního pohonu.

Lexus NX je ale také modelem, který se vcelku logicky stará o velkou porci prodejnosti vozů této značky. V prodeji je již od roku 2014, v loňském roce navíc prošel lehkou modernizací, která se lehce dotkla vzhledu jeho přední i zadní partie. Stran interiéru pak došlo k modernizaci převážně středového panelu.

Námi testovaný vůz s označením 300h byl poháněn řadovým benzínovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru, který má možnost pracovat v Atkinsově cyklu s jedním, nebo dvěma elektromotory (v závislosti na počtu poháněných náprav). Na přední kola je síla přenášena pomocí elektronické planetové převodovky s plynule měnitelným převodem e-CVT. Námi testovaná verze byla vybavena pohonem i zadní nápravy, pod označením E-FOUR, kde se o pohon zadní nápravy stará druhý elektromotor. Samotný benzínový motor disponuje výkonem 114 kW / 155 k, přední elektromotor 105 kW / 143 k a zadní elektromotor potom výkonem 50 kW / 68 k. Celkový, nikoliv součtový výkon této hybridní soustavy pak činí 145 kW / 197 k.

Jak to tedy celé v modelu NX funguje dohromady? Je jasné, že hybridnímu ústrojí nejvíce svědčí městské prostředí, zde je Lexus jednoduše excelentní. Tichost a plavnost jeho jízdního projevu je opravdu skvělá. Při brždění nebo zpomalování je kinetická energie oběma elektromotory přeměňována ne elektrickou energii, která se ukládá do akumulátoru pro pozdější využití při jízdě v čistě elektrickém režimu, nebo při nutnosti svižné a okamžité akcelerace. Hybridní akumulátor je při jízdě průběžně dobíjen (rekuperací, nebo samotným motorem), nevyžaduje tedy žádné dobíjení z vnějšího zdroje. Elektrickou energii pak velmi elegantně využijete například v jakékoliv koloně, při parkování nebo s ní jednoduše přejedete celou vesnici. Jakmile sešlápnete plyn nad stanovenou hranici, která je jasně patrná na siloměru, který je místo otáčkoměru umístěn vedle rychloměru, sepne se benzínový motor, a potřebný výkon velmi rychle saturuje.

Mohlo by vás zajímat:  Ssangyong Korando - nová hvězda mezi kompaktními suvčky?

Musím říci, že jsem se s oblibou po delší době opět svezl s vozem, který vás o zvoleném jízdním stylu nutí přemýšlet. Pracujete-li s hybridním ústrojím rozumně, odmění vás zajímavou spotřebou. Já jsem se s ním v rámci města dostal na spotřebu 7,5 litrů / 100 km, a to na tak velký vůz není vůbec špatný údaj.

Co když ale NX pobídnete k dynamičtější jízdě? Vedle režimu NORMAL a ECO tu máme i režim SPORT. Při této situaci jsem si bohužel musel lehce postesknout po modelu RX, který disponuje benzínovou V6 o objemu 3,5 litrů, který jsme již také v minulosti testovali. RX umí jet také velmi komfortně a šetrně, ale když probudíte tu V6, dostanete ohromnou odměnu v podobě jasného zátahu, který je doprovázen nádhernou zvukovou kulisou, a to se u modelu NX jednoduše nekoná. Na druhou stranu je otázkou, jestli je to vlastně vůbec špatně? Nakonec je to jen o pocitu, a o tom co od vozu vlastně chcete. Mě osobně se však tato diverzita jednoduše líbí, když vám vůz umí nabídnout různé polohy jeho projevu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen Caddy Style 1.5 TSI s kempovací vestavbou

Pokud tedy tomuto hybridnímu ústrojí začnete šlapat na krk, nebo ho vezmete na dálnici, dočkáte se poněkud hlučnější odezvy od motoru a vcelku logicky dochází také ke zvýšení spotřeby, která se v rámci testu pohybovala okolo hodnoty 8,5 litru / 100 km. Tato poloha, dle mého názoru, není NX moc blízká, ale nemám mu to vůbec za zlé, protože o tom, toto auto vůbec není.

Prémiový look testované verze podporovala výbava PRESTIGE, která tvoří jakousi zlatou střední cestu. Volit můžete ještě mezi nižšími výbavami ELEGANCE a COMFORT, nebo vyššími F SPORT, F SPORT TOP a LUXURY. Celkový vnější slušivý vzhled pak dotvářela elegantní bílá barva nabízená pod označením Sonic White.

Vozy značky Lexus na své zákazníky útočí svým jasně rozpoznatelným, originálním a dynamickým vnějším designem. Výjimkou není ani model NX, který je sice o něco umírněnější, ale rukopis značky Lexus je na voze jasně patrný. Ohromná přední maska, která v jednom kuse přechází až do spodní části nárazníků, disponuje chromovaným lemováním, které je po stranách výrazně prolomené do středu vozu a opticky Vás směřuje do míst, kde je umístěno logo automobilky. Mohutnost boční partie, které je docíleno poměrně vysoko umístěnou spodní hranou bočního prosklení, nebo horizontální orientace klínovitých zadních koncových světel. To vše jsou atributy, které design všech vozů této značky jednoznačně prezentují.

Interiér NX, obdobně jako u svých sourozenců, už tak futuristicky nevypadá, zde je vsazeno na klasiku v luxusním podání. Testovaná verze disponovala sedadly s koženým čalouněním, na předních pozicích s nastavením v osmi směrech nebo s vyhříváním, kůží obšitým volantem, stříbrnými doplňky, dvouzónovou automatickou klimatizací, centrálním dotykovým displejem, DVD přehrávačem, nebo prémiovým audiosystémem s 10-ti reproduktory.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Infiniti Q50S Hybrid AWD

Většina ovládacích prvků vozu se nachází na středovém tunelu, který z prostoru mezi sedačkami plynule přechází do palubní desky, kde je zakončen zmiňovaným displejem palubního infotainmentu s uhlopříčkou 10,3 palců. Ovládání palubního infotainmentu je u vozů této značky velké téma. U modelu RX to bylo pomocí velmi citlivého ovladače, chcete-li joysticku Remote Touch, zde pak pomocí jakéhosi touchpadu s haptickou odezvou. Přiznám se, že s oběma druhy ovládání jsem měl problém, v obou případech to chce velkou dávku trpělivost a přesnosti. S ostatními ovládacími prvky vozu není sebemenší problém, příjemně měkký je například chod voliče automatické převodovky. Co je ale zapotřebí pochválit, to je vnitřní prostor, toho je zde opravdu dostatek. To samozřejmě platí i o zadních pozicích, kde máte navíc možnost částečného poklopení opěradla. Zavazadlový prostor má vyšší nakládací hranu, objem dostačujících 475 litrů a elektronicky ovládané bezdotykové dveře.

Lexus NX v základní verzi dle informací prodejce pořídíte již od 899 000 Kč včetně DPH, ve výbavě PRESTIGE, kterou jsme testovali od 1 390 000 Kč včetně DPH a námi testovaný vůz, který disponoval příplatkovou výbavou PAKET LEXUS SAFETY SYSTÉM + (zahrnující přednárazový bezpečnostní systém, adaptivní tempomat, adaptivní systém ovládání dálkových světel, asistent pro jízdu v jízdním pruhu a systém rozpoznávání dopravních značek) a metalický lak SONIC WHITE pořídíte za 1 510 000 Kč včetně DPH.

Lexus NX je tedy dalším plnohodnotným zástupcem v aktuální nabídce této prémiové značky, její vozy vynikají originálním a velmi futuristickým designem. Lexus NX nejde se svým vnějším vzhledem tak daleko, jako například model RX nebo dokonce LC, a je tedy lehce zdrženlivý a umírněný, přesto ale dynamický a velmi líbivý.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora