Lexus RX 450h AWD – čtvrtá generace luxusu

Lexus Rx 01

Čtvrtá generace luxusu, to je redakční test vozu Lexus RX 450h. Jedná se o průkopníka kategorie luxusních hybridních SUV, kterého japonská automobilka vyrábí již od roku 1997.

Námi testovaná čtvrtá generace disponovala hybridním pohonem v kombinaci s šestiválcovým benzínovým motorem, automatickou převodovkou a nejvyšším stupněm výbavy Luxury.

Svým hybridním pohonem Vám RX dává najevo, že jeho ideálním teritoriem bude městské prostředí, kde je díky dvojici elektromotorů schopné ujet i několik kilometrů čistě na elektrickou energii. Nenechme se ale zmýlit, RX se velice dobře cítí i mimo městské prostředí a projev jeho benzínové V6 je velmi návykový.

Hybridní modifikace vozu je vždy vybavena pohonem 4×4, každý z dvojice elektromotorů totiž obsluhuje pohon jedné z náprav.

Lexus RX 450h Vás osloví svým osobitým designem, výborným zpracováním a vyspělými technologiemi.

 

EXTERIÉR

Aktuální vnější vzhled modelů značky Lexus se nese v duchu originality, elegance a jasně čitelné dynamiky, model RX není samozřejmě žádnou výjimkou.

Dynamika celého vozu je nejpatrnější z přední partie, ta je propracovaná do nejmenšího detailu.

Dominuje jí ohromná přední maska, která v jednom kuse přechází až do spodní části nárazníků. Ten je díky masce úplně potlačen a značně redukován. Maska dále disponuje chromovaným lemováním, které je po stranách výrazně prolomené do středu vozu a opticky Vás směřuje do míst, kde je umístěno logo automobilky.

Přední nárazník je dále prostřižen, efektně přerušen v místech před předními koly, do těchto místech jsou situována mlhová světla, která jsou obdobně jako přední maska akcentována chromovaným lemováním.

V obdobném duchu se nesou i přední LED světlomety, světelný podpis jejich denního svícení opět evokuje ohromnou dynamiku přední části vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota se spojila s vodíkovou asociací proti globálnímu oteplování

V rámci boční partie stojí za zmínku prolis spodní části dveří, který se před zadním kolem efektně zvedá a práh vozu tak opticky nabírá na mohutnosti. Dále je to prosklení, které v rámci céčkového sloupku kontinuálně přechází do zadního okna a vytváří se tak dojem plovoucí střechy.

Zadní partie působí potom z celého vozu nejklidněji, horizontálně orientované lampy jsou v jejich horních partiích efektně klínovitě useknuté. Zadní nárazník je dále oživen dvojicí svisle orientovaných, do nárazníku proříznutých odrazek.

Testovaná verze byla obuta do dvacetipalcových disků s efektním designem podtrhující celkový koncept vozu.

 

INTERIÉR

Interiér RX se nese na vlně klidné elegance, není již tak ostře dynamický jako exteriér, spíše Vás uklidní svojí lehkostí, jasnými liniemi a dobrou vnitřní ergonomií.

Testovaná verze disponovala interiérem v kombinaci krémové semi-anilinového koženého čalounění s tmavě hnědým dřevěným obložením Shimamoku s matným povrchem. Dřevěné obložení přístrojové desky je laserově zpracované firmou Yamaha, která se specializuje na výrobu klavírů.

Přístrojová deska nabízí vcelku jednoduché a harmonické tvary, vévodí jí centrální displej infotainmentu s úhlopříčkou 12,3 palce. Údaje o audiosystému, klimatizaci, samotném vozidle nebo navigaci jsou na tomto displeji přístupné prostřednictvím nejnovější generace ovladače Remote Touch, který je umístěn na středovém panelu.

Jedná se o velice citlivý ovladač a chvíli Vám potrvá, než si na jeho chod zvyknete.

Palubka přístrojů před řidičem disponuje klasickým rychloměrem a siloměrem, při přepnutí vozidla do režimu sport potom otáčkoměrem. Mezi budíky je pak umístěn displej palubního počítače, v rámci palubky přístrojů pak ještě ukazatel stavu paliva a teploty motoru.

Mohlo by vás zajímat:  Smart od roku 2020 pouze v elektrické verzi

Testovaná verze byla vybavena vyhřívaným, multifunkčním volantem s dřevěným obložením.

Střední část palubní desky disponuje klasickými výdechy klimatizace, mezi kterými jsou umístěny elegantní ručičkové hodiny, dále pak ovladači audiosoustavy a klimatizace.

O brilantní zvuk ve voze se stará prémiový audiosystém Mark Levinson s 15-ti reproduktory.

Mohutný středový panel je vybaven voličem automatické převodovky, voličem jízdních režimů, již zmiňovaným ovladačem Remote Touch, místem pro bezdrátové dobíjení telefonu nebo dvojicí držáků na nápoje.

RX 450h byla vybavena systémem HUD, projekčním displejem, který promítá základní údaje o vozu na čelní sklo.

Interiér Lexusu RX disponoval vždy dostatečným prostorem pro řidiče i spolujezdce, jinak tomu není ani u testované čtvrté generace. To samé platí i o prostoru v druhé řadě, asymetricky dělenou zadní lavici lze posouvat v rozsahu třinácti centimetrů a opěradlo lze elektricky polohovat. Opěradla jsou také elektricky sklopná a to ovladačem přímo z prostoru kufru.

Zavazadelník si v rámci čtvrté generace také polepšil, aktuálně nabídne 539 litrů, po sklopení zadních sedadel potom 1612 litrů.

 

MOTOR A JÍZDA

Lexus RX se nabízí ve dvou motorizacích, základem je přeplňovaný benzínový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 175kW, který pohání pouze přední nápravu, další možností této motorizace je i pohon 4×4.

Námi testovanou druhou možností je plně hybridní pohon spojující zážehový motor V6 o objemu 3,5 litru s Atkinsonovým cyklem a s dvojicí vysoce výkonných elektromotorů. Při brždění nebo zpomalování je kinetická energie oběma elektromotory přeměňována ne elektrickou energii, která se ukládá do akumulátoru pro pozdější využití při jízdě v elektrickém režimu nebo při svižné akceleraci. Hybridní akumulátor je při jízdě průběžně dobíjen (rekuperací, nebo samotným motorem), nevyžaduje tedy dobíjení z vnějšího zdroje. RX 450h je schopné ujet několik kilometrů pouze na elektřinu, a to do rychlosti 60km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai Tucson N Line PHEV - sportovní střih pro nápadité rodinné SUV

Atmosférický šestiválec společně s elektromotory disponují celkovým výkonem 230kW.

Toto hybridní ústrojí Vás bude jednoduše bavit, osobně se mi líbí, jak odlišné jsou jízdní póly Lexusu RX 450h. Na jedné straně tu máme možnost čistě elektrického pohonu, na který se v rámci městského provozu dá ujet značná míra kilometrů, a na druhé straně tu je jízdní a zvukový projev benzínové V6 o objemu 3,5litrů.

Spotřeba je hodně odvislá od místa, kde budete Lexus provozovat. V městském prostředí jste schopni v rámci rekuperace naspořit nějaký ten kilometr, který potom odjedete v čistě elektrickém režimu. Nám se spotřeba v rámci redakčního testu pohybovala okolo 10 litrů.

ZÁVĚR

Lexus RX 450h je prémiovým luxusním SUV, který Vás osloví svým originálním a dynamickým vnějším vzhledem, k tomu kontrastně lehkým a elegantním interiérem.

Vozidlo dále disponuje sofistikovaným hybridním pohonem, který umí být nejen spořivý, ale i zábavný.

Cena námi testované verze Lexusu RX 450h AWD ve výbavě Luxury startuje na 2 260 000 Kč vč. DPH.

Segment prémiových SUV je poměrně nabitý a Lexus to v rámci německé, švédské nebo britské konkurence nemá a nebude mít jednoduché. V čem tedy převyšuje nad ostatními, je to jeho originální a dynamický vzhled, dále jízdní komfort a v neposlední řadě jeho hybridní technika.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora